Gå til innhold

Canon 350D og 18-55mm kit objektivet..


Anbefalte innlegg

Jeg har nå eid et Canon 350D i to dager og er kjempefornøyd med selve kamera. Men jeg begynner å tvile sterkt på den optikken som følger med.

 

Jeg synes jeg rett og slett får mange bilder som ikke er skikkelig skarpe..

 

Selv med liten blender som 16 eller 22 synes jeg ikke bildene blir skikkelig skarpe på 18mm..

 

Men portretter tatt helt ad-hoc på 18mm med min datter på fanget blir jo sylskarpe. Surrer 350D'en med fokus på 18mm og landskapsbilder?

 

Vurderer 17-85mm USM via en kamerat som skal til USA i sommer... Kan jeg vente meg andre resultater da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du oppgir litt lite informasjon her, så jeg svarer uten egentlig å vite hvor du er i forhold til fotografiske ferdigheter. Se derfor bort i fra posten om det er helt obvious det jeg sier;

 

Jeg tenker at hvis det har med landskapsfotografi å gjøre, så kan det være noe med opptaket.

Sjekk lukkertidene dine, hvis du gjør håndholdte opptak, bruk 1/30 eller 1/60 og raskere. Hvis du bruker stativ, kan du prøve å forankre det med fotobaggen din eller et eller annet, bruke speillås og la midtsøylen på stativet være nede.

 

Det KAN jo være at det er noe i veien med objektiv eller hus som gjør at du ikke er i stand til å fokusere på infinity, men gjennomgå opptaksprosedyrene først. Post et eksempel kanskje?

Lenke til kommentar
Vurderer 17-85mm USM via en kamerat som skal til USA i sommer... Kan jeg vente meg andre resultater da?
17-85 er ikke kjent for å være knivskarp. 17-40 skal være bedre.

 

Generelt blir nærbilder skarpere fordi atmosfæren bryter lyset på forskjellige måter. Den eneste måten du kan finne ut om det er et teknisk problem er å gjøre en kontrollert test.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Jeg tenker at hvis det har med landskapsfotografi å gjøre, så kan det være noe med opptaket.

Sjekk lukkertidene dine, hvis du gjør håndholdte opptak, bruk 1/30 eller 1/60 og raskere. Hvis du bruker stativ, kan du prøve å forankre det med fotobaggen din eller et eller annet, bruke speillås og la midtsøylen på stativet være nede.

 

Det KAN jo være at det er noe i veien med objektiv eller hus som gjør at du ikke er i stand til å fokusere på infinity, men gjennomgå opptaksprosedyrene først. Post et eksempel kanskje?

Jeg har fotografert i mange år, både med analog speilreflesk, via 2 stk digitale kompaktere og til slutt nå, EOS 350D.

 

Jeg skulle gjerne ha lagt opp et bilde som dere kan se på... Men finnes det f.eks en "fri" website som jeg kjapt kan legge et bilde opp på? Det finnes jo ingen annen mulighet til å viser bildene enn via en http link..

 

Men bilde ble tatt på 25mm brennvidde, 1/60 sek lukkertid, f/13, ISO 100. Så det burde jo bli skarpt?

Lenke til kommentar

DSLR-kameraer er "beryktet" for å ikke være innstillt på å gi skarpest bilder på minnekortet. Vanligvis må man innom et fotobehandlingsprogram og justere levels og USM.

Jeg pleier å forsøke med "Auto Levels" i Adobe Elements for å se om det blir bedre, og et forsøk med USM når jeg er fornøyd. Noen bilder trenger ingen etterbehandling, mens på andre forsvinner "tåken".

 

Har selv 20D og samme kit-objektiv som deg, men bruker samme prosedyre for 75-300 IS USM.

Lenke til kommentar

Nå du klikker på "Add reply" så kan du legge ved en fil på opp til 256kB under der du skriver innlegget. Hvis 256kB er for lite så kan du ta et utsnitt av bildet.

 

1/60 sekund er ikke veldig kort lukkertid og det skal ikke mye bevegelse til på kameraet før bildet ikke blir perfekt skarpt, selv ved 25 mm. Det varierer mye fra person til person hvor stødig man er med et bestemt kamera så det er umulig å si om det er årsaken eller ikke. Kansje det er mulig ved å se på bildet.

Lenke til kommentar

Ved f11 bør det være skarpt. Ved f16 og f22 kan det god bli mindre skarpt igjen da problemer med diffraksjon i optikken kan spille inn. Ta et utsnitt i 100% størrelse og post her, så kan man bedre anslå om det er unormalt uskarpt eller ikke.

Lenke til kommentar

Og her kommer et 100% utsnitt.

 

Jeg synes jo f.eks at reklame plakatene i bakgrunnen burde vært sylskarpe, men det er kanskje for mye å forvente?

