Gå til innhold

Mobile dobbelkjerner: Taylor vs. Yonah


Anbefalte innlegg

Så voldsomt spennende var dette kanskje ikke, men jeg vil si det ser bra ut all den tid den yter like godt som, eller bedre enn en X2 3800 i de fleste testene. At en laptopp-cpu ikke yter fullt så bra i videoencoding og spill er ikke av så stor betydning siden dette primært ligger under desktop markedet.

 

Den store spenningen blir imidlertid å se tester av Yonah mot AMDs Taylor når den en gang kommer. Fortsatt på 90 nm?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ca samme ytelse som X2 på samme frekvens og med effektforbruk på full load 1 watt under x2 på idle er jo fantastisk bra.

5235734[/snapback]

Joda, jeg skrev også noe tilsvarende i den andre tråden om Anand-testen, men sløyfet det like godt her siden positive Intel nyheter pleier å prelle av som vann på gåsa hos enkelte.

 

Ellers er det jo positivt med stadig reduksjon i effektforbruket, særlig på bærbare, og ikke minst designmessig åpner det for forbedringer. Men når jeg leser enkelte innlegg både på dette og utenlandske fora får jeg likevel en følelse av at det er i ferd med å bre seg en aldri så liten laveffekt-hype på bekostning av hva som kommer ut i form av IPC.

 

bill.mrk. "Vinter halve året"

Lenke til kommentar
Ca samme ytelse som X2 på samme frekvens og med effektforbruk på full load 1 watt under x2 på idle er jo fantastisk bra.

5235734[/snapback]

Tja, da er jeg redd at du sammenligner epler med bananer igjen. Athlon 64-X2 er en desktop-prosessor som er produsert på en 90nm-prosess, mens "Yonah" er en bærbar-prosessor som er produsert på en 65nm-prosess. To vesentlige forskjeller som gjør at iallefall en sammenligning av effektforbruket er totalt irrelevant. Turion 64 derimot, som har vist seg å yte omtrent identisk med Athlon 64 på samme klokkefrekvens, hadde vært en mer relevant prosessor å sammenligne med mhp. effektforbruk ettersom den er en skikkelig bærbar-prosessor. Dessverre kommer ikke Turion 64 i dobbelkjerne-versjon før til neste vår i form av "Taylor", som først blir introdusertpå en 90nm-produksjonsprosess og kommer etterhvert over på en 65nm-produksjonsprosess iløpet av 2006.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ca samme ytelse som X2 på samme frekvens og med effektforbruk på full load 1 watt under x2 på idle er jo fantastisk bra.

5235734[/snapback]

Tja, da er jeg redd at du sammenligner epler med bananer igjen. Athlon 64-X2 er en desktop-prosessor som er produsert på en 90nm-prosess, mens "Yonah" er en bærbar-prosessor som er produsert på en 65nm-prosess. To vesentlige forskjeller som gjør at iallefall en sammenligning av effektforbruket er totalt irrelevant. Turion 64 derimot, som har vist seg å yte omtrent identisk med Athlon 64 på samme klokkefrekvens, hadde vært en mer relevant prosessor å sammenligne med mhp. effektforbruk ettersom den er en skikkelig bærbar-prosessor. Dessverre kommer ikke Turion 64 i dobbelkjerne-versjon før til neste vår i form av "Taylor", som først blir introdusertpå en 90nm-produksjonsprosess og kommer etterhvert over på en 65nm-produksjonsprosess iløpet av 2006.

5241102[/snapback]

Vel vel Mr. Copyandpaste whatever you say (repeat).

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5241131

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

De første testene av Intels nye mobilprosessor viser at den har langt bedre ytelse enn Pentium D.

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...D29536D3BDA60A1

 

De første ytelsestestene av prosessoren har dukket opp på nettsiden til

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2627

 

Her er mer teknisk informasjon om Yonah

 

 

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...8FEFBCBB6#tekst

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...