Gå til innhold

"Spill av ved hjelp av..."


Anbefalte innlegg

Jeg bruker iTunes som hovedprogram for avspilling og organsiering av mp3er. Men, når jeg skal spille av noen andre mp3er som jeg ikke vil ha i bibiloteket i iTunes så buker jeg et annet avspillingsprogram. På enkelhetens skyld har til nå brukt Windows media player, men vil nå prøve å bruke f.eks. winamp.

 

Problemet er hvordan jeg skal gjøre dette mest mulig elegant. Til nå har jeg bare høyreklikket på filen jeg skal spille, og valg "spill av ved hjelp av windows media player" - mitt ønske er å kunne gjøre det samme ved bruk av Winamp. Er dette mulig?

 

mvh,

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er godt mulig, men det er bare hvis jeg velger at winamp skal være standardspiller.

 

Siden jeg bruker iTunes til det, vil jeg at itunes skal åpnes når jeg dobbelklikker på filenen, men vil ha winamp som et alternativ når jeg høyreklikker.

 

Er ikke det mulig?

 

Knut

Lenke til kommentar

Vel det funker hos meg, får valget under "Åpne i".

Nå bruker da jeg Winamp som standard program, men det skulle ikke ha noe å si tror jeg.

 

Husk bare å ikke tilknytte mp3 filer til winamp under installasjon så skulle det fungere som du ønsker.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jo, den måten fungerer vel tilfredstillende, men jeg skulle gjerne hatt det enda enklere. Det er godt mulig jeg er litt kresen nå og forventer for mye av windows, men det hadde ikke skada om det var mulig å konfiguerer litt mer selv.

 

Er det da mulig å fjerne de 4-5 alternativene på "høyreklikkmenyen" som alle styrer windows media player? Under "registrerte filtyper" har jeg jo endel valg for de forskjellige filtypene, men jeg finner ingen alternativer hvor jeg kan fjerne disse ubrukte valgene mot media player.

 

Knut

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei k-knut.

 

Jeg søket litt på forumet etter "+itunes +alternativ" og kom over denne posten.

 

Det du ønsker er ikke noe problem å gjøre.

Start explorer, velg "Tools" og "Folder options", velg tabben "File Types" og beveg deg nedover til du finner "MP3".

Trykk den nederste knappen som da skal være "Advanced".

Når du da har valgt "Advanced" velger og sletter du de valgene du ikke ønsker. "Add to Winamp library" er f.eks en jeg aldri har tenkt å bruke, og er det første som forsvinner. Så trykker du "new" og taster inn data:

 

-Action = Navn som blir vist f.eks "Winamp play"

-Application = Stringen som blir kjørt ved dette valget. "Winamp play" vil bli ["c:\path\winamp.exe" "%1"] og "Winamp enqueue" vil bli ["c:\path\winamp.exe" /ADD "%1"]. %1 er her path til filen.

-Use DDE = Ja (har aldri undersøkt hva disse tre siste gjør :) )

-Application = Winamp

-Topic = System

 

EDIT: Dersom "Advanced" knappen sier "restore" må du inn i registeret å knote under :

HKEY_CLASSES_ROOT\

og enten

.mp3

mp3file

eller "noe2".

Men dersom du har installert iTunes og ingen andre mediaspillere vil du sannsynligvis få se "Advanced" og ikke "Restore", så jeg gidder ikke finne ut hva du må editere.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...