Gå til innhold

Program som er tilgjengelig for alle


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter man har laget et program i java og kompilert det til en class-fil, hvordan kan man da gjøre slik at programmet kan kjøres på andre sine pc'er? Med dette mener jeg slik at de kan f.eks laste ned programmet, og bare dobbelklikke på fila slik at programmet kjøres på deres data uten at de må gå inn i dos eller no for å kjøre det.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jar filer kan du enkelt lage med ant også..

 

ellers så kan du lage en .bat fil, som inneholder:

java <DittProgram>

Det fungerer ikke nødvendigvis på alle maskiner. Det er en forutsetning for at en .bat fil skal fungere...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Kan hende jeg tar feil, men jeg tar i hvertfall Orjanp sin post som et ganske sterkt hint. :ermm:

såvidt jeg vet brukes bat kun i Windows/dos og er en liten "programsnutt" for å feks kjøre programmer eller til en viss grat automatisere diverse oppgaver... i Linux blir tilsvarende perl-scripting....

Lenke til kommentar
Kan hende jeg tar feil, men jeg tar i hvertfall Orjanp sin post som et ganske sterkt hint.  :ermm:

såvidt jeg vet brukes bat kun i Windows/dos og er en liten "programsnutt" for å feks kjøre programmer eller til en viss grat automatisere diverse oppgaver... i Linux blir tilsvarende perl-scripting....

Dette er vel et av problement med å gjøre Java programmer tilgjengelig på tvers av plattformer. Ser ikke helt bort ifra at dette er årsaken til at større (kommersielle) programmer bundler en egen versjon av Java med i programpakken for enkelte plattformer. Se f.eks. på IntelliJ IDEA (Java IDE). Windows versjonen er på ca. 60MB, ettersom den kommer med Java's JDK, mens Mac versjonen er på litt over 30 MB.

 

Forskjellen er vel at Windows brukere har installert Java på forskjellige steder. Noen har definert JAVA_HOME, andre ikke, osv. Så for å være 100% sikre på at programmet fungerer "out of the box", inkluderer de Java med i pakken så de vet hvor den kan finnes.

 

I bunn og grunn består IDEA av to JAR filer, idea.jar og idea_rt.jar som er på ca. 15 MB. Resten er andre .jar filer (+ Java i Windows og Linux distribusjonen).

 

En måte å løse det på er å distribuere i forskjellige pakker

 

Windows som inneholder en .bat fil for å kjøre programmet

Linux/Unix/Mac som inneholder et shell script (.sh) for å kjøre programmet

 

Ser f.eks på .sh filen til IDEA (for Mac), så inneholde den følgende kode:

 

if $darwin ; then

IDEA_JRE=/System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.4.1/Commands

else

IDEA_JRE=./../jre/bin

 

med andre ord. Hvis den kjører på en Mac (Darwin), vet den hvor JDK er installert (/System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.4.1/Commands). Ellers ligger JDK installert som en del av IDEA i IDEA_HOME/jre/bin.

Lenke til kommentar

Hvilken nytte tjener en bat-fil? I windows kan du jo bare dobbelklikke på jar-fila for å kjøre programmet. På mac fungerer jo ikke bat-filer i det hele tatt. Folk som vet hva Java og jar dreier seg om, kommer til å le av deg hvis du lager en bat-fil for å starte en jar-fil. Linux-folk er vanligvis så teknisk begavete at de klarer å skrive java -jar fil.jar i en kommandolinje.

Endret av Dovrebanen
Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt å lage en jar-fil:

1. Manøvrer til der du har class-filene.

2. Lag en tekstfil som heter manifest som inneholder:

Main-Class: MinKlasseSomInneholderMainmetoden

3. Skriv:

jar cmf manifest minKjorbareJar.jar *.class

 

For å test det du har laget, skriv java -jar minKjorbareJar.jar

Lenke til kommentar
Det er veldig enkelt å lage en jar-fil

Det er enkelt å lage jar-filen, ja, men ikke alltid like enkelt å få den til å fungere. Dersom du bruker bilde-, lyd-filer eller lignende, skriver til og fra filer eller andre eksterne kilder vil det måtte gjøres enkelte små forandringer for å få det til å fungere i en jar-fil.

 

Her står det litt om det som må gjøres:

http://tdt4100.idi.ntnu.no/notater/jar.php

 

For øvrig er det også mulig å lage en jar-fil nokså enkelt via Eclipse, høyreklikk på prosjektet og velg export, så får du vel opp en veiviser.

Lenke til kommentar

Har et annet spørsmål også til det programmet jeg lager!

 

Jeg har en variabel som har en varierende verdi, men den er ikke så viktig å vite mer om akkurat nå. Uansett, jeg har en "if-test" som sier: hvis verdien på variabelen er lik 100 skal det stå en liten tekst i en annen variabel:

 

if(var == 100) {

variabel = "Hei på deg";

}

 

Det som da er det store spørsmålet er da hvordan jeg lager EN variabel som kan inneholde forskjellige tekster avhengig av hvilken verdi "var" har. Jeg trenger dette fordi jeg har en MessageDialog som skal skrive ut resultatene, og da trenger jeg en variabel som skriver ut en tekst.

 

Litt vanskelig og forklare, så bare spør hvis det er uklart!

Endret av kjey
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente, men er det noe sånn?

 

String variabel = "";

 

if(var == 100){

variabel = "Hei på deg";

}//end if

 

else

variabel = "En annen variabel";

 

Da kan du ha mange if-else osv...

 

if(var == 100)

varaibel = "hei på deg";

else if (var == 50)

variabel = "God morgen";

else if(variabel == 20)

variabel = "Middag";

 

osv

Lenke til kommentar

Takk, du skjønte det, fikk det til! :D

 

Men har et spørsmål til :roll:

 

Som sagt så varierer verdien til variabelen "var", det jeg da har tenkt er at avhengig av den verdien skal "variabel" endre seg, men det blir feil hvis jeg skriver at:

 

if(var < 100) {

variabel = "Hei!";

}

if(var > 100) {

variabel = "Mø!";

}

 

Hvordan skal jeg fortsette? Atlså verdien kan variere opp til kjempe høye tall, altså det skal være flere "statements" enn 2! Hvordan kan jeg si at hvis "var" er lik f.eks 300-400, skal det stå "Morn"....??? Håper dere skjønner hva jeg lurer på :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...