Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag


Anbefalte innlegg

En ting jeg lurer litt på, er forresten hvorfor du mener at vi alle skal bli Windows-guruer ved å ta IKT.

Nei, det mener jeg overhodet ikke. Og det er mye som ikke jeg kan også. Men jeg hadde sett for meg at dere fikk en såpass godt faglig fundament at dere kan finne svarene på det dere evt lurer på i forbindelse med normal serverdrift. Så jeg forventer ikke at dere kan ting som f eks VPN Quarantine, ISA Back-To-Back konfigurasjon, Clustering med mer.

 

Dessverre virker det som om det er varierende kunnskapsnivå, men du er vel blant de som virker mest ivrig og kunnskapsrike.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye mulig at noen føler seg litt tråkket på eller provosert her nå, men når dere som har tatt ikt driftsfag så skal dere faktisk kunne noe når dere kommer ut i Arbeid. Som jeg skrev i ett tidligere innlegg så brukte jeg dette med adresseliste som ett eksempel for å vise at det ikke blir gjort mere enn å trykke next next next..

Mye mulig jeg også blir oppfattet som en særs kritisk person, men jeg jobber nå med dette på heltid samt at jeg har ett eget firma på si. Det som jeg tror enkelte her må lære er at når dere kommer ut i arbeid så er de færreste bedrifter ikke interresert i å bruke mere penger enn nødvendig på IT.

 

Har du en "vanlig" standard bedrift med ikke for mange ansatte, så er SBS som roac nevnte her tidligere ett glimrende alternativ. Det har med noe så enkelt som penger å gjøre.

 

Jepp, jeg blir faktisk litt småprovosert av noe det du skriver.

 

1. For det første så bør du ta en titt på læreplanen og se hva som står der før du uttaler deg om hva en IKT-driftsoperatør skal kunne.

 

2. Å være lærling innebærer som oftest at man får 0 kursing pga mangel av penger. Det er godt mulig at mange har behov for å konfigurere adresselisten sin, og det er godt mulig at du mener at det er nødvendig, men deg om det.

 

3. Hos min lærebedrift fikk vi ikke opplæring i server-installasjon, alt ble lært gjennom egenlæring. Det som er galt her er at 90% av fagprøven handlet om nettopp dette. Ja, her er det faktisk noe galt i systemet.

 

4. Ja, jeg kan si meg enig i at ting bør enten kuttes ut eller gjøres skikkelig, men tiden strakk rett og slett ikke til. Epostløsning er et must i en bedrift, men det er ikke MUST å ta det med på fagprøven.

 

5. Så det du sier er at det kan forsvares at man setter opp Exchange på en domenekontroller dersom man bruker Windows Small Business Server 2003?

 

6. Det er begrenset hvilken software vi kan bruke, da denne egentlig skal skaffes av lærestedet

 

7. Jeg hadde ikke noe backupløsning i heletatt, da jeg hverken hadde programvare eller utstyr til dette. Jeg måtte derfor lage en hypotetisk løsning.

 

8. Mr. Verdensmester and Know it all: Som jeg sa, sett deg inn i hva IKT-driftsfag er, så kan du komme tilbake etterpå. Samtidig kan du også ta og hoppe ned fra pidestallen din og tenke deg om før du sier noe (ja, jeg vet du later som om du ikke prøver å rakke ned på noen). Du har ikke engang lest dokumentasjonen min.

 

Og for de som lurer på hvordan en fagprøve egentlig fungerer (roac vet det tydeligvis alt om det allerede, så her henvender jeg meg til andre):

 

1. dag er satt av til planlegging (skriftlig)

2. - 4. dag er satt av til gjennomføring + dokumentasjon

5. dag skal alt være så og si ferdig, sensor kommer eksaminerer kandidatene. Dokumentasjonen skal være sendt inn innen kl 16 fredag ettermiddag

 

Hvordan vår fagprøve forløp seg:

1. dag = planlegging

2. - 3. dag = Gjennomføring

4. dag = Eksaminering (en av kandidatene måtte ha en dag kortere pga han skulle reise til USA, hvilket innebar at resten også måtte eksamineres på torsdagen)

5. dag = Ekstra eksaminering om morgen (sensor var innom og tok stikkprøve uten at vi visste om dette), + ferdigstilling av dokumentasjon

 

På grunn av en sløkket regel satt av lærestedet, måtte alle kandidatene gå hjem hver dag kl 15:30. Dårlig tid? Yess!

