Gå til innhold

*Løst* Hvilket hovedkort til filserver?


Anbefalte innlegg

Da var det bestilt. Satser på å bruke en RAMbrikke jeg har liggende foreløpig, men hvis noen har svar på ECC/REG ram spørsmålet nederst, så hadde det vært veldig fint.

 

 

Hei! Jeg skal sette sammen en billig filserver, og trenger hovedkort til denne. Kravene er:

 

* Gigabit LAN (IKKE av typen som er koblet til PCIbus på ene eller andre måten)

* Minimum 4 SATA porter (med mulighet for raid på minst to av dem)

 

Ellers, så bør det jo selvsagt være stabilt. Jeg trenger en prosessor også i samme slengen, men regner med jeg bare kjøper den billigste jeg finner som passer på hovedkortet jeg er fornøyd med.

 

Noen tips? (jeg har alt annet jeg trenger, så derfor poster jeg i hovedkort..)

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du bør kansje poste socketen på den cpuen du tenker å bruke?

 

tja.... er vell det som er hovedsakelig det viktiske å vite

Les det jeg har skrevet før du svarer. Jeg skal kjøpe prosessor og hovedkort, MEN det er bare hovedkortet som spiller noen rolle. Jeg skal aldri oppgradere noe som helst, og følgelig er det mer enn bra nok med den billigste prosessoren som passer i det hovedkortet jeg bestemmer meg for å kjøpe.

Lenke til kommentar
Les det jeg har skrevet før du svarer. Jeg skal kjøpe prosessor og hovedkort, MEN det er bare hovedkortet som spiller noen rolle. Jeg skal aldri oppgradere noe som helst, og følgelig er det mer enn bra nok med den billigste prosessoren som passer i det hovedkortet jeg bestemmer meg for å kjøpe.

Hei,

 

Og hvilken socket ønsker du hovedkortet ska ha da???

 

(Maken til uhøflighet ska man lete lenge efter)

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
du bør kansje poste socketen på den cpuen du tenker å bruke?

 

tja.... er vell det som er hovedsakelig det viktiske å vite

Les det jeg har skrevet før du svarer. Jeg skal kjøpe prosessor og hovedkort, MEN det er bare hovedkortet som spiller noen rolle. Jeg skal aldri oppgradere noe som helst, og følgelig er det mer enn bra nok med den billigste prosessoren som passer i det hovedkortet jeg bestemmer meg for å kjøpe.

Det har noe å si, men hvis du fremdeles ikke er overbevist så kan du jo kjøpe dette hovedkortet, som burde holde i massevis.

 

Edit: Uten at jeg dermed sier at det er et godt kjøp til en filserver.

 

Du sier at du har alt annet du trenger, i så fall kanskje du kan si oss hva slags RAM du har da, slik at vi kan hjelpe deg med å finne et hovedkort som kan bruke det minnet du har. Håper ikke du sier at du har EDO eller PC66 RAM.

Endret av roac
Lenke til kommentar
Det har noe å si, men hvis du fremdeles ikke er overbevist så kan du jo kjøpe dette hovedkortet, som burde holde i massevis.

 

Edit: Uten at jeg dermed sier at det er et godt kjøp til en filserver.

 

Du sier at du har alt annet du trenger, i så fall kanskje du kan si oss hva slags RAM du har da, slik at vi kan hjelpe deg med å finne et hovedkort som kan bruke det minnet du har. Håper ikke du sier at du har EDO eller PC66 RAM.

Jeg skriver at jeg skal ha en billig filserver. Da kjøper man ikke et så dyrt hovedkort... (men det er nok bra for litt mer prosessorkrevende oppgaver..) Planen er å kjøpe noe av det billigere jeg kan komme over som har ikke-PCIbus GigabitLAN, siden dette har mye å si for ytelsen.

 

Har liggende 512 MB "standard" DDR ram, samt en brikke DDR2 jeg kan unnvære i maskinen jeg sitter på nå. Planlegger å kjøpe en større brikke til denne PC'en. Så dermed har jeg ram til de fleste slags hovedkort.

 

EDIT: Jeg tror uansett du skal slite ganske mye med å finne et hovedkort med kombinasjonen GBLan og EDO-ram... Jeg spesifiserte minst mulig for å ha stor valgfrihet.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Hei,

Og hvilken socket ønsker du hovedkortet ska ha da???

 

(Maken til uhøflighet ska man lete lenge efter)

 

Mvh

Kimmer

Unnskyld meg; men hva er egentlig problemet? Jeg ønsker ikke å spesifisere noen sokkel, som jeg sier i posten litt lengre oppe. Det vil innskrenke valgfriheten når det gjelder hovedkort ganske mye, og det er jeg ikke interessert i, da jeg ikke har så veldig god peiling på hvilke hovedkort som har det jeg er ute etter.

