Gå til innhold

Fjerning av riper på Lian Li kabinett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte et PC70 av Snekker`n og det var fullt av riper.. Prøvde å fikse, så jeg vet hvor håpløst det er.. :) Det tok faktisk riper bare jeg tok det ut av esken! Off.. En av grunnene til at jeg ikke liker Lian Li er at jeg drasser mye på PCen min og det er lite klokt med et kabinett som tar riper så fort!

Lenke til kommentar

grunnen til at det er så vanskelig å reparere riper i kabinettene til lian li, iallefall de svarte, er at det er brukt elektrolyse for å få det svarte til å feste seg, og det er da et tynt lag som er "elektrisk festet" til aluminiumen, og man må jo da kjøre på med ny elektrolyse for å få bort ripen igjen...

Lenke til kommentar

Ah, ikke verre..

 

Nå ser ikke jeg dybden - men fremgangsmåten for å fjerne slike riper er forholdsvis enkel;

 

Jeg forutsetter at det er en rett flate.. Vanskelig å se på bildet.

 

Det du gjør, er at du kjøper deg våtslipepapir som er litt grovere enn hva overflaten skal bli. Se gjerne på børstingen og forsøk å gjør en vurdering av avstanden mellom korningen som kan ha vært brukt.

 

Ta så en flat planke litt bredere enn hva kabinettet er der du skal slipe. Brett smergelpapiret rundt denne planken. Det må IKKE være noen overlapper eller skjøter mellom to papir som var for korte..

 

NB! Det er viktig at planken er 100% bein. Fortrinnsvis kan du bruke en stålprofil eller noe liknende som du vet er 100% rett. Grunnen til det er å unngå skjeiv sliping. (Forskjellig dybdesliping pga bøy i planken)

 

Bland deg litt emulusjonsvæske.. tynn olje, eller zalo+vann. Ha moderat med emujusjonsvæske på; og beveg planken i kun en retning (ikke frem og tilbake). Kun en vei, løft opp - begynn på nytt der du startet.

 

Bruk pekefingrene som styring langsetter kantene så planken ikke sklir ut til kantene og lager "sving" i børstingen.

 

Er ripen svært dyp - kan du med fordel starte med et papir som er dobbelt så grov. Og deretter fortsette med et mellomfint papir - og til slutt - det endelige papiret..

 

Så blir det nok bra skal du se..

 

Ikke både håndslip og plankeslip. Hådslip kan føre til punktvise nedslipinger.. og da vil det bli områder på flaten hvor planslipingen ikke tar så godt. Kun planslip.. Intet annet.

Endret av Patience
Lenke til kommentar

He he,

 

Takk..

 

I noen tilfeller hvor det er bare en minimalistisk bulk bruker man å varme opp bulken med en liten gassflamme.. og deretter bråkjøler man den siden av bulken som skal trekkes inn.. Dette fører til at bulken trekker seg sammen på en side. Men det fungerer kanskje bare på mere massive ting..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...