Gå til innhold

Hvem er din favoritt regissør ?


Uderzo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oioi, visste faktisk ikke at denne delen av forumet fantes en gang jeg, Off-topic that is :)

 

Derfor gleder det stort å finne andre filmfantaster også!

BTW, kan noen forklare veldig nøye hvordan man får linken med bare navnet, ikke med http:.....osv?

 

Uansett, her er min liste:

Peter Jackson - Lord of the Rings trilogien, The Frighteners, Meet the Feebles og Braindead. Alt han gjør er så gjennomført og nøye.

 

Yojiro Takita - Basert på en film, min all-time-favourite: http://us.imdb.com/title/tt0359692/ Mibu Gishi Den. Denne anbefales på det sterkeste, meget god historie og alt annet er bare gjennomført nøye og bra.

 

Hayao Miyazaki - Mononoke-hime og Sen to Chihiro no kamikakushi. Digger fortellingene hans, med ånder og gode historier.

 

Zhang Yimou - Hero og House of Flying Daggers blant annet. Noen av de mest kunstneriske filmene jeg har sett, veldig pent å se, samt gode historier og filosofi. Kampkunsten er fremragende i disse to filmene.

 

Takeshi Kitano - Brother, Hana-bi og Zatoichi. Som noen før meg har nevnt, han har en helt spesiell stil, og jeg elsker den!

 

Tim Burton - The Nightmare Before Christmas og Big Fish. Også som nevnt, liker hans atmosfærer veldig godt, Sleepy Hollow er et utmerket eksempel sammen med de to som er nevnt.

 

Bryan Singer - The Usual Suspects og X-men 1 og 2. Førstnevnte har en råbra historie, og måten den fortelles på er genial, med alle "hintene" som støtter selve twisten, men det skjønner man ikke før man har sett den flere ganger. Jeg gjorde i alle fall ikke det.

 

Francis Ford Coppola - The Godfather trilogien. Trenger ikke si mer. :)

 

Quentin Tarantino - Kill Bill Vol. 1&2, Pulp Fiction og Reservoir Dogs. Stilig, rett og slett. Hans stilblandinger smelter sammen og funker bare utrolig bra, sammen med musikken som for det meste også er helt konge.

 

Akiro Kurosawa - Alt han har tatt i er top notch. Trenger ikke si mer enn at alt bare er supert.

 

Edit: Holdt på å glemme M. Night Shyamalan. Beholder spenningen om hva "det" kan være veldig lenge, holdt på å dø da jeg så The Village, den scena hvor den jenta går i skogen og plutselig står en av "de vi ikke snakker om" foran, og da han plutselig begynte å løpe mot henne fikk hjertet mitt en smell. Noe var bare nådde meg der, jeg kan nesten ikke beskrive det, men råbra var det :)

Endret av Doga
Lenke til kommentar
dmeNt` Skrevet 18/08/2005 : 17:43

  Jerry Bruckheimer, har ikke sett èn film av han enda som jeg ikke synes er noe bra. 

 

Han er da ingen regissør...Han er en produsent.

 

 

Dev0 Skrevet 20/08/2005 : 16:40

  Steven Spielberg..Mest på grunn av "Saving Private Ryan" og "Den sjette sansen"

 

Ed Harris med A beautiful mind..

 

 

Men Steven Spielberg må nok være "kongen":D 

 

Den sjette sansen er regissert av M.Night Shyamalan, og A Beautiful Mind er regissert av Ron Howard. Bare for å rette opp litt :p

Lenke til kommentar
dmeNt` Skrevet 18/08/2005 : 17:43

  Jerry Bruckheimer, har ikke sett èn film av han enda som jeg ikke synes er noe bra. 

 

Han er da ingen regissør...Han er en produsent.

 

 

Dev0 Skrevet 20/08/2005 : 16:40

  Steven Spielberg..Mest på grunn av "Saving Private Ryan" og "Den sjette sansen"

 

Ed Harris med A beautiful mind..

 

 

Men Steven Spielberg må nok være "kongen":D 

 

Den sjette sansen er regissert av M.Night Shyamalan, og A Beautiful Mind er regissert av Ron Howard. Bare for å rette opp litt :p

Eid.

