Gå til innhold

Hente artikler fram til forsiden, basert på tid.


Anbefalte innlegg

"SELECT * FROM article WHERE front_page='Y' AND (date_forever='Y' OR date='NOW();' eller i framtiden)

 

Denne spørringen hadde jeg tenkt som et grunnlag for å hente fram artikler til forsiden på min blogg. (har ikke testet spørringen ennå, så det kan være noen feil i den). Jeg har et spm. jeg vil gjerne at den skal hente fram artikler til forsiden, hvis artikken har gyldighet i NOW() eller i framtiden. Men hva skal jeg bytte ut med "eller i framtiden" med slik at spørringen bli riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du spørringene dine fra php?

 

Og alle artikler har blitt gitt en gyldighetsperiode?

 

Da er det jo bare å finne begge datoene i unixtime og sammenligne.

 

"eller i fremtiden" blir altså da $gyldighetsdato_i_unixtime < $gyldighetsdago_i_unixtime.

 

Kan være jeg er evig på jordet.. :O

Lenke til kommentar

angående php, ja det stemmer, jeg sender spørringen fra php.

 

Brukeren legger inn hvor lenge artikkelen skal ligge på forsiden. Når denne datoen er nådd vises den ikke på forsiden lenger. Altså, eks. brukeren velger at artikkelen skal ligge på forsiden til dato xx.xx.xxxx. Etter denne datoen vises den bare i "politikk" f.eks. Håper det ga mer mening. if(strotime("NOW")<date(xx.xx.xxxx)) { }. Er det en løsning?

Lenke til kommentar

Du spør i feil forum... løsningen din vil bli best besvart i mysql-delen av forumet.

 

Men du kan fortsatt løse dette med PHP. Da kan du like godt bruke,

SELECT * FROM article

deretter

if($rad[3] > $gyldighetstid) {
echo();
} ... osv 

 

$rad[3] er altså nyhetsraden, og "3" er den 4. kol., der hvor gyldighetsdatoen er satt.

 

Dette er ikke så bra hvis du tenker trafikk... pokker! Det er en dårlig løsning generelt.

 

La noen andre få prøve seg ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe særlig peiling på SQL, men blir det ikke bare

"SELECT * FROM article WHERE front_page='Y' AND (date_forever='Y' OR date>='NOW();')"

 

Forresten så er det kanskje lurt å la front_page og date_forever feltene være av typen Boolean.

Endret av svatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...