Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

oppstartsproblem eller skjermproblem


Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitu Siemes Lifebook, bærbar med LDC-skjerm (touch screen) som bruker svært lang tid på å starte opp (rekorden er 13 timer, men det hender også det går etter 10 minutter).

Kanskje er ikke problemet at den ikke starter, men at det ikke kommer bilde på skjermen, for jeg kan i hvert fall høre at viften går. Skjermen er noen ganger svart, andre ganger flimrer den med striper i ulike farger.

 

Merke-verkstedet sier at at LCD-displayet er gåent og at det ikke lønner seg å bytte det, men dette kan ikke være tilfellet, for den virker jo før eller senere, og da ser bildet på skjermen helt normalt ut.

 

Når PC`en ikke starter er det ikke mulig å koble den til en annen skjerm og få bilde via F5-knappen. Det er heller ikke mulig å finne alternative oppstartningveier via F2, F8 eller F12. Det er på ulike måter mulig å få opp en feilmedlingsside, og feilmeldingen er alltid STUCK KEY ERROR, men hvilken key som er stuck varierer. Makinen piper ikke.

 

Når PC`en først har startet opplever jeg ingen problemer, med unntak av at jeg av og til får meldingen "vent mens makinen går i ventemodus", den gjør imidlertid ikke det. Dette har skjedd oftere og oftere i det siste.

 

Håper virkelig noen vet hva dette er, og hva som kan gjøres med det.

 

Hilsen Selkie

Endret av Selkie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekkliste for ustabil maskin:

(dette er en generell liste, hopp over det som er uvesentlig)

* Er CPUen varm?

* Er skjermkortet varmt?

* Levérer strømforsyningen nok strøm?

* Er maskinen overklokket?

* Er alle kabler riktig tilkoblet?

* Ser du noen fysiske skader eller kjenner unormal lukt?

* Har du oppdatért drivere og nyeste BIOS?

Om du bruker windows:

* Har du antivirus, antispyware og brannmur?

* Er maskinen ryddig? Når ble den sist formatért?

* Har du fjernet cookies og temp.-filer?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ingenting er varmt.

 

Hvordan kan jeg sjekke om strømforsyningen leverer nok strøm? Batteriet utlades etter 40 minutter, som er meget kort; er det en indikasjon på noe?

 

Hva er "overklokket"?

 

Det er en bærbar PC, så det er ingen kabler.

 

Ingen fysiske skader eller unormal lukt.

 

PC`en har ikke nyeste drivere og BIOS, men det er en 5-6 år gammel og har så lite minne at dette vel bare ville ført til problemer. Jeg bruker den bare til tekstbehandling.

Det er ikke et virus-problem og det skyldes ikke cookies (PC`en har ikke vært koblet til internett på mange år). Temp-filer fjernes regelmessig. Det er god plass på harddisken.

 

Når du sier "formatert", mener du å formatere harddisken? Jeg kjører regelmessig scan-disk, men har ikke forsøkt å formatere den, fordi jeg har trodd at dette var et hardwere-problem knyttet til hva det nå er som får skjermen til å koble seg inn, eller eventuelt en feil ved tastaturet.

Har fått rådet å formatere harddisken tidligere, ikke av noen spesiell grunn, det er liksom bare det man gjør når man ikke har andre forslag. Kan godt prøve det, men da det er mye arbeid og lett fører til nye problemer, ville jeg så gjerne først visst hvorfor det kan hjelpe på dette problemet.

 

OBS! PC`en har touch-screen, som det ikke lenger er så mange av. Kan dette være et problem knyttet til slike skjermer?

Lenke til kommentar

Men hvorfor? Er ikke dette mest sannsynlig et hardware-problem?

Hva er indikasjonen på at å legge inn operativsystemet (det er det du mener?) på nytt igjen skal ha noen som helst effekt?

 

Jeg har aldri kunnet kjøre diskfragmentering, fordi jeg får feilmelding om at innholdet på stasjonen er endret og at diskfragmentering må startes på nytt.

