Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av forsterker! (til sub)


JMW

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Lurer på om jeg skal kjøpe meg denne forsterkeren siden den er på tilbud i helgen...men en ting jeg ikke har peiling på så er det dette:

 

300 watt - 4 ohm - på 50 Hz - THD 1.0% - 14,4 V ls - 1 kanal(er)

500 watt - 2 ohm - på 50 Hz - THD 1.0% - 14,4 V ls - 1 kanal(er)

800 watt - 1 ohm - på 50 Hz - THD 1.0% - 14,4 V ls - 1 kanal(er)

 

Hva vil dette si? Håper på raskt svar !!!

 

 

Takk!

 

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er rimlig fersk på dette selv men tror: (legg merke til tror)

 

-Se på elementet du vil at denne skal drive, der skal det stå spesifisert hvor mye ohm det elementet yter.

-Kobler du et element på 4 ohm mot denne forsterkeren vil du da få en utgangseffekt på 300 watt fra forsterkeren.

-Et element på 2 ohm vil gi 500 watt osv.

Lenke til kommentar

Eg såg dette tilbudet eg også, eg trenger ein forsterker til å dra suben min. Den der var iallefall billig, men eg er litt tvilsam til ukjende merker. Eg kommer iallefall ikkje til å kjøpe den.

 

 

 

300 watt - 4 ohm - på 50 Hz - THD 1.0% - 14,4 V ls - 1 kanal(er)

500 watt - 2 ohm - på 50 Hz - THD 1.0% - 14,4 V ls - 1 kanal(er)

800 watt - 1 ohm - på 50 Hz - THD 1.0% - 14,4 V ls - 1 kanal(er)

 

Det vil seie at den levere 300W i 4ohm som dei fleste elementer bruker, er noen elementer som bruker 2ohm då får du 500W.

Slik som eg kan ohm-lov så børde det vere dobbelt så mykje efekt i 2ohm som i 4ohm, noe som det ikkje er på den forsterker...

Og dei efekten kan du få om du har 14.4V ifrå bateriet eller dynamoen, dei fleste bilene ligger vel på rundt 12V. Altså mindre spenning (volt) = mindre effekt.

Lenke til kommentar

Dette betyr et den har hhv X antall W ved en bestemt frekvens, her 50Hz ved en harmonisk forvrengning på 1.0% ved 14.4V

 

~14.4V er normal ladestrøm for dynamo og vil da bli det som forsterkeren får.

 

1.0% THD er mye og antall W skal du ta med en stoooor klype salt.

Det at det står "Uavbrutt strøm / antall kanaler 300 watt x 1" betyr nok at den gir 300W RMS i 1 ohm, men da sikkert også ved 1.0% THD vil jeg tro.

Ville ikke kjøpt denne, heller investert i en DynaBel eller Soundstream for å nevne noe. Der får du iallefall kvalitet for hver krone, noe jeg sterkt betviler er tilfellet ved forsterkeren det forespørres om her.

Lenke til kommentar

Har du ikke vært borti noe annet eller Jalla?? :p

 

Har blant annet en Planet Audio 6kanaler (surround), en Arizona Eagle 4kanaler osv osv...

Bra lyd i de, selv om de ikke er så dyre... (Planet Audio'en kosta 6000 ny for noen år siden, men ga 500 for den 2 uker gammel, strøken (!!!!)

 

Arizona Eagle'en kosta vel mellom 1500 og 2000, bare sånn for å nevne noen "mellom-klassemerker", selv om det ikke er disse type forsterkere du skal ha)

Lenke til kommentar

Joda, har vært borti endel siden jeg begynte å klore meg gjennom produktjungelen i bilstereo, hehe :D

Både personlig og ved å lære fra folk i bransjen som vet hva de snakker om.

Er fortsatt på "skolebenken" hva det å forstå visse begreper i lydverdenen angår, men jeg lærer. Håper jeg da, hehe :D

 

Men klart, bruktmarkedet er jo en ofte glemt ting, Kom forresten på at Fleischer AutoDesign har en Kicker kx350.2 til bare 2.790. Knall forsterker til den prisen :thumbup:

Lenke til kommentar
300 watt - 4 ohm - på 50 Hz - THD 1.0% - 14,4 V ls - 1 kanal(er)

500 watt - 2 ohm - på 50 Hz - THD 1.0% - 14,4 V ls - 1 kanal(er)

800 watt - 1 ohm - på 50 Hz - THD 1.0% - 14,4 V ls - 1 kanal(er)

 

Hva vil dette si? Håper på raskt svar !!!

Når resistansen (ohm) fordobles, blir effekten (watt) dobbelt så lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...