 

Prosessoren kjøpes som sagt etter hovedkortet, og dermed kan jeg kjøpe en med akkurat den sokkelen som passer. Jeg skal aldri oppgradere denne maskina, så om det går ut av produksjon snart, så er det forsåvidt ikke noe problem det heller. Men når det skal være sagt, så betaler jeg selvsagt et par-tre hundrelapper ekstra for noe som varer mye lengre. Men ikke 400-500 kr. Jeg er innstillt på å gå for det absolutt billigste alternativet som passer til kriteriene i første post.

Lenke til kommentar

Abit IC7-G burde passe bra med Intels CSA-buss for Ethernet, og 4xS-ATA med RAID.

 

Det er i tillegg et meget sterkt kort.

 

Edit: Sammen med Celeron D og litt minne burde dette bli en meget stabil plattform til en litt rimelig penge.

----

 

Edit2: Jeg revurderer mit forslag og ser at et s754-system på nForce3 250Gb vil bli billigere og gi mer stæsj. F.eks Asus K8N-E Deluxe har 6xS-ATA-porter (to eller fire med RAID) og en dedikert Ethernet-buss med Hardware brannmur. Sammen med en s754-prosessor (Sempron holder til filserver) og overstående minne, ser dette ut til å bli meget overkommelig mtp. pris, ytelse og funksjonalitet.

Den blir også ganske kjølig med C'n'Q.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Abit IC7-G burde passe bra med Intels CSA-buss for Ethernet, og 4xS-ATA med RAID.

 

Det er i tillegg et meget sterkt kort.

 

Edit: Sammen med Celeron D og litt minne burde dette bli en meget stabil plattform til en litt rimelig penge.

Det ser ut som et fint kort dette ja. Muligens litt over budsjett, men tar jo igjen mye på å kunne kjøpe en billig Celeronprosessor. Vifta kan jeg sikkert få drept på et eller annet vis :) Tror jeg har liggende noen små kjøleribber et sted.

 

Jeg ser litt på både AMD-baserte hovedkort også, men er veldig usikker på hvordan GBLan-løsningene fungerer der. Har egentlig mest erfaring med Intel chipset. Man får jo hovedkort med tilsynelatende OK spesifikasjoner helt ned til 500kr..

 

EDIT: Var faktisk just inne og så på det samme AMD kortet selv. Det ser ut som et veldig godt alternativ, men jeg hadde ikke fått med meg at man fikk såpass rimelige prosessorer der i gården. Det blir vel en slags AMD-celeron ytelsesmessig. Men det er som du sier helt kurant for min bruk. 6 stk SATA er jo helt genialt. Får håpe ikke alle er på samme bus som nettverket går på.

 

Er det noen som vet hva slags bus GbLAN er tilkoblet her?

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar

skal du ha hovedkort med gbit-lan som ikke er tilkoplet pci bussen, er jo et hovedkort med gbit-lan via PCI-express tingen. Selv kan jeg anbefale MSI K8N Neo 4 Platinum. (ikke SLI) - Et relativt billig hovedkort, med 8 SATA porter (nvidia RAID og SiL 3114 PCI-e RAID) dobbel Gbit LAN (nvidia og marvell - begge kjører på PCI-e buss, ergo god ytelse) samt Socket 939, ikke 940, så du slipper dyr ECC ram og kan bruke den du har fra før. I tillegg har du oppgraderingsmuligheter hvis du skulle bestemme deg en gang i fremtiden for å oppgradere.

 

Cheers!

Lenke til kommentar
GbLAN på nForce3 350Gb er koblet omtrent på samme måte som Intels CSA-løsning, altså på en dedikert Ethernet-buss (langt vekke fra PCI).

 

Litt småtteri:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2004&p=6

Takker.. Men mente du 250 eller 350? Jeg går utifra 250, siden jeg ikke finner noe 350 kort.

 

EDIT: På linken ser det ut til at det er 250 du mener ja.. Dette virker som et perfekt hovedkort til filserver. Kan faktisk komme godt under 1500 kr for hovedkort og en ganske ålreit Athlon 64 prosessor.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar

AMD Opteron 242, 1.6GHz, 2way Socket 940, 1MB, BOXED m/vifte

Asus SK8V Hovedkort for Socket 940 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

 

Jeg har sett litt på denne sammensetningen også. Vil det kunne fungere bra? Det vil bli litt dyrere, men da har jeg vel noe som varer litt lengre.. Hvor mye bedre ytelse vil dette kunne gi, enn det vi har diskutert i postene rett over (Athlon 64 billigste type med 512 kB cache og ASUS hovedkortet med NForce3 350Gb).

