Gå til innhold

Dell Inspiron 6000 vs 9300


Anbefalte innlegg

Kjære godtfolk og dataguruer!

 

Jeg skal pensjonere min kraftige gaming-maskin og kjøpe bærbar datamaskin gjennom en hjemme-pc avtale. Valgene står mellom Dell maskin og IBM, og jeg er ganske sikker på at jeg vil gå for en Dell for jeg det virker som man får veldig mye mer ytelse for pengene der. Hvis du er lat og ikke gidder å lese hele det unødvendig lange innlegget mitt så kan du hoppe til det siste avsnittet hvor jeg har plassert de mer konkrete spørsmålene jeg lurer på.

 

Hva skal jeg bruke maskinen til? Jeg er student som sitter på høyhastighetslinje og kommer til å bruke den stort sett til skolearbeid, surfing, mail og fildeling. Vil ikke få dekket behovet mitt for HDD i maskinen uansett, så jeg vil kjøpe en ekstern 300 GB disk uansett hvilken maskin jeg kommer til å velge. Jeg kommer til å bringe med meg maskinen til universitetet hver dag eller flere ganger i uken, så det ville ha vært en fordel om den er lett og ta med seg, men tenker også at en ryggsekk-basert bæreløsning ikke vil være uaktuellt så jeg tror ikke størrelse og vekt er altfor avgjørende. Kommer ikke til å bruke maskinen til å spille med noe særlig, så jeg vil ikke ta det i noe særlig betraktning, men setter pris på ha muligheten. Støynivå er viktig da jeg er drittlei bråk fra den stasjonere og for at jeg kommer til å bruke maskinen på lesesalen. Jeg har lest det meste på forumet om disse maskinene uten å ha funnet noen god sammenligning på dette området. Kommer også til å se mye film og tv-serier o.l. på skjermen, så selve størrelsen må veies opp i mot oppløsningen.

 

Her følger spesifikasjonene og pris på de to modellene jeg ser på:

 

 

Dell Inspiron 6000

Pentium M 750 1,86 GHz

512 DDR (2x256)

60 GB IDE

Radeon X300 128 mb

8x DVDRW

15,4 " WSXGA (1680x1050)

Effektiv pris for meg etter skattereduksjon osv: 6588,-

 

Dell Inspiron 9300

Pentium M 750 1,86 GHz

1024 DDR (2x512)

100 GB IDE

GeForce 6800go 256mb

8x DVDRW

17" UltraSharp WXGA (1440x900)

Effektiv pris for meg etter skattereduksjon osv: 8500,-

 

Så det inlegget mitt koker ned til: hvor stor forskjell er det på de to skjermene? Vil WSXGA bli for smått på 15,4"? Er WXGA veldig dårlig i forhold til WSXGA? Hvem får jeg best prisutbytte på? Er det en betydelig forskjell i størrelse og vekt mellom de to? Hvilket av de to får jeg best pris på i forhold til ytelsen? Og kanskje aller viktigst: hvilken av de to gir fra seg minst støy?

 

-rozear

(må lære å fatte seg i korthet)

Endret av rozear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det inlegget mitt koker ned til: hvor stor forskjell er det på de to skjermene? Vil WSXGA bli for smått på 15,4"? Er WXGA veldig dårlig i forhold til WSXGA? Hvem får jeg best prisutbytte på? Er det en betydelig forskjell i størrelse og vekt mellom de to? Hvilket av de to får jeg best pris på i forhold til ytelsen? Og kanskje aller viktigst: hvilken av de to gir fra seg minst støy?

 

-rozear

(må lære å fatte seg i korthet)

Velg for all del wsxga eller wuxga hvis mulig.

ellers vil du garantert angre!

Har du råd, velger du 9300, den er så fin atte :)

(støymessig er de så og si like)

Lenke til kommentar

Ja, for all del, velg WSXGA+ skjermen, den er bedre enn WXGA på alle måter. WXGA har elendig innsynsvinkel, lysstyrke og farger, WSXGA+en er forbedret på alt dette.

 

Skal du ha i9300 MÅ du ha WUXGA-skjermen, den er glossy og WUXGA passer mye bedre på 17" enn WXGA+ som blir alt for liten plass til å være en 17"!

