Gå til innhold

Kan jeg bruke PCskjermen min som TV?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva mener du "til spill"?

Hvis du skal ha en spillkonsoll på pc-skjermen trenger du en tv-inngang på pcen din. Enkelte skjermkort har det.

Hvis du skal se vanlig tv på pcen, trenger du et TV-kort for PCI.

Kan man kjøpe til en slik ting sånn at man kan spille f.eks Xbox på PCskjermen?

TV-kort?

For å se TV kan man jo bare regge seg på F.eks tv2.no og se tv derfra?

Lenke til kommentar

Man kan se en del programmer på tv2's webtv ja, men ikke utenlandske serier og sånn, bare egenproduksjon. dessuten er kvaliteten så som så.

 

vil absolutt anbefale tvkort hvis du vil se tv ja, koster ikke mange hundrelappene, og får forholdsvis greit bilde.

Lenke til kommentar
Man kan se en del programmer på tv2's webtv ja, men ikke utenlandske serier og sånn, bare egenproduksjon. dessuten er kvaliteten så som så.

 

vil absolutt anbefale tvkort hvis du vil se tv ja, koster ikke mange hundrelappene, og får forholdsvis greit bilde.

Fullskjerm da eller?

Koster noe å ha det?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg skjønner betaler du vel for mottakeren? Mener å huske at en smiths-venner kollega kom seg unna lisensen ved å fjerne mottakeren fra tv'n. Han brukte bare tv'n til å se menighetens lavkostnads VHS-video produksjoner av typen "hurra jesus"

:innocent: (Noen andre som har sett den? fantastisk).

 

Så dersom pc kortet ditt kan gjøre antenne signal om til tv-signal så må du nok etter hva jeg skjønner betale. Selv om kontrollørene sliter lmed å oppdage det :cool:

 

Lagt til torsdag 9 juni

Har gjort litt research:

Alle som får radiobølger eller tv-signal til å bli tv-bilde (har tuner) må betale.

Se nrk sidene:

 

http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

 

"Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

 

Det er den som bruker fjernsynsmottakeren som er lisenspliktig selv om mottakeren er lånt eller leid § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren. Mottakere som tilhører en familie og som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor boligen dekkes også av samme avgift forutsatt at det ikke etableres et fast bosted på disse stedene. §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal betale egen avgift selv om de bor hjemme §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Dersom du leier en bolig der det finnes mottakerutstyr skal du betale egen avgift for denne. Det er den som bruker dette utstyret som er pliktig til å melde fra til NRK Lisensavdelingen om bruken. §6 i Forskrifter om fjernsynsmottakere"

 

 

Link til lovsidene: http://www.lovdata.no/for/sf/kk/kk-19801023-8798.html

 

 

 

Men Tv-kort til pc har den fordelen at de ikke registrerer kjøper i butikken slik som på tv'er. Og når de står i pc'n skal det litt til å bli oppdaget så lenge du ikke flasher antenna de for åpenlyst :thumbup:

Endret av Bravofox
Lenke til kommentar
Bare så det er klart!!

Noen ovenfor som sier at man må betale lisens hvis man kjøper et tv-kort til pc'en.

Men det trenger man ikke!!

 

Du betaler bare det kortet koster i innkjøp til deg. Vil ikke få noen andre

kostnader på det etterpå. :)

 

Mvh

Så du mener at man kan f.eks se på NRK en el kveld uten å betale en shit?

Lenke til kommentar

Helt Enig med bravo ovenfor.... :)

 

 

 

Du kan se så mye du vil på tv uten at det koster deg noe i lisens og avgifter

siden ditt kjøp av tv-kort ikke blir registrert noen steder.

 

Men du kan jo selvsagt ta en telefon til NRK og be om å få registrert tv-kortet

ditt hvis du er av den hyper-lovlydige typen.? :)

 

Sorry folkens, men jeg har ikke noen umiddelbare planer om å begynne å

betale lisens.

 

Noen vil kanskje kalle meg foran STOR snylter men men.. :)

 

Mvh

Lenke til kommentar
Helt Enig med bravo ovenfor.... :)

 

 

 

Du kan se så mye du vil på tv uten at det koster deg noe i lisens og avgifter

siden ditt kjøp av tv-kort ikke blir registrert noen steder.