 

1. Er det ikke bra at folk i fra IT Bransjen prøver å sette seg inn i hva dere skal igjennom for å kanskje få en diskusjon og utvikling rundt en bedre læreplan.

 

2. Jeg brukte adresselisten som ett eksempel, OG JA TIL STADIGHET GJØR VI DETTE FOR BEDRIFTER.

 

3. At dere ikke har fått opplæring i Serverdrift er tragisk, fordi det er faktisk driftsfag dere tar, og her bør læreplanen deres virkelig gjennomgåes!!!

 

4. Epost løsning er så viktig for bedrifter nå, så det bør etter min mening inn på fagprøva.

 

5. I en SBS løsning er dette en akseptabel løsning. Du skal være litt bedre selger enn de fleste hvis du ønsker å sette opp egen server DC, Epost, SQL for en bedrift med noen få ansatte som driver med noe helt annet enn IT, og kun bruker IT som ett hjelpemiddel. Ja er det en ønskesituasjon og sette opp alt på egne servere, men skjer det i småbedrifter med lite penger, NOPE.

 

6. At dere ikke får software som skal brukes på fagprøven, øker igjen mitt syn på det at man gjennom diskusjon og dialog får satt fingeren på problemene som tydeligvis ligger her. Når det er sagt så var det enkelte som faktisk improviserte og fikk det til for det (Trialsoftware) !!!!!

 

7. NT backup funker den, men er den så bra som mye annet, NEI.

Kan man bruke NT Backup som en nødløsning og få jobben gjort, helt klart!!!

 

8. Når det gjelder Darkness, så sett deg inn i hva situasjonen i det virkelige liv er. Roac går ut ifra hva han gjør i det daglige og prøver å formidle det tilbake til de som er her på forumet, og med dette ta diskusjonen på hva som er feil i skolesystemet. Det er skolesystemet du skal angripe, ikke roac som prøver å få frem problemene i forhold til det virkelige liv. Ingen er ute etter å henge ut hva dere, men vi er ute etter å forandre systemet slik at det faktisk er tilpasset det virkelige liv.

 

At tiden dere fikk på Fagprøven er for dårlig er det ingen tvil om. Skolesystemet er ikke oppdatert på det som har med IT å gjøre i det hele tatt.

Som sagt jeg er ikke ute etter å provosere noen, men jeg er interresert i å prøve å påvirke slik at Fagprøven blir mest mulig reell.

 

Raoc: ut i fra de prisene jeg har så er det ikke store forskjeller på CAL priser.

Lenke til kommentar
Åh, jeg vet om flere kandidater som er lagt mer kunnskaprik enn meg. Så vidt jeg vet så står det ingenting om Windows i fagplanen.

Mye mulig, men det bør stå noe om severdrift, og dere burde fått såpass av kunnskap at dere forstår "dagligtale" i bransjen, men dessverre er nok skolesystemet avlegs, og det er ikke din/deres feil.

Lenke til kommentar

1. Er det ikke bra at folk i fra IT Bransjen prøver å sette seg inn i hva dere skal igjennom for å kanskje få en diskusjon og utvikling rundt en bedre læreplan.

 

* Jo, men hvordan kan noen sette i gang en diskusjon om noe de aldri har lest?

 

3. At dere ikke har fått opplæring i Serverdrift er tragisk, fordi det er faktisk driftsfag dere tar, og her bør læreplanen deres virkelig gjennomgåes!!!

 

* Så drift handler bare om serverdrift? Ja, det er tragisk, men noen personer har ikke alltid kompetanse nok til å forstå ting.. ergo er det en tapt kamp når man prøver å fremlegge saken for lærestedet.

