Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gir 100 megabit over dsl


Anbefalte innlegg

Og som vanlig med all rask xDSL så kommer dette og ødelegger:

 

Klippet:

Som med annen dsl-teknologi begrenses kapasiteten i VDSL2-linjene av lengden fra sentral til abonnent. Med en kabel på 1.500 - 2.000 meter, gir VDSL2 samme båndbredde som adsl2, nemlig rundt 12 megabit per sekund. Først når avstanden reduseres til under 200 meter gir VDSL2 inntil 100 megabit per sekund.

 

 

http://www.computerworld.no/index.cfm/prio...tikkel/id/51365

 

Ser ut som at en massiv fiberutbygging er uungåelig uansett hvor mye og flott xDSL man prøver og utvikle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VDSL2 i seg selv åpner vel ikke for høyere båndbredd svjv. VDSL2 er bare standarisering som sikrer bedre interop først og fremst. Det finnes allerede idag VDSL utstyr som tilbyr 70/30 Mbit/s så det er ikke så sensasjonelt.

 

Videre driver Telenor å bygger ut et stort antall undersentraler i Oslo som sørger for kortere loopreach og dermed høyere hastighet. Uansett hvor flott fiber er, er det lenge til det blir dominerende. Teleselskaper eier allerede store spredenett og det legges heller penger i å utnytte det istedet for å legge nytt spredenett.

 

Dere kan jo tenke dere hva det spredenettet kostet for 30-50 år siden. Da var det Staten som betalte for det. Fiber som er dyrere med private utbyggere.... Det blir nok en stund før det blir dominerende.

Lenke til kommentar
VDSL2 i seg selv åpner vel ikke for høyere båndbredd svjv. VDSL2 er bare standarisering som sikrer bedre interop først og fremst. Det finnes allerede idag VDSL utstyr som tilbyr 70/30 Mbit/s så det er ikke så sensasjonelt.

Vel, xDSL sliter med og få til skikkelig fart på "lange" linjer, de bør snart få til noe bedre enn dette hvis man ønsker at xDSL skal henge med i dansen.

Lenke til kommentar
VDSL2 i seg selv åpner vel ikke for høyere båndbredd svjv. VDSL2 er bare standarisering som sikrer bedre interop først og fremst. Det finnes allerede idag VDSL utstyr som tilbyr 70/30 Mbit/s så det er ikke så sensasjonelt.

Vel, xDSL sliter med og få til skikkelig fart på "lange" linjer, de bør snart få til noe bedre enn dette hvis man ønsker at xDSL skal henge med i dansen.

Du angriper problemet annerledes enn teleselskapene gjør. Og få høy hastighet over lange strekk er fryktelig vanskelig. Dette fordi det krever høye frekvenser og et bredt frekvensbånd som ikke bærer langt. ADSL2+ gir bare høyere hastighet enn ADSL2 om du er under 3km fra sentralen, etter det er det likt.

 

Det de istedet gjør er å flytte DSLAMene e.l. nærmere kunden. Det er trenden nå og kommer nok til å fortsette.

Lenke til kommentar
Det de istedet gjør er å flytte DSLAMene e.l. nærmere kunden. Det er trenden nå og kommer nok til å fortsette.

Hvis man skal levere 100mbit/s for full TV, video on demand osv så må man jo legge fiber inn til byggefelt og blokker med en slik kort rekkevidde som denne teknologien har, kanskje det da er like greit og ta fiberen helt til veggen i stedenfor og bygge infrastruktur som allerede jobber med ryggen mot veggen?

Lenke til kommentar
Det de istedet gjør er å flytte DSLAMene e.l. nærmere kunden. Det er trenden nå og kommer nok til å fortsette.

Hvis man skal levere 100mbit/s for full TV, video on demand osv så må man jo legge fiber inn til byggefelt og blokker med en slik kort rekkevidde som denne teknologien har, kanskje det da er like greit og ta fiberen helt til veggen i stedenfor og bygge infrastruktur som allerede jobber med ryggen mot veggen?

Ja såkalt Fiber to the Curb (FttC) er jo en fremgansmåte. Men la oss se litt realistisk på dette. For det første er det ikke behov for 100Mbit/s hjem. Med H.264 i Mpg4 trenger man i underkant av 2Mbit/s for en strøm med DVD Blu-Ray kvalitet. To eller 3 TVer krever da 2 eller 3 ganger dette (maks. Det tar jo tid før HDTV slår rot). Så en 2 Mbit/s til for VoD, kanskje 5 Mbit/s Internettlinje. Da er man oppe i 12Mbit/s. Eller mener du at man må ha 80-90 Mbit/s internettlinje?

 

Uansett, å begynne med FttC i storbyer tar jo knekken på de fleste pengesekker, om man skal operere i større skala enn Lyse som er et veldig dyrt og lite prosjekt. Lønnsomheten i det prosjektet slår jo ikke inn før i 2030, tidligst.

 

Ser man da på hva Telenor gjør, med å bygge knappe 100 utskutte sentraler i Oslo med fiberaksess og korter ned loop length betraktelig og utnytter eksisterende (og mange ganger nedbetalt) kobbernett, er dette helt klart veien å gå.

 

Teknologien er litt schizofren her. Vi får mer og mer båndbredde tilgjengelig, men pga kompresjon, trenger vi mindre og mindre.