 

Men du kan jo selvsagt ta en telefon til NRK og be om å få registrert tv-kortet

ditt hvis du er av den hyper-lovlydige typen.? :)

 

Sorry folkens, men jeg har ikke noen umiddelbare planer om å begynne å

betale lisens.

 

Noen vil kanskje kalle meg foran STOR snylter men men.. :)

 

Mvh

Men, dette er jo genialt.

Hvor mye koster et slikt TV-kort da?

Hvilke kanaler kan man se på?

 

 

Hvor mye må man betale hvis man sier ifra om TV-kortet?

Lenke til kommentar

Et TV-kort får du fra 400,- til drøye tusenlappen, avhengig av om du trenger et internt PCI-kort til stasjonær PC eller et med USB-tilkobling egnet for bærbare. Sistnevnte er dyrest.

 

Hvilke kanaler du får inn er helt avhengig av hva slags antenne/kabel du allerede har. Bruker du en vanlig bordantenne med vanlig bakkedistribusjon og bor i sivilisasjonen vil du få inn NRK 1 og TV 2, og i mange områder også NRK 2 og TVNorge/lokal-TV.

 

Har du kabel-TV vil du få inn de samme kanalene som du ville gjort på et vanlig fjernsynsapparat, og det samme med parabol.

 

Lisensen er i underkant av 2 000,- fordelt på to årlige terminer. Mer informasjon finner du på www.nrk.no/lisens :)

 

EDIT: Og forresten; butikker som selger produkter med radio- eller TV-tuner plikter egentlig å rapportere kjøpet til NRKs lisenskontor. Selv om du "glemmer" å registrere deg og egentlig ikke ønsker å betale kringkastingsavgift kan du altså få en uventet giro i posten basert på bestillingsinformasjonen du oppgav til butikken du kjøpte TV-kortet i.

Men hvor strengt denne innrapporteringen faktisk skjer, tør jeg ikke uttale meg om.

 

Bor du på en adresse hvor husstanden allerede betaler lisens, slipper du uansett avgift ved bestilling til denne adressen. Du kan ha så mange TV-er og radioapparater du bare orker på en og samme lisens.

Endret av johnj
Lenke til kommentar
Bor du på en adresse hvor husstanden allerede betaler lisens, slipper du uansett avgift ved bestilling til denne adressen. Du kan ha så mange TV-er og radioapparater du bare orker på en og samme lisens.

Så hvis jeg kjøper meg et slikt TV-kort, så trenger jeg ikke å betale noe

for å se på TV på PCen fordi at jeg allerede betaler lisenes på en vanlig TV?

 

Altså, jeg har jo en TV i stua som jeg betaler lisens på, må jeg ikke betale noe ekstra når jeg kjøper et TV-kort?

 

 

EDIT: Kom gjerne med forslag til gode TV-kort.:)

Endret av Strategery
Lenke til kommentar
Så hvis jeg kjøper meg et slikt TV-kort, så trenger jeg ikke å betale noe

for å se på TV på PCen fordi at jeg allerede betaler lisenes på en vanlig TV?

 

Altså, jeg har jo en TV i stua som jeg betaler lisens på, må jeg ikke betale noe ekstra når jeg kjøper et TV-kort?

Helt riktig. :)

 

Var på stramt økonomibudsjett når jeg bygget PC for halvannet år siden, og gikk for dette kortet. Fungerte greit, gav gode bilder og kostet lite. Brukervennligheten var i mitt tilfelle ikke helt på topp, hang seg for eksempel ofte opp under søking av kanaler - som forøvrig gikk tregt. Men dette kan like gjerne være brukerfeil eller software-problemer.

 

Legger du på en hundrelapp får du dette kortet, som jeg også har erfaringer med. Dette var mitt første TV-kort (eller rettere sagt, trolig en forløper til dette...), og med utelukkende positive minner. Rask søking, autolagring, "skikkelig" fjernkontroll (i forhold til flisa som følger med førstnevnte) og, i mine øyne bedre og mer brukervennlig medfølgende programvare. Absolutt verdt hundrelappen i prisforskjell.

 

Dette var mine two cents om anbefalinger, siden jeg ikke har vært borti andre kort. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...