Gå til innhold

Nytt minne, ustabilt. Asus og OCZ.


jasco

Anbefalte innlegg

Hadde fra før av bare 2x256 Kingston 2700, gledet med derfor idag til å hente pakka med OCZ 1024MB Premier Dual Channel PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhzpå posten idag til mitt Asus A7N8X Deluxe.

 

Ting fungerte fint i starten men etter noen par timer ble det fryktelig ustabilt, pc'en restarter av seg selv og spill hopper til desktopen så det er jo tydeligvis noe feil.

 

Er det noen med samme hovedkort som har peiling på mhz og fsb og timings og alt det der? Det er en JUNGEL av innstillinger og det er første gang jeg bytter minne.

 

Under oppstart står det at jeg kjører dual channel men 166 mhz, hadde 200 mhz istad som skal være det riktige (200mhz per brikke) men prøvde meg altså på auto istedenfor. Den har ikke restarta enda så...

 

Noen? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du satte altså FSB opp til 200 Mhz? Da er det ikke rart at PC'en blir ustabil. Prøv heller å still på Minnedivider, slik at minne kjører på 200 Mhz. Ikke FSB.

neida... fsb står på 166 på cpu (som blir 2.1ghz) det stemmer siden jeg har en 2700+, har ikke rørt noe som har med CPU å gjøre.. det er seint, jeg roter nok litt.. blir litt mye mhz snakk :S

Endret av jasco
Lenke til kommentar

hehe.. tar en tur i bios og noterer jeg så det blir lettere for oss alle.

 

ok here we go:

 

Cpu external Freq: 166 (ikke rørt på)

Cpu multiplier: auto (heller ikke rørt på selsvagt :whistle:

Memory frequency: auto, by spd

 

når den står på auto går brikkene på 166. når jeg velger by spd går den automatisk til 200 mhz (dvs 200 på hver brikke blir 400 dual channel :)

Endret av jasco
Lenke til kommentar

Du tjener ingenting ytelsesmessig ved å kjøre minnet på 200 MHz (effektivt 400 "MHz") når FSB står på 166 MHz (effektivt 333 "MHz"), snarere tvert imot i noen tilfeller.

 

Da er det heller bedre å kjøre dem på 166 MHz (effektivt 333 "MHz"), og heller presse timingsene. F.eks 2-3-2-12 er kanskje mulig i ditt tilfelle.

 

Sjekk også at minnet får nok spenning under last. (bør ligge over 2,6V)

 

 

Hva skjer om du prøver å sette frekvensen på minnet til 200 MHz i BIOS (manuelt, ikke 'auto' eller 'by SPD') og setter timingsene til 2,5-3-3-12 for hånd (gjøres også i BIOS)?

Med 2,6-2,7V vDimm.

Lenke til kommentar

kan prøve det. nå er ting helt på jordet ivertfall. filer jeg laster ned blir korrupte og drit..

 

men når det blir 333, får jeg i det hele tatt tatt i bruk dual channel? hele poenget var jo å kjøpe 2 like :

 

ok.. nå prøvde jeg 2.5-3-3-12 og 200 mhz manuelt. da restarta pc'en seg på sekundet jeg så xp desktopen.

 

nå kjører jeg 2.5-3-3-7 som er specsene fra ocz og som du ser har den ikke restarta enda.. :p

Endret av jasco
Lenke til kommentar
men når det blir 333, får jeg i det hele tatt tatt i bruk dual channel? hele poenget var jo å kjøpe 2 like :

Jeg tror du blander litt her.

 

Frekvens har ingenting med dual-channel å gjøre.

 

Hvis du setter den ene brikken i channel A på hovedkortet (den slotten som står for seg selv), og den andre brikken i channel B på hovedkortet (en av slottene som står sammen), vil brikkene uansett kjøre i dual-channel.

Dual-channel øker ikke frekvensen, men bussbredden. Bussbredden øker fra 64 bit til 128 bit.

