Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kapakssøk, trenger forklaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet og vil selvfølgelig ha ADSL på min nye adresse også.

Telenor har utstyr i sentralen som jeg er tilkoblet, men kan ikke levere pga linjelengde.

Heldigvis så har vi flere tilbydere av ADSL som leverer på denne linjelengden, men de kan ikke levere pga elektronikk på linjen.

Vi er altså to telefonnummer på en linje som er avskilt fra hverandre med elektronik, og i følge telenor kan ikke dette kobles om.

Når jeg søker på nummeret mitt på TBS Kapaks v3.0 får jeg følgende resultat:

Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 3925 meter

Det er utstyr på linjen som om mulig må fjernes før produktet kan leveres.

Linjen har produktet analog telefoni

Når jeg søker på naboene som også ligger for langt fra sentralen til å få Online ADSL fra Telenor får jeg nesten utelukkende:

Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt. - Aksesslinje Delt tilgang

Linjelengde sentral-endefordeler er for lang xxxx meter

Så kommer spørsmålene, vennligst svar den som kan:

1) Betyr resultatet av kapakssøkene på naboene det samme som det som står med meg (men skrevet på en annen måte), eller er dette noe annet?

2) Er det i sentralen eller i kabelen som går til meg det er mangel på linjer?

3) Ved bruk av KapaksWEB v3.3 får tlf.nummerene som er nær nok sentralen til at Telenor kan levere ADSL to valg som må velges før en får se resultatet: Ny linje eller aktiv linje. Hva betyr det?

4) Er Telenor slue nok til å koble oss som bor for langt fra sentralen sammen i delte linjer for å få levere ADSL til de som bor nær nok (på bekostning av de andre ADSL-leverandørene som dermed ikke får levere)?

5) Kan ISDN leveres på en min linje når den er slik (som nødløsning for litt raskere internett)?

Ja, jeg er desperat og har sittet lenge og slått opp telefonnummer og matet de inn i kapaks. Det tar lang tid med 24 Kbps til rådighet.

Og, jeg er ikke noen (utpreget) telenorhater. Det er ikke det dette handler om, så ikke la dette bli en slik usakelig hate-tråd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og, jeg er ikke noen (utpreget) telenorhater. Det er ikke det dette handler om, så ikke la dette bli en slik usakelig hate-tråd.

1. Aksesslinje Delt tilgang

Betyr at det er levert ADSL til de fra noen som har byggd ut selv i og med de ikke kan få levert på TN sitt utstyr.

2.Er det i sentralen eller i kabelen som går til meg det er mangel på linjer?

Det er for lite linjer i kabelen opp mot deg.

3) Ved bruk av KapaksWEB v3.3 får tlf.nummerene som er nær nok sentralen til at Telenor kan levere ADSL to valg som må velges før en får se resultatet: Ny linje eller aktiv linje. Hva betyr det?

Aktiv linje er den linjen som er i bruk, ny linje er en ubenyttet linje som ligger klar frem til huset. Noen hus kan ha mange både aktive og nye linjer.

5) Kan ISDN leveres på en min linje når den er slik (som nødløsning for litt raskere internett)?

Prøv og bestille, i endel tilfeller vil du da slippe denne delingen som du sliter med men ikke ta dette som noen garanti men det kan være en forsøk verd.

Skrevet (endret)

Takk for utfyllende svar (det skulle ikke stå krav).

Det er likevel en ting jeg ikke forstår med spørsmål nr 1, Aksesslinje Delt tilgang.

Når jeg søker på tlf.nr til min far, får jeg ikke Aksesslinje Delt tilgang - selv om han har ADSL fra noen som har bygd ut selv.

Når jeg søker på noen som jeg vet ikke har ADSl, får jeg Aksesslinje Delt tilgang.

Dersom det er slik som du sier må vel dette være en feil på kapaks da?

Endret av Scandim
Skrevet
Takk for utfyllende krav.

Det er likevel en ting jeg ikke forstår med spørsmål nr 1, Aksesslinje Delt tilgang.

Når jeg søker på tlf.nr til min far, får jeg ikke Aksesslinje Delt tilgang - selv om han har ADSL fra noen som har bygd ut selv.

Når jeg søker på noen som jeg vet ikke har ADSl, får jeg Aksesslinje Delt tilgang.

Dersom det er slik som du sier må vel dette være en feil på kapaks da?

Alle som har ADSL får dette på kapaks da dette er en database med alle linjene og hva de brukes til. I endel tilfeller står det også dette på folk som ikke har ADSL, gjerne fordi noen før dem har hatt.

Skrevet

Prøv og bestille, i endel tilfeller vil du da slippe denne delingen som du sliter med men ikke ta dette som noen garanti men det kan være en forsøk verd.

Takker for alle svar AGVG, håper du kan hjelpe meg litt til.

de koble meg på egen linje for å gi meg ISDN, eller kan jeg få dette på linjen min slik som den er?

Dersom jeg får det på den halve linjen jeg har og det dermed ikke økerbånbredden nevneverdig, er det ikke særlig vits i.

Dersom de må koble meg på egen linje for å gi meg ISDN er det verdt det, for da kan jeg vel også få ADSL på samme linjen?

Jeg har (sannsynligvis) funnet ut hvilken nabo jeg deler linje med.

Det er hvertfall eneste linjen som er tilknyttet i samme boksen som har samme merknad som meg på linjen, og i tilleg er det to andre naboer tilknyttet på samme boksen uten noen merknader på linja. Det betyr vel kanskje at vi kan omkobles litt, slik at noen av de andre deler linje?

De andre som er tilkoblet i samme boksen er alle eldre mennesker som neppe vet hva ADSL er, så dersom telenor må koble litt om for å gi meg ISDN er neppe dette noen ulempe for noen...

Skrevet
de koble meg på egen linje for å gi meg ISDN, eller kan jeg få dette på linjen min slik som den er?

Dersom jeg får det på den halve linjen jeg har og det dermed ikke økerbånbredden nevneverdig, er det ikke særlig vits i.

Dersom de må koble meg på egen linje for å gi meg ISDN er det verdt det, for da kan jeg vel også få ADSL på samme linjen?

Antagelig, men jeg kan ikke garantere dette.

Hvis du ville sende meg en PM med nummer eller adresse så kunne jeg ha sjekket litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...