Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT og ICS: port forward til intern IP?


Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL fra NGT med Netopia router og spiller en del xbox over xbox live. Til nå har dette gått fint siden xboxen har vært tilkoblet en switch. På endringsweb hos NGT har de en tjeneste som heter "klargjør router for xbox live". Man skriver inn IP til xboxen (i mitt tilfelle 10.0.0.5) og routeren åpner da portene UDP 88, UDP 3074 og TCP 3074 for trafikk til denne IPen.

 

Nå har jeg imidlertid ikke switchen lengre og har koblet xboxen gjennom PCen (kjører Win XP) med internet connection sharing (ICS). Jeg fant xboxens nåværende IP til å være 192.168.0... et eller annet, og skrev dette inn i endringsweb. Men det funker ikke helt. Siden jeg aldri har brukt ICS før er spørsmålet mitt hvilken IP skal jeg srive inn: xboxens IP eller IP til PCen? Er det noe annet jeg må gjøre for at trafikk over de nevte portene skal komme frem til xboxen?

 

Jeg er ikke noen konge på nettverk, men pleier å finne ut av ting om jeg bare blir ledet i riktig retning.

 

Edit: Kan det være at gateway ikke lengre skal være 10.0.0.1 (routeren) men 1.0.0.2 (som er PCen)? Har jeg to gatewayer nå?

Endret av roolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, akkurat nå har du to gateway'er. Hvis jeg skjønner deg korrekt, har du to nettverkskort i PC'en din, et koplet til router og et koplet til x-box? I såfall skal du bruke bridging og ikke ICS. Du får opp vinduet med nettverkstilkoplinger, velger begge tilkoplingene, trykker høyre musknapp og velger bridge. Da fungerer PC'en din som en switch med router, pc og x-box tilkoplet.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svaret. Det er riktig som du påpekte at jeg har to nettverkskort på PCen, det ene til routeren og det andre til xboxen (med krysset kabel).

 

Dersom jeg bruker bridging kan jeg da samtidig kjøre et brannmurprogram på PCen som fanger opp trafikk til og fra xbox? (Mulig det høres rart ut, men jeg forsøker å logge trafikken til og fra xboxen ved å bruke et slikt program. Det er åpnet for trafikk.)

Endret av roolf
Lenke til kommentar

Hvis du setter opp en brannmur vil den fange opp alt som går av trafikk mellom routeren på den ene siden og pc og x-box på den andre siden. Mellom pc og x-box får du nok ikke satt opp brannmur, da disse i praksis er switched/bridget sammen. Er ikke 100% sikker på det siste, da jeg ikke har fått testet dette.

Endret av EMM386
Lenke til kommentar

Ok, det spiller egntlig ingen rolle om jeg ikke får brannmur mellom xbox og PC, bare jeg får det med trafikken ut mot internett. Takker så mye for hjelp. Regner med at problemene mine var at jeg ikke greide portforward til xbox når jeg hadde to gatewayer.

Lenke til kommentar

Ok, jeg fikk satt opp bridging mellom nettverkskortene, men det ser ikke ut til at firewallen registrerer trafikk mellom xbox og internett. Det fungerte da jeg hadde ICS. Er det slik at firewallen må installeres på nytt etter at jeg har endret på oppsettet? Eller er det rett og slett slik at ZoneAlarm ikke kan brukes på trafikk over bridge?

 

Finnes det andre gratis firewall programmer som har mulighet til å brukes på trafikk over bridge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...