Lenke til kommentar
Ser man da på hva Telenor gjør, med å bygge knappe 100 utskutte sentraler i Oslo med fiberaksess og korter ned loop length betraktelig og utnytter eksisterende (og mange ganger nedbetalt) kobbernett, er dette helt klart veien å gå.

Problemet er fortsatt at dette f.eks forutsetter at f.eks HDTV og andre kanskje båndbreddekrevendeløsninger ikke kommer, hvor mye krever f.eks 5 HDTV-kanaler i båndbredde? Jeg er ikke særlig kunnskapsrik om disse tingenes behov for linje.

Men er det fryktelig dyrt og bygge ut et moderne byggefelt med trekkerør inn i husene o.l med fiber? Prisen på fiberutstyr faller jo raskt og det er jo gravingen som er kostbar.

Lenke til kommentar

HDTV krever mindre båndbredde enn Blu-Ray/H.264. Mener HDTV ligger på rundt 1.5Mbit/s mener jeg. Vanlig TV-streaming (digitalt, ikke HDTV) kan du levere på 1Mbit/s. Jeg tok da med Blu-Ray "worst case" mtp båndbredde, så med 12Mbit/s er du absolutt klar for det meste. Mye takket være Mpg4.

 

Når det gjelder nye byggefelt osv, vil ikke fiber være så dyrt men det vil jo være dyrere enn kobber eller ingenting. Problemet er hvem skal betale dette? Som oftest må en ISP inn og si at det betaler vi, for det er sjelden at disse boligbyggelagene eller hvem det nå enn er som sitter på pengesekkene ser på fiber som en investering. Termineringsutstyret for fiber koster jo også penger, og det hjelper ikke om du har allverdens duppeditter i veggen om ingen vil utnytte det. Videre må du jo da få fiber inn til boligområdet. Hvem skal betale for det og hvor skal den stoppe? Det er helt klart en mulighet, men det krever en del planlegging, avtaler og forutsetninger, men det finnes jo ISPer som graver fiber til nabolaget og tilbyr xDSL derfra.

 

Vi er vel begge enige om at FttH er teknologisk best, men dette kommer nok ikke til å skje med det første pga det økonomiske aspektet. IMHO :)

Endret av Rim
Lenke til kommentar
HER

Siden adsl avstander allerede er nevnt i tråden, tar jeg sjansen på å spørre om følgende som er litt off topic i forhold til trådstarters spm :

 

Jeg testet den kapaks'n - jeg har 1200 m til sentral, og den sa da

Mulig produktklasse: ADSL 2048/448

Greit nok tenkte jeg, og tastet inn noen flere andre tlf nr - en med over 2000 m fikk samme produktklasse, og en med 900 m fikk det. Fikk altid samme svar. Er det en standard som ligger inne? Er det noen som har fått en annen hastighet?

 

Finnes det en tabell over forventet maks hastighet på forskjellige avstander til sentral?

 

Har selv BKK sin kabelløsning, men må jo sondere markedet/mulighetene. Spesielt når adsl2 begynner å presse priser/løsninger.

Lenke til kommentar
HDTV krever mindre båndbredde enn Blu-Ray/H.264. Mener HDTV ligger på rundt 1.5Mbit/s mener jeg. Vanlig TV-streaming (digitalt, ikke HDTV) kan du levere på 1Mbit/s. Jeg tok da med Blu-Ray "worst case" mtp båndbredde, så med 12Mbit/s er du absolutt klar for det meste. Mye takket være Mpg4.

Har nå lest at HDTV krever 23 Mbit...

 

http://nordens-nyheter.no/artikler/2004/des27/lcd.html

http://www.istorm.no/default.asp?gid=326

Lenke til kommentar

Satelittstreamen kan være opptil 23Mbit/s ja for det er makshastighet på en satlittkanal og er Mpg2 transport stream. Poenget er da sende det igjennom en transkoder som behandler signalet og konverterer til mpg4(H.264) samt komprimerer det og dermed blir strømmen bare 1-2Mbit/s avhengig av kvaliteten du vil ha. Du kan sikkert komprimerer det til 384kbit/s og men da er litt av poenget med HDTV borte. :)

Lenke til kommentar
HER

Siden adsl avstander allerede er nevnt i tråden, tar jeg sjansen på å spørre om følgende som er litt off topic i forhold til trådstarters spm :

 

Jeg testet den kapaks'n - jeg har 1200 m til sentral, og den sa da

Mulig produktklasse: ADSL 2048/448

Greit nok tenkte jeg, og tastet inn noen flere andre tlf nr - en med over 2000 m fikk samme produktklasse, og en med 900 m fikk det. Fikk altid samme svar. Er det en standard som ligger inne? Er det noen som har fått en annen hastighet?

 

Finnes det en tabell over forventet maks hastighet på forskjellige avstander til sentral?

 

Har selv BKK sin kabelløsning, men må jo sondere markedet/mulighetene. Spesielt når adsl2 begynner å presse priser/løsninger.

Dette Fikk Jeg hos Kapaks:

 

Resultat:

61 - ADSL tilgjengelig, normalt forbehold.

 

Merknader:

 

* Linjen har produktet ISDN GT

* Total linjelengde inkludert inntak: 301 meter

* Lengde på inntak: 66 meter

* Linjestatus: Aktiv linje

* Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

* Fabrikat på utstyr: N6A24

* Mulig produktklasse: ADLS 4864/640

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...