Gå til innhold

Strikkhopp: en opplevelse


Anbefalte innlegg

Hei!

Kom nettopp hjem fra Rjukan hvor jeg opplevde det største jeg har opplevd i hele mitt liv!

Rett ved tungtvannsfabrikken er det en 84 meter høy bro hvor det arangeres strikkhopp med slagordet "norges råeste strikkhopp".

Etter å ha vært der på klassetur tenkte jeg og noen kamerater at dette hadde vært festlig å prøve ut, så et halvt år senere tok vi mot til oss og ringte telefonnr vi fant på internett.

Èn uke senere satt jeg og 8 andre venner på bussen fra oslo, på vei til en opplevelse som skulle endre livet mitt for alltid.

Jeg hadde knapt sovet om nettene den uken etter bestillingen, og følelsen som hele tiden hadde ligget på lur i magen spratt fram da vi gikk av taxien og trådte øyensynlig lite selvsikkert inn på broa med masse skarpe steiner som ventet 84 meter under.

Tre menn tok oss gladlig imot og knuste den siste delen av selvtillit vi hadde ved å få oss til å skrive under på "dersom jeg dør er det min skyld, ikke deres"-papirer, "Jeg bekrefter at jeg ikke kommer til å saksøke rjukan strikkhopp A\S" var en frase som oppstod i kontrakten. Farvel håp.

Jeg mannet meg opp, satte meg stille ned for meg selv og sang theme fra løvenes konge, hurra, en sirkel av liv, hvis jeg dør kommer det en antilope og spiser meg, da blir den glad, da har jeg i alle fall ikke dødd forgjeves.

Dessuten fikk jeg den satans "I dont wanna be anything other than what i've been trying to be lately"-sangen på hjernen! faen!

Tiden hoppet av sted som en brunstig kanin, og før jeg visste ordet av det hadde jeg skrevet under på kontrakten og fått på meg seleutstyret.

Jeg fikk strikken festet og gikk opp på kanten av brua.

Da sviktet beina, jeg sank sammen og fant ut at dette var rett og slett for mye for meg.

Selv ikke Kathrine Sørland og Christina Aguilera kunne fått meg ned fra den broen.

Jeg pustet tungt og begynte å hyperventilere.

I det samme sa mannen til meg: "RETTE BEIN! Armene rett opp! TRE TO EN GÅÅÅO".

Akkurat som om noen skrudde av lyden falt jeg sakte fremover.

Jeg hadde aldri hatt dødsangst før nå.

Jeg falt.

Jeg falt.

For dere som har spilt need for speed underground vil jeg sammenligne fallet mitt med bruk av nitro med "motion blur" instillingen på.

Alt rundt meg ble til streker, og bakken kom mot meg i full fart, jeg kjente det blafret i t-skjorten min og plutselig fant jeg ut at dette var livet.

Livet hadde ikke hatt no mening før dette, dette var alfa omega, TOPPEN av livet! WOHO!

Strikken tok tak og jeg fløy opp igjen som en gås på speed, WAHO!

Jeg har aldri opplevd noe lignende.

Jeg har ofte sett folk på tv som hopper strikk, feite amerikanere som kommer opp og sier "oh my god, that was just like, freakin insane dude!", men aldri hadde jeg trodd at det skulle være så sykt!

Jeg skal gi opp å prøve å forklare det, for det er ikke mulig å beskrive hvordan det var. Ikke bare hoppet, men følelsen du har, en følelse du aldri vil få av å se på andre hoppe!!

Heldigvis fikk jeg tatt noen bilder som jeg legger ut her, ett fra hoppet, en liten bildeserie, og ett når vi først kom på broa, mottar gjerne tilbakemelding!

Dette er VIRKELIG å anbefale, det er kun 16-års aldersgrense og er åpent i hele sommer! (nei siden dette ikke er reklame skal jeg ikke oppgi telefonnummer og sånt, men søk på "telemark strikkhopp" på google så finner du det :D ).

 

Måtte bare få sagt dette, håper det passer i kategorien "bildekritikk" hehe ;)

 

Ha en fin dag!

:thumbup:

post-209-1117749020_thumb.jpg

Endret av Lapette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shit... meg vil også hoppe i strikk der!!! Hadde vært tøft å hoppe med videokamera i hånda :dribble:

 

Har før hoppa fra heisekran i spania en gang... var en eller annen amerikaner der som også hadde hoppa fra rundt omkring i verden.. også norge.. Heisekran var fett nok... sinnsykt kick i det man ser bakken nærme seg.. men å hopp fra en bru og ned i en dal må være helt dødsrått!!! :love:

 

*søke på google*

Lenke til kommentar

Ja jeg vet.. mennesker er tabu..