 

4. Epost løsning er så viktig for bedrifter nå, så det bør etter min mening inn på fagprøva.

 

* Det er mye som er viktigere enn epostsystem når det gjelder fagprøven. Ja, nå kverrulerer jeg - selvfølgelig er det lurt å ha det med på fagprøven, men det finnes mange andre punkter som også burde bli priortiert.

 

6. At dere ikke får software som skal brukes på fagprøven, øker igjen mitt syn på det at man gjennom diskusjon og dialog får satt fingeren på problemene som tydeligvis ligger her. Når det er sagt så var det enkelte som faktisk improviserte og fikk det til for det (Trialsoftware) !!!!!

 

* Trialsoftware, ja. Fin ting, det. Jeg brukte mange slike løsninger, men jeg kan faktisk ikke finne opp en trial tapestasjon eller en trial harddisk. Diskusjon og dialog har jeg prøvd å få i gang i 2 år. Sett deg gjerne ned og prøv å få til noe selv.

 

8. Når det gjelder Darkness, så sett deg inn i hva situasjonen i det virkelige liv er. Roac går ut ifra hva han gjør i det daglige og prøver å formidle det tilbake til de som er her på forumet, og med dette ta diskusjonen på hva som er feil i skolesystemet. Det er skolesystemet du skal angripe, ikke roac som prøver å få frem problemene i forhold til det virkelige liv. Ingen er ute etter å henge ut hva dere, men vi er ute etter å forandre systemet slik at det faktisk er tilpasset det virkelige liv.

 

* Jeg angriper holdningen til en person som uttaler seg om noe han ikke har satt seg inn i.

 

At tiden dere fikk på Fagprøven er for dårlig er det ingen tvil om. Skolesystemet er ikke oppdatert på det som har med IT å gjøre i det hele tatt.

Som sagt jeg er ikke ute etter å provosere noen, men jeg er interresert i å prøve å påvirke slik at Fagprøven blir mest mulig reell.

 

* Vet du hvor mange fagprøve kandidater det er i dette faget hvert år? Vet du hvor mange sensorer det er? Ja, det burde vært flere sensorer.. men å bruke mer enn en uke på fagprøven blir kanskje litt søkt? Er det ikke slik i alle fag?

 

* Nok engang vil jeg understreke at det ikke er noe som tilsier at det skal brukes Windows på fagprøven. Alt er relativt. Ting kunne kanskje tatt enda mindre tid enn en uke hadde ting blitt utført på en annen måte.

 

* Ja, dette er en fin diskusjon om hvordan fagprøven funker.. Som ikke vil påvirke noen ting. Hvis dere vil angripe noe, så angrip læreplanen.. noe som vil bli litt vanskelig uten å ha lest den, kanskje?

 

 

Edit: quotetingen fungerte dårlig, gitt

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Okay er greit at du er ute etter å kverrulere litt, men greit nok for meg ;)

Jeg har forholdt med til denne planen som er den nyeste jeg har funnet på nettet!!

Jeg skal ikke svare for andre, men jeg har faktisk lest fagplanen som ligger ute dvs den siste versjonen som jeg fant, og da kommer vel den argumentasjonen som vi har fremvist til sin rett??

Lenke til kommentar
Okay er greit at du er ute etter å kverrulere litt, men greit nok for meg ;)

Jeg har forholdt med til denne planen som er den nyeste jeg har funnet på nettet!!

Jeg skal ikke svare for andre, men jeg har faktisk lest fagplanen som ligger ute dvs den siste versjonen som jeg fant, og da kommer vel den argumentasjonen som vi har fremvist til sin rett??

Næh, dere har feil uansett hva dere sier!

 

Jeg gir meg, så kan dere bare ha feil. :p

 

Edit: OK, så gir jeg meg ikke.

 

Hvis du tar og ser på denne flotte læreplan, så ser du at serverinstallasjon er bare en bitteliten brøkdel av hva man skal lære. Det står ingenting om Windows, det står ingenting om konfigurering av eposystemet Exchange. Men skal man først bruker Windows, så er nå det stort sett next next next. Det er derfor det skal dokumenteres ENDRINGER og spesielle konfigurasjoner i selve dokumentasjonen på fagprøven, og ikke next-next-vendinger. Om noen mener at det bør brukes tid på spesialkonfigureringer innen alle programmer, så er det deres mening. Jeg prioriterte sikkerhet i nettet.

