Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det ligner veldig på et Supermarine Spiteful, men jeg er ikke helt sikker...

 

Edit:

Er nok ikke det.

Britene var visst veldig flinke til å lage fly som lignet på hverandre rundt 1940...

Endret av kjehaako
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det en Hawker? En slags Tempest eller Hurricane eller noe?

Endret av Baron Ereksjon
Skrevet (endret)

Hva med denne, da?

 

Edit:

Hm, vet at det er copyright etc. på bildet, men siden det er en såpass sær prototyp, tror jeg man trenger det. (Ikke nødvendigvis Aleks_r)

Endret av kjehaako
Skrevet (endret)

Oie!! Tupolev Tu-95, NATO-kodenavn "Bear". Med 4 stk Ivchenko turboproper på 14,400 HK hver, så cruiser den fortere enn en 737!!

 

Hvilket fly er dette:

fly260.jpg

Endret av Aleks_r
Skrevet

Det er en prototypemaskin fra et ganske kjent firma faktisk, men de er ikke mest kjent for å bygge fly, men utskytningsseter: Martin Baker.

 

Det er en Martin Baker MB-5

Skrevet (endret)

Avro (RJ85 eller RJ100)? SAS selskap dette.

 

Har ikke noe legge opp, så isteden lurer jeg på hva var den første militære maskinen som fløy over Alpene?

Har leita etter denne maskinen på nettet, husker selvfølgelig ikke navnet.

Maskinen er en 4 Turbopropp? proppeller, Russisk maskin fra 50/60 tallet.

Faktisk en meget flott sak.

 

Kan det være forgjengeren til "kjehaako" bidrag?

Endret av Vetlite
Skrevet (endret)

I og med at det er Blue1 så regner jeg med at det er BAe 146 og ikke Avro RJ100 eller RJ85.

 

Gjett om jeg tok feil da; Blue1 har jo bare RJ100 og RJ85 (og etpar SAAB 2000)!

Endret av Aleks_r
Skrevet

Sakser kjapt fra wikipedia:

 

The BAe 146 (also known as the Avro RJ) is a medium-sized commercial aircraft manufactured by BAE Systems.

 

Hawker Siddeley Aviation carried out the original design in 1973 using the designation HS146, but soon abandoned the project as a result of the world economic downturn resulting from the oil crisis. Low-key development proceeded, however, and in 1978 British Aerospace, Hawker Siddeley's corporate successor, re-launched the project.

 

Production began in 1983 with the series 100, carrying 70 - 84 passengers, and ended during the 2001 world slump in the aviation market.

 

The type name "Avro RJ" superseded "BAe 146" in 1993 in a new joint venture. The Avro RJ comes in three sizes: for 70, 85 and 100 passengers. All three sizes have the same cockpit, engines and operations. Turbofan engines from Honeywell Inc., housed in newly designed nacelles, replaced the original Lycoming engines. Production of this aircraft has ended with the final four aircraft being delivered in October/November 2003. Many airlines will replace the Avro/BAe with the Boeing 717, Airbus A318, Bombardier CRJ 700, or EMBRAER models such as the EMBRAER 170 and EMBRAER 190.

 

The Avro RJ family of aircraft was built at the BAE Systems Regional Aircraft Centre at the historic Avro Airfield at Woodford in England. 166 Avro RJ aircraft were delivered between 1993 and 2002.

Skrevet

Det er godt mulig. Sist gang jeg fløy BAe146 hadde den iaff oldfashioned steamgauge cockpit. Om jeg ikke tar helt feil fikk Avro RJ modellene Honeywell Primus avionikk... Det er pretty sweet shit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...