 

Hvis du kjører brikkene på 166 MHz, vil den effektive frekvensen være 333 MHz pga. DDR (double data rate).

 

Dual-channel har ikke mer enn 2% ytelsesforbedring på socket A uansett.

Lenke til kommentar

nice. takk for det. nå skjønner jeg _mye_ mer *kos*. skal teste noen spill igjen snart.

 

nei dette går ikke, filer jeg laster ned blir korrupte fortsatt. prøvde å installere skjermkort driverene igjen nå men installasjonsfila ble korrupt. JÆVLA lite moro dette. bare å sende minnet tilbake igjen ser det ut som.

Endret av jasco
Lenke til kommentar
Har du forsøkt 1 brikke av gangen? Hvis ikke, prøv det ( i forskjellige slot) og se om du har de samme problemene.

Skal jeg da ha det ene minnet i en av de slottene som står nærme hverandre eller den som står litt alene? Evt. spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar
Har du forsøkt 1 brikke av gangen? Hvis ikke, prøv det ( i forskjellige slot) og se om du har de samme problemene.

Skal jeg da ha det ene minnet i en av de slottene som står nærme hverandre eller den som står litt alene? Evt. spiller det ingen rolle.

http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=3032

 

fant dette. er vistnok ett vanlig problem med nforce2 ultra generelt. :|

 

Snakka med netshop (der jeg kjøpte minnet) og han sa at dette minnet likte seg bedre med høyere volt og foreslo å øke med 0.2, så jeg får prøve det.

Endret av jasco
Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure på om det bare er minnet som er ødelagt. Sekundet jeg putta inn det nye minnet har jo ingenting fungert.

 

Igår tok jeg memtest og fant feil på en av brikkene. Tok inn de gamle igjen siden slaget var tapt, skulle kjøre Catalyst installasjon men tror du faen ikke jeg får samme feil under Catalyst installajonen som med de nye brikkene?

Jeg aner problemer selvfølgelig og tar artifact sjekk på atitool og jada, jeg får artifacts på x800 kortet jeg _aldri_ har hatt før jeg bytta minnet, _aldri_. Merkelig? Ja. Er det mulig at ram kan gjøre sånt med skjermkortet? Ja ifølge en en fyr i OCZ jeg har hatt mail kontakt med.

 

Meg:

"just a quick extra question. have you ever heard of pc ram making

video cards go sour?"

 

Svar:

"It can happen yes"

 

Så jeg har altså betalt 1000 kroner får å fucke opp ett skjermkort til 4000 og jeg sitter igjen med mitt gamle 2x256.

 

 

Det er ingen fin dag idag.

Lenke til kommentar

jasco,

 

Sätt fsb och minne till 166 precis som nämnt ovan. Sätt gärna timings manuellt också. För att ta bort ev problem med cpu, så sätt spu multiplier till ett hack lägre när du testar minnena. Minnen kan INTE förstöra skärmkortet, däremot kan huvudkortet förstöra bägge 2. Om memtest felar i den frekvensen, kontakta mig (email i sig) eller Netshop så ska vi ordna nya brickor åt dig.

Lenke til kommentar
jasco,

 

Sätt fsb och minne till 166 precis som nämnt ovan. Sätt gärna timings manuellt också. För att ta bort ev problem med cpu, så sätt spu multiplier till ett hack lägre när du testar minnena. Minnen kan INTE förstöra skärmkortet, däremot kan huvudkortet förstöra bägge 2. Om memtest felar i den frekvensen, kontakta mig (email i sig) eller Netshop så ska vi ordna nya brickor åt dig.

Hei..

 

Har prøvd det du har beskrevet men fungerte ikke. Det som derimot fungerte var en CPC off modda bios herfra: http://forums.pcper.com/showthread.php?t=351279 nærmere bestemt 1008 versjonen :)

 

Da tok jeg en memtest og den fant ingen feil, nå kjører jeg 200 mhz :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...