Gå til innhold

Dell Inspiron 6000 vs 9300


Anbefalte innlegg

Kjære godtfolk og dataguruer!

 

Jeg skal pensjonere min kraftige gaming-maskin og kjøpe bærbar datamaskin gjennom en hjemme-pc avtale. Valgene står mellom Dell maskin og IBM, og jeg er ganske sikker på at jeg vil gå for en Dell for jeg det virker som man får veldig mye mer ytelse for pengene der. Hvis du er lat og ikke gidder å lese hele det unødvendig lange innlegget mitt så kan du hoppe til det siste avsnittet hvor jeg har plassert de mer konkrete spørsmålene jeg lurer på.

 

Hva skal jeg bruke maskinen til? Jeg er student som sitter på høyhastighetslinje og kommer til å bruke den stort sett til skolearbeid, surfing, mail og fildeling. Vil ikke få dekket behovet mitt for HDD i maskinen uansett, så jeg vil kjøpe en ekstern 300 GB disk uansett hvilken maskin jeg kommer til å velge. Jeg kommer til å bringe med meg maskinen til universitetet hver dag eller flere ganger i uken, så det ville ha vært en fordel om den er lett og ta med seg, men tenker også at en ryggsekk-basert bæreløsning ikke vil være uaktuellt så jeg tror ikke størrelse og vekt er altfor avgjørende. Kommer ikke til å bruke maskinen til å spille med noe særlig, så jeg vil ikke ta det i noe særlig betraktning, men setter pris på ha muligheten. Støynivå er viktig da jeg er drittlei bråk fra den stasjonere og for at jeg kommer til å bruke maskinen på lesesalen. Jeg har lest det meste på forumet om disse maskinene uten å ha funnet noen god sammenligning på dette området. Kommer også til å se mye film og tv-serier o.l. på skjermen, så selve størrelsen må veies opp i mot oppløsningen.

 

Her følger spesifikasjonene og pris på de to modellene jeg ser på:

 

 

Dell Inspiron 6000

Pentium M 750 1,86 GHz

512 DDR (2x256)

60 GB IDE

Radeon X300 128 mb

8x DVDRW

15,4 " WSXGA (1680x1050)

Effektiv pris for meg etter skattereduksjon osv: 6588,-

 

Dell Inspiron 9300

Pentium M 750 1,86 GHz

1024 DDR (2x512)

100 GB IDE

GeForce 6800go 256mb