Antagelig betyr det at det er et eller annet program som kjører kontinuerlig, noen anelse om hvilket det kan være?

Har dette noe med at PC´enn ikke vil starte/ ikke vil koble til skjermen å gjøre?

 

Operativsystemet er ME og det er ikke jeg som har lagt det inn, så jeg vet ikke hvordan man den gang gjorde det med drivere. Hvis jeg vil re-installere operativsystemet, kan jeg da være sikker på at de riktige driverne finnes i ME, siden det fungerer? Må maskinen være koblet til intenett for å installere drivere?

Endret av Selkie
Lenke til kommentar

først og fremst vil jeg bare takke for at du er så informativ som mulig :thumbup:

 

Merke-verkstedet sier at at LCD-displayet er gåent og at det ikke lønner seg å bytte det, men dette kan ikke være tilfellet, for den virker jo før eller senere, og da ser bildet på skjermen helt normalt ut.

 

Hvis et merke-verksted faktisk har -sett- på skjermen, vil jeg nok tro at de har rett..

i værste tilfelle kan det jo være statisk elektrisitet i skjerm-kontrolleren som fører til at den "noen gang fungerer, andre ganger ikke" men dette er dessverre noe du ikke får sjekket selv.

 

Jeg har en Fujitu Siemes Lifebook, bærbar med LDC-skjerm (touch screen) som bruker svært lang tid på å starte opp (rekorden er 13 timer, men det hender også det går etter 10 minutter).

Kanskje er ikke problemet at den ikke starter, men at det ikke kommer bilde på skjermen, for jeg kan i hvert fall høre at viften går. Skjermen er noen ganger svart, andre ganger flimrer den med striper i ulike farger.

er litt usikker på hva du mener her..

 

Når du slår på maskina, får du da opp ett bilde på skjermen helt i starten, og at den DERETTER bruker lang tid på å boote opp, eller at skjermen ikke gir fra seg signal "whatsoever" før det har gått fryktelig lang tid?

 

-om du ikke får noe skjermbilde "med en gang" du starter opp, tyder dette helt klart på et hardware problem.. derimot får du opp det som kalles bios informasjon, eller beskjed om "starting winME" før den slukner, er det mer sannsynlig et software problem.

 

 

Når PC`en først har startet opplever jeg ingen problemer, med unntak av at jeg av og til får meldingen "vent mens makinen går i ventemodus", den gjør imidlertid ikke det. Dette har skjedd oftere og oftere i det siste.

gjelder dette kun når du kjører på batteri, eller også når du har den koblet til strømkontakten?

 

 

Når du sier "formatert", mener du å formatere harddisken? Jeg kjører regelmessig scan-disk, men har ikke forsøkt å formatere den, fordi jeg har trodd at dette var et hardwere-problem knyttet til hva det nå er som får skjermen til å koble seg inn, eller eventuelt en feil ved tastaturet.

 

Har fått rådet å formatere harddisken tidligere, ikke av noen spesiell grunn, det er liksom bare det man gjør når man ikke har andre forslag. Kan godt prøve det, men da det er mye arbeid og lett fører til nye problemer, ville jeg så gjerne først visst hvorfor det kan hjelpe på dette problemet.

dette vil kun hjelpe om det er et software-problem, som du selv sier her..

men det vi med klarhet må gjøre er jo å finne ut OM det er et hardware problem eller ikke

 

 

Jeg har aldri kunnet kjøre diskfragmentering, fordi jeg får feilmelding om at innholdet på stasjonen er endret og at diskfragmentering må startes på nytt.

