Gå til innhold

Ved overklokking forsvinner harddisken!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du bør låse AGP/PCI bussen til 66/33, det er PCI bussen som øker så mye at disken din forsvinner.....

Å låse AGP/PCI er alltid en god idé i forbindelse med overklokking. Men IC7 har jo ingen PCI-implementerte disk-kontrollere, og man overklokker jo ikke sørsiden "i samme slengen" med FSBen. Dette høres veldig merkelig ut, beklager at jeg ikke har noe mer konkret å komme med :(

Lenke til kommentar
Du bør låse AGP/PCI bussen til 66/33, det er PCI bussen som øker så mye at disken din forsvinner.....

Å låse AGP/PCI er alltid en god idé i forbindelse med overklokking. Men IC7 har jo ingen PCI-implementerte disk-kontrollere, og man overklokker jo ikke sørsiden "i samme slengen" med FSBen. Dette høres veldig merkelig ut, beklager at jeg ikke har noe mer konkret å komme med :(

Javisst har 875P CSA bus, glemte den saken jeg....

 

Takker for korrigering :)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Javisst har 875P CSA bus, glemte den saken jeg....

 

Takker for korrigering :)

CSA-bussen handler jo bare om nettverkskontrolleren, og denne benyttes uansett ikke på IC7 (men derimot på IC7-G og IC7-MAX2/3).

 

Poenget mitt var at både IDE -og SATA-kontrolleren er integrert i sørsiden, det er ingen PCI-implementerte tilleggskontrollere på IC7 :)

Lenke til kommentar
Javisst har 875P CSA bus, glemte den saken jeg....

 

Takker for korrigering  :)

CSA-bussen handler jo bare om nettverkskontrolleren, og denne benyttes uansett ikke på IC7 (men derimot på IC7-G og IC7-MAX2/3).

 

Poenget mitt var at både IDE -og SATA-kontrolleren er integrert i sørsiden, det er ingen PCI-implementerte tilleggskontrollere på IC7 :)

:!: Nå hopper jeg over en pils (eller 2)

Communications Streaming Architecture, or CSA seff.

 

*

The next and quite possibly the most important feature of ICH5 is its integrated Serial ATA controller. Current Serial ATA controllers use a PCI interface to the South Bridge (or MCH) and thus eat into the 133MB/s of bandwidth that is allocated to the collection of all 32-bit 33MHz PCI slots on a motherboard. Well, if you look at the Serial ATA specification you'll notice that the maximum transfer rate is listed as 150MB/s, that's 13% more bandwidth than a 32-bit/33MHz PCI bus can provide! Whether or not drives are currently reaching even half of that maximum transfer rate isn't an issue, regardless of what the case is, you never want to create additional bottlenecks; by placing the Serial ATA controller off of the PCI bus, a bottleneck is created that would only be exposed down the road.

 

 

Intel's ICH5 gets around this problem by bringing the Serial ATA controller onto the ICH and bypassing the PCI bus all together. The Serial ATA controller has a direct link to the Hub Link 2.0 interface in ICH5 and thus can offer a full 150MB/s per channel. ICH5 features two Serial ATA channels (supporting a maximum of two drives) and two Parallel ATA channels (supporting a maximum of four drives), all of which may be enabled and used concurrently. *

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=1811&p=1

 

God helg.... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...