Gå til innhold

phpskript som rulerer fra h1 til h6 automatisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan veldig lite php og det er derfor jeg spør dere som har "holdt på en stund". Har lært html og css og har tenkt å lære meg php en gang i fremtiden. Har sovet to timer i natt (er ikke helt vanlig for en 14 åring. ;) ) og lurer derfor på om noen kunne ha laga dette til meg uten at jeg har prøvd å gjøre ett ærlig forsøk. Tror ikke forsøket hadde blit særlig vellykket.

 

Håper noen gjør et unntak og prøver å hjelpe meg.

 

Edit: Det jeg vil.

 

Det finnes noen tagger i html som heter <h1> - <h6> og det jeg ønsker er at jeg skal kunne skrive <h$number> og da vil den generere et nummer fra 1 til 6. Dette skriptet kommer ikke av latskap, men at noen nyhetssystemer og lignende gjør dette vanskelig å få rett. Håpert noen skjønner.

Endret av ett
Lenke til kommentar

La til litt på forrige innlegg:

 

Det finnes noen tagger i html som heter <h1> - <h6> og det jeg ønsker er at jeg skal kunne skrive <h$number> og da vil den generere et nummer fra 1 til 6. Dette skriptet kommer ikke av latskap, men at noen nyhetssystemer og lignende gjør dette vanskelig å få rett. Håpert noen skjønner.

 

Edit: Skal ta ett eksempel:

 

1. Logoen er <h1>

2. Si at overskriftene fra nyhetene som blir laget av et program er <h2 til <h6>. Da begynner vi på <h1> neste gang.

3. Jeg skriver da <h1> og frem på elementene etter nyhetene, men dette blir feil vis det skrives enda en nyhet som vil ta <h1> den også. Da blir det to av vær og det er det jeg vil unnga.

 

Håper noen skjønner.

Endret av ett
Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan noe php så er vel ikke dette forumet noe for deg. Kan ikke spørre om noe du ikke kan noe om og heller ikke vil forstå. For å bruke php så må php være installert på serveren. En "for-loop" er veldig enkelt.

Men for å være "snill". Et eks. på det jeg tror du spør om (fra <h1> til <h4>

 

for($i=1; $i<5; $i++) {
 echo "<h".$i.">En eller annen tekst</h".$i.">";
}

Lenke til kommentar

Jeg tror du bruker <hx> taggene på feil måte. Alle overskrifter som skal ha stor tekst kan du sette <h1> tagger rundt. Overskrifter som er litt mindre (er litt mindre viktige i dokumentet ditt) kan du sette <h2> rundt. Se http://www.htmlcodetutorial.com/_H35n.html

 

I layout.css filen din kan det være lurt å ta vekk "font-size: 18px;" delen i

h1, h2, h3, h4, h5, h6 {
font-family: "Trebuchet MS", arial, tahoma, helvetica, sans-serif;
font-size: 18px;
color: #000033;
margin-bottom: 5px;
}

Lenke til kommentar
Jeg tror du bruker <hx> taggene på feil måte. Alle overskrifter som skal ha stor tekst kan du sette <h1> tagger rundt.

Feil. <h1> Skal kun brukes en gang, til hovedoverskriften/logoen/whatever. <h2> er underoverskrift, <h3> under-underoverskrift og så videre.

for($i=1; $i<5; $i++) {
echo "<h".$i.">En eller annen tekst</h".$i.">";
}

 

Den der vil jo ikke generere noe automatisk etter hvilke overskrifter du har fra før. Men det blir uansett feil å bruke overskrifter på den måten. For eksempel

<h1>a</h1>

[snipp]

<h2>b</h2>

[snipp]

 

Hensikten med overskrifter er at du selv skal sette underoverskrifter. Jeg kan ikke mye om regular expressions, men du må nok bruke noe slikt:


if preg_match("/^<h[1-6]>+<h[1-6]>$/", $string) {
// erstatt andre string med <h[1-6] + 1, eller ingenting 
// hvis h[1-6] er 6
// noe som jeg ikke kan
}

Lenke til kommentar

Me sjøl: Nå er du litt for rask. Det er ingen fasit som sier at <h1> skal brukes bare én gang eller til header-grafikk - dette er vanlig rundt omkring, og god praksis - men absolutt ikke noe krav. På en side uten header er det for eksempel naturlig å bruke <h1> for overskrifter på høyeste nivå.

 

Hvis du vil kan du bruke <h1> 50 ganger, men skal du ha mellomtitler osv. må du jo til med <h2> og nedover.

Lenke til kommentar
CODE

 

for($i=1; $i<5; $i++) {

echo "<h".$i.">En eller annen tekst</h".$i.">";

}

 

 

 

Den der vil jo ikke generere noe automatisk etter hvilke overskrifter du har fra før. Men det blir uansett feil å bruke overskrifter på den måten. For eksempel

<h1>a</h1>

[snipp]

<h2>b</h2>

[snipp]

 

Selvfølgelig kan den generere overskrifter automatisk. Skjønner ikke hva du tenker på. Jeg ga han (ett) et eksempel på hvordan lage en for-loop for å generere H1-H4. Hvis du har fire overskrifter kan du legge de i en array og kalle de opp i loopen:

 

$myArray = array('Overskrift 1', 'Overskrift 2', 'Overskrift 3', 'Overskrift 4');

for($i=1; $i<5; $i++) {
 echo "<h".$i.">".$myArray[($i-1)]."</h".$i.">\n";
}

 

Eller man kan trekke teksten fra en db (sortere det enten på db-siden eller i php)

Alt er mulig. Det er ikke alltid man trenger å få det inn med teskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...