 

er jo liksom de som ER bildet da.. :thumbdown:

 

 

 

Men legger ved et bilde til, dette er fra etter hoppet, synes dere fargene blir litt for macho, eller funker det?

Vi er i alle fall veldig fornøyde! (jeg er han høyeste i blå genser, han digge :p)

post-209-1117811402_thumb.jpg

Endret av Lapette
Lenke til kommentar
Hadde vært tøft å hoppe med videokamera i hånda

Jepp!! Måtte hoppe to ganger pga etter det første hoppet oppdaget jeg at jeg hadde zoomet inn for mye!! Husk å zoome ut og ikke rør zoom-knappen før du hopper!! Resultat: veldig bra!!

 

Hadde lagt ut filmen av meg selv på nettet en periode og så den er borte nå.

 

Anbefales å hoppe flere ganger og ta opp film av deg selv!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Flott skrevet! Artig å lese...

Bildene er vel forøvrig greie nok.

Ser ivertfall ut som du har hatt det dødsfett.

Hadde noe av samme opplevelsen første gang jeg dykket.

Noe jeg også tror er utrolig artig er fallskjermhopping. Det var bare det å godta at det koster 2500kr. for 40-50sek i fritt fall... (Tandemhopp)

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Er det mulig :no: , det var kanskje en noe unødvendig kommentar!

 

Jeg vet at mange, mange mennesker blir lemlestet og drept i biltrafikken hvert eneste år. Tenk over det du, hver gang du kjører bil...

Herregud, livet er fullt av farer. Og ulykker skjer, men vi trenger da ikke å tenke på dette hver eneste gang vi setter oss inn i førersetet.

Hvor mange strikkhopp tror du blir gjennomført i året på verdensbasis?

Hvor mange av disse tror du blir "hengt" eller dør pga. en ulykke?

 

Synes du høres ut som ei gammel bestemor, som ser alt for mye på nyheter, -og tror det er stor fare for å bli stukket ned hvis en drar til Oslo.

Endret av Menkromsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

haha - enig.

Statistisk sett er det sinnsykt mye farligere å kjøre buss opp dit - og risikoen for å dø der jeg hoppet er 0% - faktisk også 0% å skade seg og, og i vemorkjuvet har det blitt gjort over 1000 hopp! (men en gang må jo bli den første , hehe - er jo noe av dette som er kicket)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Søkte tilfeldigvis litt rundt på nettet om strikkhoppet i Rjukan siden jeg har funnet ut jeg bare må dra dit (bare synd at jeg må vente helt til etter påske :( ). Derfor jeg kom over denne tråden og tenkte jeg kunne bidra litt :) . Jeg har selv hoppet strikkhoppet som er i ayia napa på kypros to ganger, og nå savner jeg flere hopp. Å hoppe i strikk er helt spesiell opplevelse som gir et enormt adrenalinkick. Det må bare prøves, det kan ikke forklares med ord. Her en liten historie fra hoppet i ayia napa:

 

Hoppet i ayia napa er 65 meter over vannet fra en kran som blir heist opp. Man blir veid nøyaktig på forhånd, og strikken som er festet på undersiden av krana, blir så dradd opp eller ned til et punkt der vekten din gjør at du vil komme under vann når strikken er på sitt strammeste! Så heises krana opp, og det er bare deg og en fra crewet som er ombord. Jeg ble fortalt at det var kun en ting jeg måtte huske på, å lukke øynene før jeg treffer vannet! Selv om man bare kommer omtrent 1 meter under vann, er farten fortsatt høy nok til å få vondt i øynene idet ansiktet treffer overflaten! Som om jeg skulle klare å huske sånt der jeg står helt ytterst i en dinglende kran og ser 65 meter rett ned i havbunnen. Vannet var jo så klart at det nesten var umulig å se overflaten. Og for å gjøre det hele enda verre, så holdt jo faktisk de skjelvende beina mine vekten av hele strikken som hang ned over kanten mellom beina mine. Føltes ut som jeg skulle bli dradd ut når som helst. Jeg hører igjen personen bak meg som sier: "You see that hotel over there? Dont look down, but focus on that hotel and jump towards it. 3-2-1-BUNGEE!" Jeg kastet meg ut mot hotellet før jeg vendte blikket nedover igjen. Det var jævlig langt ned! Det kilte i magen, og det var så digg! Vinden suste i ørene, og jeg merket virkelig at jeg fløy. Så plutselig la jeg merke til hvor faretruende nærme havbunnen var, og strikken hadde enda ikke begynt å bremse meg. Jeg lukket øynene, og like etter kjente jeg vannet. Jeg ristet på hodet og åpnet øynene igjen. Da var jeg på vei opp igjen! 40 meter ble jeg slengt opp, før det igjen gikk nedover. Da jeg hang der og ventet på å bli svingt inn til land, hadde jeg bare en ting i tankene. Jeg MÅTTE gjøre det en gang til. Så dermed kjøpte meg "2nd jump" som var halv pris :D