 

Synd at jeg ikke hadde 2 stk kameraer med meg akkurat, så kunne knipset et bilde med f.eks et kompakt også...

post-114-1118311945_thumb.jpg

Endret av Glenn Østerud
Lenke til kommentar

Det ser kanskje ut som om det er litt soft, basert på at usm med radius 0.4 ikke ga samme resultat som jeg vanligvis ser. Her er en utgave med usm 10,60,2 og deretter usm 0.4,200,2

 

Forøvrig så var bildet ditt i adobeRGB, noe som kan se litt utvasket og blasst ut på vanlige skjermer. For nettbruk er det kanskje best å bruke sRGB. Det jeg poster er konvertert til sRGB

 

Edit: Se bort i fra kvalitetsreduksjonen som ekstra jpg konverteringer ga i dette eksemplet. Forsøk selv på det originale bildet.

post-114-1118312506_thumb.jpg

Endret av foton
Lenke til kommentar

Kan du bekrefte at du bruket senter fokuspunkt. Det er litt vanskelig å se på det nedskalerte bildet, men jeg synes grusen i forkant ser ganske skarp ut. Kan det være at fokuspunktet er valgt der? F13 burde i det minste gi deg skarpt der du fokuserer. Forøvrig så er 1/60 dels sekund såpass lang lukkertid at det av og til vil gi deg uskarpe bilder pga bevegelse av kameraet.

Lenke til kommentar

Med 1/60 kan det fort bli uskarpt som nevnt over. 18-55 objectivet er også skarpere ved f8 en f11..

 

Istedet for å bruke ISO 100 så kunne du ha brukt ISO 400 og dermed fått ca 1/200. En ekstra blender større ville også ha gitt raskere lukkertid.. kanskje 1/250-300.. også satt 1/3 overeksponering på bilde.. syntes det var litt mørkt.

 

Pass også på fokus punktet ditt. Om du skal være 100% så sett fast fokuspunkt.

 

18-55 objektiver er vel ikke allverden men på f8 er skarpheten bra spes. i senter av bildet.

Lenke til kommentar

Takker for meget gode tips.

Jeg leste nemlig i siste Fotografi at man skulle sette fargeområde til AdobeRGB kontra sRGB, spes fordi Adobe har flere fargenyanser?

 

Og med USM? Mener du UnsharpMask? Og disse verdiene du snakker om.. Kan du forklare litt mer.. Jeg er ikke 100% drever i PhotoShop ennå, men prøver å lære mer oo mer fra dag til dag. Og dette er jo veldig moro.

 

Jeg har satt kameraet tilbake til sRGB, leste at det ga best bilder rett fra kamera til normalt bruk.

 

Siden jeg bare har hatt kamera i 2-3dager nå, så er dette med høy ISO litt nytt. Tenker liksom tilbake til analog film, alt over 400ISO->korn, og ikke minst kompakt digital, alt over 200ISO->korn.

Lenke til kommentar
Takker for meget gode tips.

Jeg leste nemlig i siste Fotografi at man skulle sette fargeområde til AdobeRGB kontra sRGB, spes fordi Adobe har flere fargenyanser?

 

Og med USM? Mener du UnsharpMask? Og disse verdiene du snakker om.. Kan du forklare litt mer.. Jeg er ikke 100% drever i PhotoShop ennå, men prøver å lære mer oo mer fra dag til dag. Og dette er jo veldig moro.

 

Jeg har satt kameraet tilbake til sRGB, leste at det ga best bilder rett fra kamera til normalt bruk.

 

Siden jeg bare har hatt kamera i 2-3dager nå, så er dette med høy ISO litt nytt. Tenker liksom tilbake til analog film, alt over 400ISO->korn, og ikke minst kompakt digital, alt over 200ISO->korn.

 

AdobeRGB er bra det dersom du har en skjerm som kan vise dette fargerommet, og hvis du har en skriver som skrive det ut. Men for publisering på nett så er det sRGB som er den vanlige standarden.

 

USM - ja unsharp mask. Når du velger dette i f.eks. photoshop så får du tre parametre du kan skru på. Den første er % som går fra 0 til 500%, den andre er radius som går fra 0 til , mens den tredje er "threshold" eller terskelverdi. Prosent er selvforklarende. Radius forteller deg noe om hvor lang unna et punkt programmet skal ta hensyn til tilliggende pixelverdier i utregningen av ny pixelverdi for dette punktet. Terskelverdi forteller noe om hvor stor forskjell det skal være mellom tilliggende pixler før den gjøre noe forandring i det hele tatt. Vanlige verdier for å skarpe opp et bilde er 0,3 til 1,5 ca for radius med 50 - 300 %. Dersom du har store ensfargede flater som f.eks. himmel, så kan du sette terskelverdien slik at du ikke forandrer noe på himmelen da usm vil kunne danne støy på denne delen av bildet. En vanlig måte å lage mer kontrast i bildet på er å sette stor radius og forholdsvis liten %. Noen steder referers dette som "local contrast sharpening".

 

Forsøk deg frem og se hva som skjer med bildet. Vanlig fremgangsmåte er å sette % til 500, terskel til 0 og se hva som skjer når du varierer radius. Du vil se at forskjellige deler av bildet forandrer seg avhengig av radius. Da du har funnet de trekkene som du ønsker å gjøre skarpere med radius så kan du justere ned % til du synes det ser bra ut. Deretter kan du justere terskelverdien for å unngå uønsket støy i bildet.

Lenke til kommentar
Jeg har vanskelig for å se støy på normale bilder (lite skygge) med ISO 800. Bruker alltid ISO til å få raskere lukketid siden jeg er allergisk for uskarpe bilder. :-)

 

Jeg er også ganske fersk og lurer da på.

Bruker du da AV programmet for så å stille blenderen. :hmm:

Og da skal jo lukkertiden komme automatisk, men kan du da stille ISO verdien for å få kortere lukkertid. :hmm:

 

 

topcontrols.jpg

Endret av royrogers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...