 

Hvis dere vil ta opp diskusjonen rundt læreplan, fagprøve og det dere så fint kaller "skolesystemet", så kan dere sette av en uke - jeg har MASSE meninger rundt dette.

 

Grunnen til at jeg kverrulerer, er at jeg føler jeg forsvarer meg selv som kandidtat. På grunn av det dårlige systemet, så er jeg visst i følge noen dum som et brød. Ja, det blir for dumt å tenke selv og faktisk interessere seg for faget. :roll:

 

Jepp, jeg har en tendens til å ta noen ting personlig når folk generaliserer.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Ein kommentar til punkt tre på kamus' liste:

Eg var aldri borti servar i det heiletatt når eg gjekk VK1, IKT-Driftsfag. Punktum.

 

Det me vart opplært til var telefonsupport. To elevar skulle gå sammen, sitte rygg-mot-rygg, og ha eit "live" rollespel (eller kall det kva du vil) der den eine var på support og måtte svare på "innringars" spørsmål.

 

Dialogane var at typen

- "Eg får ikkje bilde på skjermen. Kva skal eg gjere"

- "Plugg i straumkabelen, og trykk på knappen frampå skjermen."

 

.. og for å få fram galskapen i det heile:

DET ME FEKK KRITIKK FOR VAR OM ME SA "RING RING" ELLER IKKJE FØR SAMTALEN FANN STAD!

Jepp. Resten av klassen, og læraren, skulle sitje rundt oss for å vurdere supporteren..

 

Det var ein heilt normal dag på skulen. I utgangspunktet er me opplært til telefonsupport, ikkje servardrift. IKT-Driftsfag er, som eg har oppfatta det, eit supportfag, der ein vart utdanna til å drive telefonsupport, og ikkje noko anna.

Lenke til kommentar
Ja, dette er en fin diskusjon om hvordan fagprøven funker.. Som ikke vil påvirke noen ting. Hvis dere vil angripe noe, så angrip læreplanen.. noe som vil bli litt vanskelig uten å ha lest den, kanskje?

Jeg har nå sett litt på fagplanen (anno 1999, fant ingen nyere i farta, og vet heller ikke om det er noen nyere). Merk, nedenforliggeende sitat er hentet fra flere forskjellige steder i læreplanen:

 

Elevene skal kunne:

- bruke kunnskaper og sentrale begreper om informasjons- og kommunikasjonssystemers oppbygging og virkemåte i arbeidet

- bruke teknisk dokumentasjon på norsk og engelsk

- kunne sikre data og utstyr

 

Mål 1

Elevene skal kunne installere, tilpasse og oppgradere standardprogrammer og operativsystemer

 

MÅL 3

Elevene skal kunne organisere og vedlikeholde operativsystem

3c kunne bruke systemkommandoer og hjelpeprogrammer for å organisere data og programvare på lagringsmedier

3d kunne bruke verktøy for å vedlikeholde og rette feil på lagringsmedier

 

MÅL 2

Elevene skal kunne utføre og dokumentere drift og vedlikehold av enkle nettverk

 

MÅL 1

Elevene skal kunne kommunisere godt og yte god service i arbeidssituasjonen

 

Generelt synes jeg fagplanen virket god, det er gjennomføringen som tydeligvis er helt på trynet, fordi skoleverket ikke har ressurser til å gi studentene den kunnskapen som læreplanen påpeker.

 

Noe sier meg at noe i retning av pensumet i kurset Designing, Deploying, and Managing a Network Solution for the Small- and Medium-sized Business burde blitt forelest.

Lenke til kommentar
Ein kommentar til punkt tre på kamus' liste:

Eg var aldri borti servar i det heiletatt når eg gjekk VK1, IKT-Driftsfag. Punktum.

 

Det me vart opplært til var telefonsupport. To elevar skulle gå sammen, sitte rygg-mot-rygg, og ha eit "live" rollespel (eller kall det kva du vil) der den eine var på support og måtte svare på "innringars" spørsmål.