 

Bilder fra Bungee Downunder, Ayia Napa:

Bilde1

Litt flere bilder

 

Leste i et av innleggene at en kar på Rjukan sa han hadde hoppet i Sør-Afrika. Hoppet der fra Bloukrans Bridge er kåret til verdens høyeste bungee av Guiness Records og er 216m høyt. Dit må jeg dra en gang i livet! Les mer ved å følge linken under.

Face Adrenalin

 

Et annet kjent sted å hoppe strikk er fra demningen Verzasca Dam i Sveits. Dette er faktisk akkurat like høyt som fra Bloukrans Bridge, selv om sistnevnte har den offisielle verdensrekorden. Stedet er kjent fra introen til Goldeneye der James Bond hopper i strikk på dette stedet. Det ser bare helt sykt ut å hoppe så nærme en vegg, men jeg hadde gjerne gjort det :cool:. Masse bilder og et par filmer på linken under:

Verzasca Dam

 

For å ta med det sykeste av det syke, så kan jeg nevne at verdens høyeste strikkhopp (bortsett fra eventuelle helikopter hopp jeg ikke vet om) er fra en gondol i Leukerbad i Sveits. De to hoppene jeg har nevnt over er offentlige steder hvor hvem som helst kan hoppe, mens dette er annerledes. Kun et par dager i året brukes gondolen kun til strikkhopping så her må det forhåndsbestilles! Dette er bare SICK, og jeg har ikke ord. Se bilder fra linken under så forstår dere meg.

Bungee fra gondolen i Leukerbad

 

Neste gang noen av dere hopper tenk på dette:

jeg så en video en gang der en fyr hoppet i strikk... da han kom opp igjen kveilet strikket seg rundt halsen og fyren ble hengt shrug.gif

 

Bekalger OT

PS: Såvidt jeg vet er dette kødd, og videoen dermed ikke ekte. Har lest MYE om strikkhopping i det siste, og det er en veldig sikker aktivitet. Faren for å skade seg er så liten at hvis dette er grunnen til at du ikke vil hoppe, skjønner jeg ikke at du tør å gå ut av huset ditt engang. Nesten alt du gjør er farligere, hvor det å kjøre bil antagelig ligger øverst. Følg linken under, og dere kan lese om litt av hvert angående strikkhopping. Blant annet er det en egen side om Disasters hvis dette interesser deg mest. Har sett gjennom den, og det står ingenting lignende det du nevner. Flertallet av ulykkene skjer ved at feil strikk er festet til stedet du hopper fra (det er gjerne flere strikker pga vektforskjeller, høyden på hoppet osv). Dette er i seg selv helt tragisk og uforstårlig hvor det går an, men det har visst vært dop inne i bildet her.

Anyway, les selv her:

Bungeezone

 

Håper dere likte det jeg har skrevet, og lykke til med videre strikkhopping ! :thumbup::w00t::D

Lenke til kommentar

Definitivt noe som må oppleves ja. :D Hoppet selv fra en ballong i Lima for noen år siden:

 

post-9200-1170419072_thumb.jpg

 

(Reisekameraten min tok dette med EOS 500 og 300mm linse, så jeg kan ikke ta æren for bildet)

 

Historien din hadde en del til felles med min egen. Spesielt dette med hvor annerledes det var fra andre gutse-opplevelser. Når man står på tiern for første gang, sier man til seg selv: "Kom igjen, dette går fint!" og så hopper man. På kanten av en gyngende ballongkurv var det mer noe sånt som "FYFAENIHÆLVETE DU HAR IKKE TENKT Å GJØRE DETTE ER DU HELT IDIOT!" Det kom ganske overraskende.

 

Jeg har ikke hatt varig hikke siden 1999. Tuller ikke. Tenker bare på hvordan den parkeringsplassen nedenfor så ut fra lufta, og borte er det.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...