Gå til innhold

oppgradere fra pc 2100 til pc3200, stor forskjell


Silkerampen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:hmm:

 

Har dere noengang prøvd å stappe 2 GB minne i et nForce2-system? På den plattformen kan det være vanskelig nok å få 1 GB til å kjøre stabilt. Command-raten kan jo heller ikke endres i BIOSene - den er låst på 1T. Det er riktignok modifiserte BIOSer som fikser dette, men de finnes neppe i hopetall til trådstarters hovedkort (om de finnes i det hele tatt). Jeg mener også at man skal ha ganske spesielle behov for å trenge 2GB.

 

Minnekontrolleren til nForce2 liker ikke mye minne, det kan jeg love dere. Men siden det her er snakk om høyst moderate klokkefrekvenser, vil jeg ikke utelukke 100% at 2GB kan bli stabilt, bare nesten...

Lenke til kommentar
jeg har 512*2 på mitt nForce2 hk, jeg greier ikke 203fsb en gang... var oppe på over 220 med 2*256 så det er åpenbart at det er chipset som stopper meg.

:yes:

 

Yes, jeg er ikke overrasket over å høre det, da det er en veldig klar sammenheng mellom minnemengde og stabilitet/klokkepotensiale på nForce2. Jeg har lest om erfarne brukere som opplever spontane reboots etter å ha økt fra 512MB til 1GB, og hvis ikke command rate lar seg justere til 2T gjennom modifiserte BIOSer, er man dømt til å mislykkes med 2GB.

 

Personlig har jeg et NF7-S 2.0 av nyere revisjon, med modifisert BIOS, 1GB RAM og 1T-timing. Kjører stabilt på 220FSB, men dette hovedkortet har 1,9v chipset-spenning, VIO=vDIMM-mod og kondensator-mods på vCore, VDD og vDIMM. NF7 er jo også av de aller mest stabile hovedkortene til denne plattformen, noe som ikke kan sies om K7N2.

Lenke til kommentar
med 2gb tror jeg at man må kjøre ram på 166fsb(eller 333 om du vil)

DDR400 støttes faktisk inntil 2GB - på papiret ihvertfall. Men så kan man jo spørre seg hvordan de har tenkt at man skal få det til, når command rate ikke kan endres fra 1T i BIOS :roll:

 

De satte vel sin lit til Merlin, TicTac og de andre BIOS-modderne. Man er med andre ord helt avhengig av en høyst uoffisiell håndsrekning for at det skal la seg gjøre :!:

Lenke til kommentar
Såå, det er best om jeg kun kjøper 1GB...?

Ja, 2x512MB ser jeg på som det mest hensiktsmessige. Du skal jo ikke overklokke så veldig, så da går det nok greit. Den kombinasjonen brikker vil jo også kunne kjøre dual channel på andre plattformer, hvis du skulle oppgradere i overskuelig fremtid. Jeg ville ikke ha kjøpt 1x1GB, selv om effekten av dual channel er minimal på nForce2. 1GB-brikker yter som regel dårligere enn 256 -og 512-brikker. Kjøper du 2x512 nå har du muligheten til å kjøpe to ekstra brikker ved en senere anledning, hvis du skal oppgradere til f.eks. socket 939.

Lenke til kommentar

Da får jeg prøve meg :p

 

Pcxxxx verdien sier bare hva minnebrikkene kan gå på som maks i følge produsenten (og så kan du overklokke oppå de spesifikasjonene) så det har ikke direkte noe med hastighet å gjøre før du øker fsb.

 

Det du sier nå er at du har en amd xp 2600+, etter det jeg husker fikk man også disse med 266mhz bus (133mhz fsb). Noe du må ha siden du har pc2100 ram som er laget for denne hastigheten, og ikke pc2700/pc3200 som du måtte hatt for bartonversjonen som kjørte på 166mhz fsb (sempron gjorde vel også det). Dermed vil det i praksis ikke hjelpe å oppgradere minnet med mindre du overklokker prosessoren ved å heve fsb slik at du får utnyttet hastigheten den nye rammen klarer å kjøre, eller du kjøper en ny prosessor som går på 333mhz bus (166mhz fsb).

 

Har du ikke klokket tidligere å kjøper rammen for å klokke så tror jeg du kan klokke litt på den rammen du har nå for å se hva som skjer da.

 

Håper det hjalp =)

Lenke til kommentar
Da får jeg prøve meg :p

 

Pcxxxx verdien sier bare hva minnebrikkene kan gå på som maks i følge produsenten (og så kan du overklokke oppå de spesifikasjonene) så det har ikke direkte noe med hastighet å gjøre før du øker fsb.

 

Det du sier nå er at du har en amd xp 2600+, etter det jeg husker fikk man også disse med 266mhz bus (133mhz fsb). Noe du må ha siden du har pc2100 ram som er laget for denne hastigheten, og ikke pc2700/pc3200 som du måtte hatt for bartonversjonen som kjørte på 166mhz fsb (sempron gjorde vel også det). Dermed vil det i praksis ikke hjelpe å oppgradere minnet med mindre du overklokker prosessoren ved å heve fsb slik at du får utnyttet hastigheten den nye rammen klarer å kjøre, eller du kjøper en ny prosessor som går på 333mhz bus (166mhz fsb).

 

Har du ikke klokket tidligere å kjøper rammen for å klokke så tror jeg du kan klokke litt på den rammen du har nå for å se hva som skjer da.

 

Håper det hjalp =)

Glemte å si at det er en amd athlon xp 2600+ Barton, om det sier deg noe. Men det går helt fint å sette lavere timings, skru opp fsb m.m. Nå har jeg fsb på 185 mhz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...