Lenke til kommentar
AMD Opteron 242, 1.6GHz, 2way Socket 940, 1MB, BOXED m/vifte

Asus SK8V Hovedkort for Socket 940 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

 

Jeg har sett litt på denne sammensetningen også. Vil det kunne fungere bra? Det vil bli litt dyrere, men da har jeg vel noe som varer litt lengre.. Hvor mye bedre ytelse vil dette kunne gi, enn det vi har diskutert i postene rett over (Athlon 64 billigste type med 512 kB cache og ASUS hovedkortet med NForce3 350Gb).

Hva trenger du egentlig ytelse til i en filserver? Så lenge nettverket fungerer optimalt, vil selv en PIII fungere perfekt til filserver.

 

Så lenge du ikke skal ha mer enn én prosessor i systemet, kan du like godt kjøpe Opteron 1xx eller like greit en Athlon64.

Det hovdekortet er av typen billig-s940-HK, og vil ikke være like bra som et nyere HK med f.eks nForce3 250Gb (Ultra på s939) eller nForce4.

 

Opteron krever i tillegg ECC/REG-minne, som fort blir en del dyrere enn vanlig non-ECC/non-REG-RAM, og som senker ytelsen litt. Stabiliteten skal bli et hakk bedre, men siden det sjeldent finnes ustabilitet i nyere nForce3/4-HK er dette ikke noe problem.

 

Socket 939 vil i tillegg være et bedre valg om du vil ha noe som varer lenge.

Lenke til kommentar
Hva trenger du egentlig ytelse til i en filserver? Så lenge nettverket fungerer optimalt, vil selv en PIII fungere perfekt til filserver.

Eller faktisk enda eldre også, så lenge disk-løsningen har tilstrekkelig ytelse. Jeg er totalt enig med deg, og det var også derfor jen anbefalte en entry-level server fra f eks Dell. Du har ikke behov for ytelse eller minne på en domenekontroller/filserver i denne størrelsesorden.

Lenke til kommentar
Eller faktisk enda eldre også, så lenge disk-løsningen har tilstrekkelig ytelse. Jeg er totalt enig med deg, og det var også derfor jen anbefalte en entry-level server fra f eks Dell. Du har ikke behov for ytelse eller minne på en domenekontroller/filserver i denne størrelsesorden.

Ja, jeg er enig i det. Opteron bruker vel mer strøm også, noe som er upraktisk. Cool'n'quiet skal vel kunne gi en ganske strømgjerrig løsning dersom den ikke benyttes for intensivt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng for deg å kjøpe ECC-RAM.

 

ECC er feilsjekking for inn og utdata på RAM'en, og benyttes i store og kritiske servere som krever ekstremt lav feilrate.

ECC medfører ytelsestap, og ekstra kostnader.

 

Jeg er også usikker på om s754 støtter ECC.

 

REG er registrering og ekstra kategorisering på RAM'en, slik at store RAM-mengder blir lettere tilgjengelig for minnekontrolleren. Det er da en chip på hver minnebrikke som registrerer og deler ut registre, samt holder styr på plassering osv.

 

REG er da kun nødvendig når mengden RAM begynner å komme opp mot 4-5 GB, og er vel rimelig nødvendig ved f.eks 8 GB.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Det er ikke noe poeng for deg å kjøpe ECC-RAM.

 

ECC er feilsjekking for inn og utdata på RAM'en, og benyttes i store og kritiske servere som krever ekstremt lav feilrate.

ECC medfører ytelsestap, og ekstra kostnader.

 

Jeg er også usikker på om s754 støtter ECC.

 

REG er registrering og ekstra kategorisering på RAM'en, slik at store RAM-mengder blir lettere tilgjengelig for minnekontrolleren. Det er da en chip på hver minnebrikke som registrerer og deler ut registre, samt holder styr på plassering osv.

 

REG er da kun nødvendig når mengden RAM begynner å komme opp mot 4-5 GB, og er vel rimelig nødvendig ved f.eks 8 GB.

Det står at dette hovedkortet støtter ECC på komplett sine sider (socket 754), men jeg finner ikke ut om det går an å bruke en ECC/REG brikke. Det finnes jo brikker med bare ECC også. Er klar over at jeg ikke får utnyttet REG delen av brikka isåfall, men det er som du sier ikke nødvendig heller.

 

Jeg har bestemt meg for å bruke en ECC brikke siden disse er såpass billige nå, i tillegg til at det gir ekstra sikkerhet mot at filer blir korrupte. Jeg har hatt problemer med at musikk får introdusert "blip" lyder, noe jeg tror skyldes at en RAM brikke er delvis defekt (den passerte ikke minnetest).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...