DE1 Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Som topic sier...Finens det noe program som kan lage logoer... Som f.eks nicket mitt. Det hadde vært tøft. Eller min "egen" logo liksom. Har dere linker til program så legg dem gjerne ut.. - Degj
Ṱormod Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Man har jo Inkscape hvis du vil primært lage logoer til feks bedrifter, idrettslag og lignende. For å lage bakgrunnsbilder, effekter og lignende kan man bruke enten adobe photoshop elements eller Photoshop. Har brukt disse to programmene relativt mye (2-3år) og er fornøyd med dem. Husk at disse krever mye tid til å sette seg inn i, men resultatene er strålende. Mange guider og lignende til disse programmene.
Mats1988 Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Photoshop funker da til det? Jeg bruker det iallefall, men jeg er ikke så pro.
phax Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Adobe Illustrator CS2. Ingen over, ingen ved siden, mange under. Men det og lage en logo er ikke bare og skrive inn et navn og trykke på en knapp. det krever kunnskap og arbeid. lykke til.
olear Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Adobe Illustrator CS2. Ingen over, ingen ved siden, mange under. Smak og behag Anbefaler Inkscape.
phax Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Til profesjonelt bruk så er det lite som slår illustrator CS2. men er klar over at dette er til amatør bruk så da duger sikkert inkscape.
olear Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Til profesjonelt bruk så er det lite som slår illustrator CS2. men er klar over at dette er til amatør bruk så da duger sikkert inkscape. Som sagt smak og behag Inkscape fungerer helt fint til profesjonelt bruk.
DE1 Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Skrevet 10. juni 2005 Er det noe gratis her da? Adobe Photoshop o.l er jo drit dyre... - Degj
Marvil Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Til profesjonelt bruk så er det lite som slår illustrator CS2. men er klar over at dette er til amatør bruk så da duger sikkert inkscape. Som sagt smak og behag Inkscape fungerer helt fint til profesjonelt bruk. Om en sammenligner funksjonaliteten (ikke hvordan hver og en oppfatter programmet, men hva det i sin helhet objektivt kan tilby) i de to, så tror jeg faktisk Illustrator kommer bedre ut. Det er en grunn til at det er det er et av de mest utbredte programmene innen grafisk produksjon.
olear Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Om en sammenligner funksjonaliteten (ikke hvordan hver og en oppfatter programmet, men hva det i sin helhet objektivt kan tilby) i de to, så tror jeg faktisk Illustrator kommer bedre ut. Det er en grunn til at det er det er et av de mest utbredte programmene innen grafisk produksjon. AI er uten tvil teknisk sett bedre, men det har ingenting å si. Jeg bruker Inkscape i grafisk produksjon og den har alt jeg trenger. Noen foretrekker en spikerpistol og andre foretrekker en hammer
kvikks Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Om en sammenligner funksjonaliteten (ikke hvordan hver og en oppfatter programmet, men hva det i sin helhet objektivt kan tilby) i de to, så tror jeg faktisk Illustrator kommer bedre ut. Det er en grunn til at det er det er et av de mest utbredte programmene innen grafisk produksjon. AI er uten tvil teknisk sett bedre, men det har ingenting å si. Jeg bruker Inkscape i grafisk produksjon og den har alt jeg trenger. Noen foretrekker en spikerpistol og andre foretrekker en hammer Hvordan har du kontroll på fargene? Inkscape har såvidt eg kan se ingen kontroll på fargene. Dvs du skal kunne velge ønsket icc-profil, du skal kunne velge en ICM, du skal kunne stille Gray Gamma... Dette er minimum.
olear Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Her må man dessverre bruke en kombinasjon av Inkscape og Scribus.
kvikks Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Her må man dessverre bruke en kombinasjon av Inkscape og Scribus. Mao, helt håpløst om du jobber proft. Du er nødt til å ha full kontroll i alle program.
olear Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 (endret) Her må man dessverre bruke en kombinasjon av Inkscape og Scribus. Mao, helt håpløst om du jobber proft. Du er nødt til å ha full kontroll i alle program. Smak og behag. Bruker for det meste Scribus, men bruker Inkscape til ting Scribus ikke kan osv. BTW: ICC kommer til Inkscape. Du må huske at Inkscape ikke akkurat er eid av et stort firma som Adobe. Ting kommer, men det tar sin tid Endret 11. juni 2005 av olear
kvikks Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Smak og behag? Det handler ikkje om det, men å gi kunden et skikkelig produkt. Skal du ha skikkelig kontroll kreves dette: Samme ICM brukes i alle program, med Adobe CS får du Adobe(ACE) som du kan bruke. Bakdelen her er at den ligger i software, altså at det kan bli avvik mellom f.eks CS og CS2. Det beste er å bruke system ICM, slik som f.eks ColorSync på OS X, Heidelberg på Win. Linux er eg usikker hva som finnes. Microsoft ICM er iallefall helt ubrukelig. Bruker du ulik ICM i vil fargene være ulik fra program vil program. Fargestyring er ikkje bare å ha støtte for icc, det hjelper lite med denne støtten om det ikkje er en fargemotor som forteller hvordan det skal være. Mao. Bruker du andre plattformer enn OS X med annen software enn Adobe vil du måtte kjøpe inn en ICM. Jobber du med trykksaker er kontroll over fargene livsviktig, ser nesten daglig eksempel på trykk der designer ikkje har hatt styring på dette. Det blir i de fleste tilfeller et elendig resultat, og typisk nok er det vi som er trykkeriet som får skylden. Må også bare si at det er rimelig smålig og amatørmessig å bruke middelmådig gratis programvare om dette er yrket ditt. Det er iallefall en dårlig holdning overfor kunder.
sogkib10 Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 er ikke stort du ikke kan lage av logoer i photoshop vis du bare setter litt tid inn i det
olear Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Må også bare si at det er rimelig smålig og amatørmessig å bruke middelmådiggratis programvare om dette er yrket ditt. Det er iallefall en dårlig holdning overfor kunder. Nå snakker du bare tull. Jeg gir mine kunder et like bra produkt om jeg bruker Adobe eller noe annet. Jeg er ikke låst til en plattform/programvare, noe jeg ser på som positivt. At man må ha Adobe for å gjøre et godt arbeid er det dummeste jeg har hørt. Har aldri hatt noen problemer med farger når det gjelder trykk. Jeg er klar over at det finnes mange som ikke har peiling når det gjelder farger og dessverre som du sier så får trykkeriet skylden for det, men jeg er ikke en av dem.
kvikks Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Nå har eg ikkje sagt at du må ha Adobe, det eg sier er at bruker du noe annet enn Adobe må det kjøpes inn en ICM (om du ikkje er på OS X da, da brukes selvsagt ColorSync). er ikke stort du ikke kan lage av logoer i photoshop vis du bare setter litt tid inn i det Photoshop er litt ubrukelig til logoer om du ikkje kan det, det er svært lett å begynne å blande inn bitmap grafikk. En logo skal helst være ren vektorer. Det er også viktig at du lagrer rett om PS skal brukes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå