Gå til innhold

AD, DNS, DHCP? Litt usikker..


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har eksamen i morra, og de fleste andre fikk spørsmål om følgene:

 

Hva er DNS?

Hva er AD (Active Directory)?

Hva er og gjør DHCP server?

 

Jeg veit jeg egentlig burde kunne detta, siden jeg har eksamen, men er fortsatt litt usikker. Og har ikke så lyst til å drite meg ut i morra:P Heheh

 

Hadde vært helt rått om noen hadde svart! Evig takknemlig;)

 

På forhånd takk,

Janse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke lærebok da? Og AD, DHCP og DNS er virkelig lett å finne på google... Ah, the joy of search... Vil ikke hjelpe deg om vi forteller deg nøyaktig hva det er heller, vil det vel.. du må jo lære deg det.

 

Edit: Søkte tre ganger og fant tre bra svar ;) "Hva er xxx?" Finner du det ikke nå kan du nok bare glemme det.

Endret av pian
Lenke til kommentar
DHCP er slik at du får der en ip automatisk.

DNS er et register som slår opp ipen til domene.(my_domain.com -> 123.321.43.1)

AD vet jeg ikke.

Uten å gå videre i detalj:

 

Beskrivelsen av DHCP er upresis, beskrivelsen din omfatter også APIPA.

 

DNS er mye mer enn det du beskriver.

Lenke til kommentar

En DNS (Dynamic Name System) kan være så mangt og er absolutt nødvendig i et servermiljø. Uten DNS vil ingenting fungere da alt er avhengig av korrekte adresser osv.

En DNS er en tjeneste som kan installeres på en server og som sender og mottar databaser av informasjon om ulike internett-adresser og servere.

Uten DNS vil jeg fortsatt kunne gå på internett, men da må jeg gå rundt å huske IP-adressen til de forskjellige nettstedene jeg vil besøke. Istedet for å skrive www.vg.no må jeg da skrive "193.69.165.21", noe som er gansk så tungvindt.

Dessuten spiller DNS en sentral rolle i serverparker med forskjellige skoger og domener.

 

Active Directory er Micrsofts katalogtjeneste som ligger på en server. Selve ADen kan ligge på en bestemt server, men du kan også styre AD gjennom andre maskiner i samme skog. Noe som gjør at jeg f.eks kan sitte på min bærbare XP-maskin og likevel lage/endre brukere osv.

I AD får du oversikt over domenestruktur/trestruktur og kan også koble opp et domene med et annet.

 

En DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) er en tjeneste som sender ut og gir IP-adresser til klienter som ønsker tilgang til et nettverk. DHCP-serveren gir ut adressene på leasing som med andre ord betyr at den husker MAC-adressen til det nettverkskortet den har gitt IP til. Når leasingen har utgått, mister klienten adressen og må be om en ny.

I AD kan man bestemme altmulig når det gjelder det meste. Også DHCP, så der kan vi selv bestemme og reservere IP-adresser serveren gir ut.

 

Edit: Når jeg først satte opp en 2003 server, glemte jeg å deaktivere dhcp-tjenesten og det ende med at den sendte ip-adresser i hytt og pine som ikke passet idet hele tatt til nettverket vårt! :blush: Også med tanke på at nettverket allerede har en dhcp som styrer alt! Det ble en del kluss etter det! :!:

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

 

Edit: Når jeg først satte opp en 2003 server, glemte jeg å deaktivere dhcp-tjenesten og det ende med at den sendte ip-adresser i hytt og pine som ikke passet idet hele tatt til nettverket vårt! :blush: Også med tanke på at nettverket allerede har en dhcp som styrer alt! Det ble en del kluss etter det! :!:

Du må jo ha installert DHCP tjenesten først og så glemt og avinstallere den.

DHCP kommer ikke ferdig installert på en fersk installasjon av 2003 server.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...