 

Dialogane var at typen

- "Eg får ikkje bilde på skjermen. Kva skal eg gjere"

- "Plugg i straumkabelen, og trykk på knappen frampå skjermen."

 

.. og for å få fram galskapen i det heile:

DET ME FEKK KRITIKK FOR VAR OM ME SA "RING RING" ELLER IKKJE FØR SAMTALEN FANN STAD!

Jepp. Resten av klassen, og læraren, skulle sitje rundt oss for å vurdere supporteren..

 

Det var ein heilt normal dag på skulen. I utgangspunktet er me opplært til telefonsupport, ikkje servardrift. IKT-Driftsfag er, som eg har oppfatta det, eit supportfag, der ein vart utdanna til å drive telefonsupport, og ikkje noko anna.

Det er jo helt tragisk, for å si det mildt......

Synes synd på dere, men dere kommer til å lære mye når dere kommer ut i arbeid fordi dere er engasjerte og villige til å lære :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du tar og ser på denne flotte læreplan, så ser du at serverinstallasjon er bare en bitteliten brøkdel av hva man skal lære. Det står ingenting om Windows, det står ingenting om konfigurering av eposystemet Exchange. Men skal man først bruker Windows, så er nå det stort sett next next next. Det er derfor det skal dokumenteres ENDRINGER og spesielle konfigurasjoner i selve dokumentasjonen på fagprøven, og ikke next-next-vendinger. Om noen mener at det bør brukes tid på spesialkonfigureringer innen alle programmer, så er det deres mening. Jeg prioriterte sikkerhet i nettet.

 

Hvis dere vil ta opp diskusjonen rundt læreplan, fagprøve og det dere så fint kaller "skolesystemet", så kan dere sette av en uke - jeg har MASSE meninger rundt dette.

 

Grunnen til at jeg kverrulerer, er at jeg føler jeg forsvarer meg selv som kandidtat. På grunn av det dårlige systemet, så er jeg visst i følge noen dum som et brød. Ja, det blir for dumt å tenke selv og faktisk interessere seg for faget. :roll:

 

Jepp, jeg har en tendens til å ta noen ting personlig når folk generaliserer.

At det ikke står noe om Windows, ikke noe om Exchange, det er bare fint. Læreplanen i seg selv er ganske god den, men det står noe om å være i stand til å kommunisere effektivt, og det forutsett et faglig fundament. Du synes å ha dette, men det er dessverre ikke alle som gjør det. Det er også riktig at det er avvik fra installasjoner som er viktigst å dokumentere, men jeg reagerer litt på at du sier du prioriterte sikkerhet i nettet. Har du ikke allerede sagt at du ikke hadde backup-løsning?

 

Sikkerhet består av tre hovedpunkter, også kjent som CIA: Confidentiality, Integrity, Availability. Det er dessverre ofte fokus på den første delen, også i arbeidslivet. Jeg jobber for harde livet med å få gjort noe med det, men systemene rundt om kring er tungrodde.

 

Og, om du skal ha sikkerhet i nettverket må du jo se på hvilke tjenester som går, hvilke grep som kan gjøres. Jeg sier ikke at du har gjort en dårlig jobb, men sikkerhet er et stort fagområde.

 

Jeg har flere ganger sagt at jeg ikke angriper deg som kandidat, og det at du forsvarer deg med nebb og klør gir faktisk et klart hint om at du er seriøs, selv om du sikkert har mye å lære. Og det har jeg også, og det vil jeg alltid ha. Slik er situasjonen i IT-markedet. Heldigivs har jeg noen års erfaring som gjør det letter for meg å sette meg inn i nye ting, men det får du også etter hvert.

 

Og til slutt, når jeg generaliserer så kan det godt hende at jeg mener mange andre, men ikke nødvendigvis deg, så ikke bit hue av meg med den gang :)

 

PS! Se PM om du ikke allerede har gjort det.

Lenke til kommentar
Okay er greit at du er ute etter å kverrulere litt, men greit nok for meg ;)

Jeg har forholdt med til denne planen som er den nyeste jeg har funnet på nettet!!