 

i9300 og i6000:

IMG_0032.JPG

 

i9300, i6000, 700M:

IMG_0031.JPG

 

IMG_0030.JPG

 

IMG_0029.JPG

 

IMG_0028.JPG

 

IMG_0025.JPG

 

(Bilder av Xarthan på Notebookforums)

Lenke til kommentar
WXGA-skjermen på Dell i6000 er visstnok helt elendig, kjøp heller i9300 med WXGA+ da, selv om de jeg har sett har mye lys lekkasje og er ikke glossy. :hm:

i9300 er 4-5 ganger så bra til spill også. :wee:

Hvilken skjerm skal man gå for dersom man vil ha en Dell i6000 da?

 

At en skjerm er helt elendig høres da voldsomt ut.

 

:roll:

Lenke til kommentar
Intel® Celeron® M prosessor 350 (1.30GHz, 1MB L2 cache, 400MHz FSB) UMA grafikk

 

Intel® Celeron® M prosessor 350 (1.30GHz, 1MB L2 cache,400MHzFSB) ATI X300 grafikk

 

Da spør jeg også; hvilken av disse to går man for, og i tilfelle hvorfor?

 

Intel® Celeron® M prosessor 350 (1.30GHz, 1MB L2 cache,400MHzFSB) ATI X300 grafikk

 

Bedre grafikk, enkelt og greit. Men ville absolutt anbefalle deg å gå på en Pentium M. Bedre ytelse, stillere maskin og bedre batteri levetid, siden Celeron så vidt jeg vet ikke støtter SpeedStep. Jeg mener det vil være gode penger å legge i en Pentium.

Lenke til kommentar
Intel® Celeron® M prosessor 350 (1.30GHz, 1MB L2 cache, 400MHz FSB) UMA grafikk 

 

Intel® Celeron® M prosessor 350 (1.30GHz, 1MB L2 cache,400MHzFSB) ATI X300 grafikk

 

Da spør jeg også; hvilken av disse to går man for, og i tilfelle hvorfor?

 

Intel® Celeron® M prosessor 350 (1.30GHz, 1MB L2 cache,400MHzFSB) ATI X300 grafikk

 

Bedre grafikk, enkelt og greit. Men ville absolutt anbefalle deg å gå på en Pentium M. Bedre ytelse, stillere maskin og bedre batteri levetid, siden Celeron så vidt jeg vet ikke støtter SpeedStep. Jeg mener det vil være gode penger å legge i en Pentium.

Grafikk jeg muligens ikke drar nytte av uansett, da denne skal brukes til surfing, musikk, film og web-design. Angående en raskere prosessor; her er jeg veldig usikker. Det er klart at innmaten avgjør levetiden og verdien om et par år, om man så vil selge. Uansett er vel 512mb ram uunnværlig, så den delen er i boks.

 

:)

Lenke til kommentar
Intel® Celeron® M prosessor 350 (1.30GHz, 1MB L2 cache, 400MHz FSB) UMA grafikk 

 

Intel® Celeron® M prosessor 350 (1.30GHz, 1MB L2 cache,400MHzFSB) ATI X300 grafikk

 

Da spør jeg også; hvilken av disse to går man for, og i tilfelle hvorfor?

 

Intel® Celeron® M prosessor 350 (1.30GHz, 1MB L2 cache,400MHzFSB) ATI X300 grafikk

 

Bedre grafikk, enkelt og greit. Men ville absolutt anbefalle deg å gå på en Pentium M. Bedre ytelse, stillere maskin og bedre batteri levetid, siden Celeron så vidt jeg vet ikke støtter SpeedStep. Jeg mener det vil være gode penger å legge i en Pentium.

Grafikk jeg muligens ikke drar nytte av uansett, da denne skal brukes til surfing, musikk, film og web-design. Angående en raskere prosessor; her er jeg veldig usikker. Det er klart at innmaten avgjør levetiden og verdien om et par år, om man så vil selge. Uansett er vel 512mb ram uunnværlig, så den delen er i boks.

 

:)

Okej, trenger du ikke grafikk kan du sparte på UMA kontra x300. Men jeg tror du vil bli mye mer fornøyd med en Pentium. Mest fordi pcen vil bli mer stille siden den klokker seg ned når den ikke trenger mer kraft, og når den gjør det bruker den mindre strøm. 512 bør du ha, så absolutt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...