Antagelig betyr det at det er et eller annet program som kjører kontinuerlig, noen anelse om hvilket det kan være?

det kan være alt fra antivirus program til mye annet.. enkleste er å starte opp i sikkerhetsmodus og kjøre defragmentering derfra. (ikke at det er relatert med ditt problem)

Har dette noe med at PC´enn ikke vil starte/ ikke vil koble til skjermen å gjøre?

nei

 

Operativsystemet er ME og det er ikke jeg som har lagt det inn, så jeg vet ikke hvordan man den gang gjorde det med drivere. Hvis jeg vil re-installere operativsystemet, kan jeg da være sikker på at de riktige driverne finnes i ME, siden det fungerer? Må maskinen være koblet til intenett for å installere drivere?

om du skulle re-installere, er det rimelig stor sannynlighet for at du trenger enkelte drivere.. fra internett.. men det kan du vel lett finne ut av ved å taste inn serienummeret til maskinen her

 

....men som du sier, du bruker den kun til tekstbehandling, så jeg ser vel ikke store grunnen til å gjøre dette

 

 

*phew*

 

for å oppsummere... vil jeg gå tilbake til det du skrev her

Når PC`en ikke starter er det ikke mulig å koble den til en annen skjerm og få bilde via F5-knappen. Det er heller ikke mulig å finne alternative oppstartningveier via F2, F8 eller F12. Det er på ulike måter mulig å få opp en feilmedlingsside, og feilmeldingen er alltid STUCK KEY ERROR, men hvilken key som er stuck varierer. Makinen piper ikke.

mener du med dette at du får opp informasjon på skjermen rett etter å ha slått på maskinen hver eneste gang?

OM du får opp skjermbilde, er det nemlig veldig sannsynlig et software problem, derav formatering og reinstallasjon vil kunne løse problemet..

 

håper noen av mine svar har vært til hjelp

Lenke til kommentar

Hei!

 

Tusen takk for informativt svar!

 

Jeg får ikke noe bilde på skjermen, bare stripete flimring, noen gang i svart/grått, noen ganger i ulike farger. Feilmeldingssiden kommer aldri opp av seg selv når jeg prøver å starte, men det kommer opp hvis jeg f.eks. holder ned F8 tasten eller ctrl+del+p mens jeg skrur på maskinen. Feilmeldingen jeg får da er STUCK KEY ERROR. Det kan selvsagt være fordi jeg holder ned taster når den starter. Men det er ikke nødvendigvis den tasten jeg holdt ned den sier er stuck.

 

Jeg får opp meldingen "vent mens maskinen går i ventemodus" når jeg er koblet til strømkontakten. Men den går ikke i ventemodus.

 

Grunnen til at jeg tror at verkstedet tar feil er at da de så på den, var det bare flimring på skjermen. De mente at den aldri ville starte igjen, og jeg visste heller ikke selv på det tidspunktet at den starter bare den får stå lenge nok.

Er det mulig at LCD-displayet bare er delvis ødelagt? Bildet på skjermen er ikke det minste svakt eller ustabilt når maskinen først er i gang.

 

Statisk elektrisitet? Kan dette ha skjedd fordi jeg har hatt mobiltelefonen liggende ved siden av PC`en? (Har gjort dette svært ofte, men skjermen flimrer aldri når telefonen ringer, skal ikke en LCD-skjerm tåle stråling fra mobiltelefon? ) Er dette i såfall noe som lar seg fikse?

Lenke til kommentar

dette er litt av en maskin ? gå i bios og last set up , videre bruk fdisk lag nye tabeller for harddisk, formater og legg inn nytt os, noter nettverksdriveren før du sletter , last ned nye drivere ifra hjemmesiden, så har du en oppgradert skrivemaskin igjen.

Lenke til kommentar
Jeg får ikke noe bilde på skjermen, bare stripete flimring, noen gang i svart/grått, noen ganger i ulike farger.

i så fall er det nok dessverre et hardware problem

 

Feilmeldingssiden kommer aldri opp av seg selv når jeg prøver å starte, men det kommer opp hvis jeg f.eks. holder ned F8 tasten eller ctrl+del+p mens jeg skrur på maskinen. Feilmeldingen jeg får da er STUCK KEY ERROR. Det kan selvsagt være fordi jeg holder ned taster når den starter. Men det er ikke nødvendigvis den tasten jeg holdt ned den sier er stuck.

det jeg synes er merkelig her, er at du får lest "stuck key error" når skjermen flimrer.. at det ikke er tasten du holdt ned, kan tyde på et bios problem, men så lenge skjermen i seg selv ikke fungerer som den skal, er det dét som er hovedproblemet

 

Jeg får opp meldingen "vent mens maskinen går i ventemodus" når jeg er koblet til strømkontakten. Men den går ikke i ventemodus.

dette er faktisk veldig vanlig. de fleste datamaskiner med win98 eller winME får dette problemet, hvis de ikke har vært på internett og lastet ned oppdateringer.

