Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'n restarter vilkårlig-Solved!


Anbefalte innlegg

Har nettop bygd ny pc. Følgende HW:

ASUS P5P800 HK med rev 1007 bios

Intel P 4 3,2GHZ boxed med vifte

1GB PC2700 DDR ram

Chieftec kasse med 410W PSU

WD 200GB S-ATA disk

 

4 IDE disker, skjermkort, og ram tok jeg fra gamle pc'n. (hk støtter rammen)

 

Problemet er som følger:

 

Maskinen rebooter helt randomly. Det er ofte på vei inn i Windows, det kan være når jeg navigerer meg rundt i Windows (trykker på diverse tabs o.s.v), men sjeldent når maskina er IDLE. Jeg har tatt memtest på rammen uten at den rapporterte feil. Temperaturen på HK ligger på 35-38 grader, cpu 48-55 grader.

Maskina er helt ribbet, kun skjermkort og 1 disk er tilkoblet. Skjønner ikke helt hva problemet kan være. Merker også at støyen fra pc'n (viftene) går veldig opp og ned. Har bygd mange maskiner før og vet godt hvordan jeg skal sette opp en pc. Har satt opp bios riktig iflg manualen. Kan godt være jeg har oversett noe men tviler. Noen som har tips ? :)

Endret av Ligaya
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekkliste for ustabil maskin:

* Levérer strømforsyningen nok strøm?

* Er maskinen overklokket?

* Er alle kabler riktig tilkoblet?

* Ser du noen fysiske skader eller kjenner unormal lukt?

* Har du oppdatért drivere og nyeste BIOS?

Om du bruker windows:

* Har du antivirus, antispyware og brannmur?

* Er maskinen ryddig? Når ble den sist formatért?

* Har du fjernet cookies og temp.-filer?

Lenke til kommentar
Sjekkliste for ustabil maskin:

* Levérer strømforsyningen nok strøm?

* Er maskinen overklokket?

* Er alle kabler riktig tilkoblet?

* Ser du noen fysiske skader eller kjenner unormal lukt?

* Har du oppdatért drivere og nyeste BIOS?

Om du bruker windows:

* Har du antivirus, antispyware og brannmur?

* Er maskinen ryddig? Når ble den sist formatért?

* Har du fjernet cookies og temp.-filer?

Om strømforsyningen leverer nok strøm har jeg ikke utstyr til å sjekke, så det vet jeg ikke. Maskina er ikke overklokket, alle kabler er riktig tilkoblet (har sjekket dette x-antall ganger), ingen fysiske skader, absolutt ingen unormal lukt. HW og disken som Windows er installert på er helt ny og er derfor nyformatert. Spyware o.s.v er utelukket da maskina aldri har vært på nett og er nyformatert.

 

Må jeg virkelig ha mer enn 410W PSU? Trodde dette var nok. Skal få tak i et voltmeter og sjekke om strømforsyninga leverer det den skal. Jeg mistenker selv at det har noe med PSU å gjøre ..men vet jo ikke..

Lenke til kommentar
Må jeg virkelig ha mer enn 410W PSU? Trodde dette var nok. Skal få tak i et voltmeter og sjekke om strømforsyninga leverer det den skal. Jeg mistenker selv at det har noe med PSU å gjøre ..men vet jo ikke..

 

410W høres mer enn godt nok ut..

derimot om du har 200W eller 2000W PSU spiller veldig liten rolle, om den gir ugjevn strøm ut til hovedkort og/eller harddisk, men er ikke sikkert at dette er problemet heller

 

du sier pc'n rebooter... det du ev. kunne ha gjort, var å starte opp maskina f.eks. med en bootdiskett/cd, så bare latt maskina stå på et døgns tid ellerno', se om den rebooter da, eller om det er et "windows relatert problem" (<--hvor mange ganger bruker man ikke den setningen der sier jeg bare:p)

 

du sier du bl.a. tok ram'n fra den gamle maskina, og at du har kjørt memtest på den.. utførte du memtest i gamle eller nye maskina? (om du har fått statisk elektrisitet på brikkene før du satte de i nye maskina, kan jo det være problemet også)

 

 

:hmm: håper du finner ut av det vaffal

Lenke til kommentar

du sier du bl.a. tok ram'n fra den gamle maskina, og at du har kjørt memtest på den..  utførte du memtest i gamle eller nye maskina?  (om du har fått statisk elektrisitet på brikkene før du satte de i nye maskina, kan jo det være problemet også)

 

Kjørte memtest på rammen i den nye maskina. Er nøye med statisk elektrisitet, men man vet jo aldri.

Uansett tror jeg at problemet er løst nå. Swappet PSU med mitt gamle 300W, og nå virker det som at maskina er stabil. Mest sanynlig er nok det nye PSU noe defekt. Håper jeg slipper flere random reboots nå :roll:

 

Uansett takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...