Gå til innhold

Krise! rf -rf * på hjemmekatalog


Anbefalte innlegg

Jeg presterte å kjøre 'rm -rf *' på /home/user, noe som resulterte i tap av maaange filer jeg gjerne skulle hatt tilbake. :cry: *snufs*

 

Er det noen som har tips til fremgangsmåte for å redde det som reddes kan? Siden jeg gjorde dette remote kjørte jeg ned serveren med en gang for å forhindre skriving til disken. Tapte data ligger på flere partisjoner og to disker. Serveren kjører SUSE linux 9.1. Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, for du har sikkert sett denne howto'en..

 

http://www.tldp.org/HOWTO/Ext2fs-Undeletion.html

 

Har ikke prøvd selv, men for lenge siden holdt jeg på med ext3 undelete, og etter en stund så bare ga jeg blaffen, var ikke noe viktige filer der allikevel. Men tror det skal gå. Pass på å les om hvordan gjøre det først, og det er nok lurt å lage iso av partisjonen også, så du ikke gjør vondt verre, med dd.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Ja, for du har sikkert sett denne howto'en..

 

http://www.tldp.org/HOWTO/Ext2fs-Undeletion.html

 

Har ikke prøvd selv, men for lenge siden holdt jeg på med ext3 undelete, og etter en stund så bare ga jeg blaffen, var ikke noe viktige filer der allikevel. Men tror det skal gå. Pass på å les om hvordan gjøre det først, og det er nok lurt å lage iso av partisjonen også, så du ikke gjør vondt verre, med dd.

 

Lykke til.

Har såvidt sett på den ja. Planen var å sette inn diskene i nyinstallasjon av Fedora 4 og mounte dem read-only. Men, det må nok forskes en del før jeg kommer så langt. Derfor hadde det vært fint om noen hadde noen konkrete tips. Men, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Den guiden det ble linket til tidligere i tråden ser nå relativt rett frem ut, så hva er problemet?

Det skulle vise seg at problemet var at jeg hadde riserfs og ext3 på de to diskene, og at denne ikke kunne brukes. Den mest kritiske disken hadde jeg heldigvis riserfs på, og fikk etter mye knoting faktisk reddet det aller meste av filene jeg hadde liggende på den! :thumbs:

 

Fra nå av blir det nok bare riserfs. :love:

Lenke til kommentar
Siden du nå har erfaringer hadde det vært fint om du hadde orket å bidra på filredding-artikkelen til Linuxguiden.

Det kan jo hende. :roll: ...men det blir nok ikke i dag. Uansett, moralen er at har en ext3 filsystem når uhellet er ute er det fint lite en kan gjøre for å hente tilbake slettede filer. Det er kun mulig med ext2 og reiserfs (ut fra det jeg har lest), og av disse er vel reiserfs det beste filsystemet.

 

Kort oppsummert endte jeg opp med å kjøre reiserfsck --rebuild-tree --scan-whole-partition /dev/hdx, og da endte jeg opp med et svare rot av kataloger og filer i lost+found - alle med hendige navn som f.eks. 81253_159504.

 

Disken med ext3-filsystem har jeg gitt opp, desverre.

 

OBS! Ta backup av partisjonen først! Den beste filreddingen er nok å ta backup av det en ikke vil miste. Skal i gang med backup-skript nå.

Lenke til kommentar
Det kan jo hende. :roll: ...men det blir nok ikke i dag. Uansett, moralen er at har en ext3 filsystem når uhellet er ute er det fint lite en kan gjøre for å hente tilbake slettede filer. Det er kun mulig med ext2 og reiserfs (ut fra det jeg har lest), og av disse er vel reiserfs det beste filsystemet.

ext3 er jo egentlig ext2 med journaling og noen flere "fine" features, så vet ikke hvorfor filredningsguidene til ext2 ikke skulle virke med ext3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...