Lenke til kommentar

Michael Mann - Pga. Heat, Miami Vice og the Insider (sistnevnte er en undervurdert film)

 

Steven Spielberg - Pga. E.T., Saving private ryan og selvfølgelig Band of brothers. Resten er så som så, imho.

 

Robert Rodriguez - Glem Spy Kids-jallet og fokuser på El Mariachi, Desperado og Sin City.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bumper denne her, jeg.

 

En slags topp 3:

 

Quentin Tarantino

Hovedsaklig pga min ultimate favorittfilm, Reservoir Dogs. Generelt er filmene hans fantastisk stylistiske, fullproppet av referanser til filmer og tegneserier, og er i og for seg ren postmodernisme. Filmer som enhver filmnerd drømmer om å lage.

 

Jim Jarmusch

Blir stadig mer hekta på ham. Stemningsfylte og rolige filmer, med herlig underfundig humor. Det at han så ofte bruker de samme skuespillerne (synes i alle fall jeg) er ganske artig.

 

Francis Ford Coppola

The Godfather I og II og Apocalypse Now! er rene monument i filmhistorien. Ikke er de oppskrytt heller.

 

Og så noen til jeg ikke kan unnlate:

 

Sergio Leone - det er pga han at spaghettiwestern er blant tidenes kuleste filmsjangere.

David Fincher - Lager utrolig gjennomførte filmer (kanskje med unntak av Panic Room, men den har jeg heller ikke sett)

Martin Scorcese

David Lynch

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Michael Mann - Pga. Heat, Miami Vice og the Insider (sistnevnte er en undervurdert film)

 

Steven Spielberg - Pga. E.T., Saving private ryan og selvfølgelig Band of brothers. Resten er så som så, imho.

 

Robert Rodriguez - Glem Spy Kids-jallet og fokuser på El Mariachi, Desperado og Sin City.

4714174[/snapback]

 

Bare for å gjøre det helt klart: Steven Spielberg har ikke regissert en eneste Band Of Brothers episode. Han har sikkert hatt litt å si på retningen episodene skal ha, men episodene er for det meste regissert av ukjente personer, utenom Tom Hanks som har regien bak èn.

 

Min favorittregissør skifter ganske ofte, men akkurat nå er det Danny Boyle, mye grunnet fantastiske filmer som 28 Days Later, Sunshine og undervurderte The Beach.

 

Liker også David Fincher og Alex Proyas.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Det hadde vært interessant om dere skrev hvorfor dere liker regissøren, ikke bare gir oss et navn uten å begrunne hvorfor.

 

For meg blir det vanskelig å velge bare én favoritt. Derfor nevner jeg to i stedet. Scorsese og Kubrick er mine favoritter. The Shining, Full Metal Jacket og A Clockwork Orange er blant tidenes filmer. Det er noe spesielt med stemningen i Kubrick sine filmer. Lyden, lyset, klippingen - alt er tilnærmet perfekt. I tillegg er historiene geniale.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Gjest member-101642
For ikke å snakke om 2001, som er så nærme man kommer perfeksjon.

9174393[/snapback]

 

Det er en skam å si det, men den har jeg enda ikke sett.

Lenke til kommentar
Jerry Bruckheimer og Michael Bay :)

9174415[/snapback]

 

Bruckheimer er som tidligere nevnt produsent, ikke regissør.

 

Toppen domineres av Fincher, Kubrick, Frank Darabont (ingen har nevnt han før? :O), Jackson, Spielberg og Nolan. Har lyst til å nevne Robert Zemeckis også, Forrest Gump er jo fantastisk.

Lenke til kommentar
For ikke å snakke om 2001, som er så nærme man kommer perfeksjon.

9174393[/snapback]

 

Det er en skam å si det, men den har jeg enda ikke sett.

9174445[/snapback]

 

For en Kubrick-fan er jo den obligatorisk, tror ikke du blir skuffa :thumbup:

 

Frank Darabont (ingen har nevnt han før?

 

Egentlig merkelig, men virker ikke som så mange har hørt om ham (meg inkludert). Det til tross for at han har laget filmer som Green Mile og Shawshank. Fyren holder tydeligvis en lav profil.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...