Jeg skal ikke svare for andre, men jeg har faktisk lest fagplanen som ligger ute dvs den siste versjonen som jeg fant, og da kommer vel den argumentasjonen som vi har fremvist til sin rett??

Næh, dere har feil uansett hva dere sier!

 

Jeg gir meg, så kan dere bare ha feil.  :p

 

Edit: OK, så gir jeg meg ikke.

Synes det er veldig bra at du ikke gir deg!!!!

 

Hvis du tar og ser på denne flotte læreplan, så ser du at serverinstallasjon er bare en bitteliten brøkdel av hva man skal lære. Det står ingenting om Windows, det står ingenting om konfigurering av eposystemet Exchange. Men skal man først bruker Windows, så er nå det stort sett next next next. Det er derfor det skal dokumenteres ENDRINGER og spesielle konfigurasjoner i selve dokumentasjonen på fagprøven, og ikke next-next-vendinger. Om noen mener at det bør brukes tid på spesialkonfigureringer innen alle programmer, så er det deres mening. Jeg prioriterte sikkerhet i nettet.

 

Hvis dere vil ta opp diskusjonen rundt læreplan, fagprøve og det dere så fint kaller "skolesystemet", så kan dere sette av en uke - jeg har MASSE meninger rundt dette.

 

Grunnen til at jeg kverrulerer, er at jeg føler jeg forsvarer meg selv som kandidtat. På grunn av det dårlige systemet, så er jeg visst i følge noen dum som et brød. Ja, det blir for dumt å tenke selv og faktisk interessere seg for faget. :roll:

 

Jepp, jeg har en tendens til å ta noen ting personlig når folk generaliserer.

 

Nå vil jeg vel påstå at konfigureringen av exchange er en vesentlig del av sikkerheten i ett nettverk, men meg om det.

Det som det er snakk om etter min mening er at de som HAR installert exchange på fagprøven sin bør jo da kunne konfigurere den også, eller er du uenig i det og??

 

Folk kan bruke Linux eller Microsoft eller hva de vil når de på fagprøva for alt jeg bryr meg om, det burde jo komme frem i forhold til Læretid/sted osv. Har du en som er lærling og kun jobber med Linux, så er han garantert å stryke hvis han skal sette opp ett MS basert opplegg og vise versa.

 

Skjønner det til en viss grad at du føler at du forsvarer deg som kandidat, men det er ikke dere som personer/kandidater jeg har kritisert, det er systemet. Samtidig som jeg prøver å gi tilbakemeldinger på hvordan det faktisk funker ute i verden og ikke i klasserommet.

Lenke til kommentar
Synes synd på dere, men dere kommer til å lære mye når dere kommer ut i arbeid fordi dere er engasjerte og villige til å lære :thumbup:

Hehe. Veit ikkje om eg skal takke deg for den eller le. :p

 

Det er som eg har skrive før, både på forumet og i diverse PM'er.

Faget IKT-Driftsfag er verdilaust om ein ikkje har ei genuin interesse for det, noko eg meinar at eg sjølv har, og det verkar som darkness har. For ein lærer ikkje noko av IKT-Driftsfag i seg sjølv. Ein må stå på å jobbe for å lære seg noko der. Det er ikkje som i tømrarfaget (ja, eg likar å samanligne med tømrar) der ein hammar er ein hammar, og ein spikar er ein stift.

 

Eg har vært rundt i diverse grunnkursklasser for å fortelje om IKT-Driftsfag, og både lærar og elevar har vorte sjokkert over kva eg faktisk har å fortelje dei; nemlig at IKT-Driftsfag i seg sjølv er verdilaust. At ein må jobbe (dvs. lese) mykje utanom arbeidstid og skuletid for å faktisk å ein nytte av faget, og at ein heller ikkje kan ta seg ein halvt år pause frå faget, for då går ein glipp av kva som skjer, noko som kan væra fatalt.

 

Ein liten edit for å legge til det eg skulle skrive:

Eg vart anbefalt å søke IKT-Driftsfag fordi eg hadde pc heime, og fordi eg kunne lage ein straumkabel. Det var det min veiledar (villedar?) meinte..