 

 

Grunnen til at jeg tror at verkstedet tar feil er at da de så på den, var det bare flimring på skjermen. De mente at den aldri ville starte igjen, og jeg visste heller ikke selv på det tidspunktet at den starter bare den får stå lenge nok.

Er det mulig at LCD-displayet bare er delvis ødelagt? Bildet på skjermen er ikke det minste svakt eller ustabilt når maskinen først er i gang.

det ER mulig at det er delvis ødelagt ja (kan jo nevne at jeg sitter forran en pc-skjerm nå, som fungerer helt perfekt sånn ca.. mesteparten av tiden, men enkelte ganger endrer fargene seg litt osv, ergo "delvis ødelagt")

derimot hvordan din skjerm har blitt ødelagt eller hvorfor, kan jeg desverre ikke svare deg på.

 

Statisk elektrisitet? Kan dette ha skjedd fordi jeg har hatt mobiltelefonen liggende ved siden av PC`en? (Har gjort dette svært ofte, men skjermen flimrer aldri når telefonen ringer, skal ikke en LCD-skjerm tåle stråling fra mobiltelefon? ) Er dette i såfall noe som lar seg fikse?

en mobiltelefon gir ikke fra seg statisk elektrisitet, så dette har ikke noe med saken å gjøre. og jo, en LCD skjerm skal tåle stråling fra mobiltelefon, så det har ingenting med saken å gjøre

 

 

så alt i alt, er jeg nok redd den maskina har sett sine bedre dager

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det gikk plutselig opp for meg hva dette faktisk kan være. Dette er altså en Fujitsu Siemens Lifebook B series med LCD touch screen.

Det viser seg at det stikker opp en liten gummi-pinne, ca. 2 mm høy, nesten under hengslingen mellom skjermen og tastaturet. Denne trykkes ned når man lukker PC`en og skal åpenbart sørge for at skjermen slår seg av, hvis PC`en lukkes mens den er på. Når man åpner PC`en igjen forsvinner trykket på pinnen og PC`en skal antagelig slå seg på (men det gjør den ikke).

 

Litt lengre vekk er det imidlertid et hull, hvor det sikkert skulle vært en tilsvarende pinne, men den er borte.

 

Jeg lurer på om noe kan være "stuck" i forbindelse med det hullet, slik at PC`en tror den er lukket når den ikke er det. Hvis jeg en sjelden gang restarter PC`en uten å ha lukket den først er nemlig ikke problemet der.

Riktig nok er det litt merkelig at skjermen flimrer, men det kan jo kanskje være fordi det er en gammel PC?

 

Høres dette ut som en sannsynlig forklaring på at PC`en bruker usannsynlig lang tid på å starte eller koble til skjermen (jeg tror at PC`en faktisk starter når den skal; hvis jeg f.eks. trykker ctrl + alt + del blir det mørket et sekund før det begynner å flimre igjen, hvilket tyder på at den restarter)?

 

Tar gjerne i mot synspunkter på dette, før jeg kontakter verkstedet som skal ha 500 kr. uavhengig om de kan fikse det eller ikke.

Er det eventuelt noe jeg kan fikse selv? (Å pirke oppi hullet med en nål hjelper ikke.)

Lenke til kommentar

vet du mer nøyaktig modellnummeret? (står sikkert under maskinen)

som regel er det kun én slik "pinne" på bærbare, men kan ikke finne ut mer nøyaktig, uten å vite hele modellnummeret (B-series sier veldig lite, da det er mange i den gruppen)

 

 

se forøvrig PM :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...