Gå til innhold

Trøbbel ved kjøring av logon-script


Anbefalte innlegg

Har mekket et bittelite logonscript på test-parken min (jada, fagprøve), men jeg får ikke kjørt scriptet fra den ene klienten jeg har satt opp. Det er en Win98-maskin og jeg får følgende feilbeskjed under pålogging:

 

"Feil 50: Du forsøkte en operasjon som ikke kan utføres fra maskinen din eller som ikke støttes av nettverket. Kontroller at du bruker riktig server for kommandoen eller oppgaven du vil ha utført. Kontakt systemansvarlig hvis du fortsatt har problemer"

 

Den samme feilen får jeg om jeg går inn på netlogon-mappen på serveren og kjører den manuelt.

 

Kjører jeg den samme filen fra serveren, funker scriptet akkurat som det skal - så koden skal være grei.

 

 

Hvis det er intererssant å vite, er dette den lille teksten som er satt opp i scriptet:

 

net use Z: \\server\brukere\(navn på brukeren)

 

Skal vel funke å sette inn en %username% der, men jeg har såvidt begynt på prosjektet. Må få det til å funke før jeg setter meg mer inni innholdet i scriptet.

 

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg regner med at du har installert DSClientpå win98 maskina.

Hvis ikke må du installere enten den i fra linken jeg ga deg eller installere WSH og ADSI.

 

Kan være det som skaper problemet for deg........

Maskina som brukes har stått i domene før og da har logonscript fungert bra. Jeg endret bare domene og satte den inni en annen switch.

 

Har en mistanke om at det er noe annet enn programvare-trøbbel. Vil tro at det er noen enkle innstillinger som gjør dette. Er sikker på at noen kan hjelpe meg, for -så- uvanlig kan det vel ikke være?

Lenke til kommentar

Han bør jo ha det siden han kan kjøre scriptet fra server og det funker.

Tro nok det ligger på noe annet enn det, tror ikke du får koblet deg til ordentlig via DSClienten.

Kan det være at det er noe med WINS ikke fungerer som den skal?

Endret av kamus
Lenke til kommentar
Han bør jo ha det siden han kan kjøre scriptet fra server og det funker.

Tro nok det ligger på noe annet enn det, tror ikke du får koblet deg til ordentlig via DSClienten.

Kjører han filen manuelt fra serveren, er han sannsynligvis inne med adm rettigheter, og har ikke noen problemer med rettighetsnivået.

Lenke til kommentar

du er klar over at du stryker hvis sensor ser dette?

 

forresten, hvorfor bruker du windows 98?

er ikke sikker på hva den støtter av script, men den skal ta det net use scriptet...

 

prøv dette i command:

echo %username%

hvis du får opp en feilmelding da så er det %username% som er galt

prøv også

net use Z: \\server\brukere\(navn på brukeren)

i command, funker det så er det noe annet som er galt...

Lenke til kommentar

Ok, feilen er lokalisert – og som vanlig så satt den mellom skjermen og stolryggen. Jeg har to mapper (lærere og elever) som er sharet, men jeg har ikke satt share på navnemappene under. Da jeg skrev

 

net use X: \\s-rikose\elever\emilieo

 

…kom feilbeskjeden frem. Da jeg endret til

 

net use X: \\s-rikose\elever

 

…fungerte det som det skulle. Så da er den casen ute av verden og jeg er en erfaring rikere.

 

 

Siden jeg allerede har en logonscript-tråd, bruker jeg den heller til å stille et nytt spørsmål. Folk anbefaler meg å bruke Kixtart, men dette er et program jeg er helt ukjent med. Kan noen kjapt fortelle meg hvordan dette fungerer? Hvilke muligheter er det med programmet og hvor ligger vanskelighetsgraden? Må man kunne programering?

Lenke til kommentar

nå har jeg drevet veldig lite med kix-scripting, vært på noe "kurs" der kix har vært oppe.

 

ser ikke helt nytten i kix, bat funker like bra som kix

mulighetene er vel de samme som i bat etter det jeg vet, men kommandoene er lengre og flere for å gjøre det samme

 

det er ikke så veldig vansklig

 

og kjenner du det ikke så IKKE bruk det på fagprøve, du må nesten garantert si hvorfor du lagde det, forklare litt rundt kix osv

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

@echo off

 

net use N: \\Server\netlogon /user:Domenenavnet\brukernavnet Passord

n:\

cd\

logon.bat

 

net use n: /delete /yes

 

 

bruker denne metoden på jobb på win95/win98 for å hente netlogon fra 2003server

 

net use N: \\serveren sin ip\netlogon /user:Domenenavnet\brukernavnet Passord

n:\

cd\

logon.bat

 

net use n: /delete /yes

Endret av Samvedi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...