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar
Eg har vært rundt i diverse grunnkursklasser for å fortelje om IKT-Driftsfag, og både lærar og elevar har vorte sjokkert over kva eg faktisk har å fortelje dei; nemlig at IKT-Driftsfag i seg sjølv er verdilaust.

Og der har du poenget mitt. Og ja, både du og darkness virker såvel egansjerte som oppegående, og der er vel nettopp derfor dere har latt dere provosere av meg og kamus.

Lenke til kommentar

.. og forhåpenetlegvis så vil denne tråden gjere det at folk tenker seg om ei gong ekstra før dei søker ikt..

 

Sånn som eg ser det bør IKT være ei "elitelinje" fordi det vert stilt strengare krav til dei som tar IKT-utdanning, både fordi det krev engasjemang, men også fordi at dei i dagens samfunn faktisk har/lan få ein svært kritisk jobb..

 

edit:

Hysj nå, darkness. Ikkje få denne diskusjonen til å blusse oppatt. Eg må legge meg snart! Dessutan her eg masse å gjere på jobb i morgon!

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar
Jepp, jeg blir faktisk litt småprovosert av noe det du skriver.

 

1. For det første så bør du ta en titt på læreplanen og se hva som står der før du uttaler deg om hva en IKT-driftsoperatør skal kunne.

 

2. Å være lærling innebærer som oftest at man får 0 kursing pga mangel av penger. Det er godt mulig at mange har behov for å konfigurere adresselisten sin, og det er godt mulig at du mener at det er nødvendig, men deg om det.

 

3. Hos min lærebedrift fikk vi ikke opplæring i server-installasjon, alt ble lært gjennom egenlæring. Det som er galt her er at 90% av fagprøven handlet om nettopp dette. Ja, her er det faktisk noe galt i systemet.

 

4. Ja, jeg kan si meg enig i at ting bør enten kuttes ut eller gjøres skikkelig, men tiden strakk rett og slett ikke til. Epostløsning er et must i en bedrift, men det er ikke MUST å ta det med på fagprøven.

 

5. Så det du sier er at det kan forsvares at man setter opp Exchange på en domenekontroller dersom man bruker Windows Small Business Server 2003?

 

6. Det er begrenset hvilken software vi kan bruke, da denne egentlig skal skaffes av lærestedet

 

7. Jeg hadde ikke noe backupløsning i heletatt, da jeg hverken hadde programvare eller utstyr til dette. Jeg måtte derfor lage en hypotetisk løsning.

 

8. Mr. Verdensmester and Know it all: Som jeg sa, sett deg inn i hva IKT-driftsfag er, så kan du komme tilbake etterpå. Samtidig kan du også ta og hoppe ned fra pidestallen din og tenke deg om før du sier noe (ja, jeg vet du later som om du ikke prøver å rakke ned på noen). Du har ikke engang lest dokumentasjonen min.

 

Og for de som lurer på hvordan en fagprøve egentlig fungerer (roac vet det tydeligvis alt om det allerede, så her henvender jeg meg til andre):

 

1. dag er satt av til planlegging (skriftlig)

2. - 4. dag er satt av til gjennomføring + dokumentasjon

5. dag skal alt være så og si ferdig, sensor kommer eksaminerer kandidatene. Dokumentasjonen skal være sendt inn innen kl 16 fredag ettermiddag

 

Hvordan vår fagprøve forløp seg:

1. dag = planlegging

2. - 3. dag = Gjennomføring

4. dag = Eksaminering (en av kandidatene måtte ha en dag kortere pga han skulle reise til USA, hvilket innebar at resten også måtte eksamineres på torsdagen)

5. dag = Ekstra eksaminering om morgen (sensor var innom og tok stikkprøve uten at vi visste om dette), + ferdigstilling av dokumentasjon

 

På grunn av en sløkket regel satt av lærestedet, måtte alle kandidatene gå hjem hver dag kl 15:30. Dårlig tid? Yess!

de kan jo lese min dokumentasjon også.. den er lagt ut under denne posten bare noe tidligere.. fikk bestått meget godt og alt takket være egenlæring.. er enig i alt du sier

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...