Gå til innhold

Oppgradere fra 128 MB SDRAM PC100


tjodrik

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å legge inn mer minne på en maskin her, slik at den kan kjøre XP. Den har én ram-brikke, som ifølge Everest er:

 

DIMM1: Infineon HYS64V16220GU-8

 

Field Value

Memory Module Properties

Module Name Infineon HYS64V16220GU-8

Serial Number 07012CFBh

Manufacture Date Week 3 / 2000

Module Size 128 MB (2 rows, 4 banks)

Module Type Unbuffered

Memory Type SDRAM

Memory Speed PC100 (100 MHz)

Module Width 64 bit

Module Voltage LVTTL

Error Detection Method None

Refresh Rate Normal (15.625 us), Self-Refresh

 

Memory Timings

@ 100 MHz 3.0-2-2-5 (CL-RCD-RP-RAS)

@ 100 MHz 2.0-2-2-5 (CL-RCD-RP-RAS)

 

Memory Module Features

Early RAS# Precharge Not Supported

Auto-Precharge Supported

Precharge All Supported

Write1/Read Burst Supported

Buffered Address/Control Inputs Not Supported

Registered Address/Control Inputs Not Supported

On-Card PLL (Clock) Not Supported

Buffered DQMB Inputs Not Supported

Registered DQMB Inputs Not Supported

Differential Clock Input Not Supported

Redundant Row Address Not Supported

 

Memory Module Manufacturer

Company Name Infineon Technologies AG

Product Information http://www.infineon.com/cgi/ecrm.dll/ecrm/...t.jsp?oid=-8003

 

 

 

 

Spørsmålet er så; dersom jeg skal sette inn en ram-brikke til, må det da være en SDRAM PC 100? Jeg ser at disse er mye dyrere enn f.eks. DDR PC3200-brikkene. Greit nok at jeg ikke får utnyttet den fulle kapasiteten til en slik PC3200-brikke, men dersom brikken i seg selv er billigere, så gjør jeg heller det.

 

Jeg aner at hovedkortet bestemmer en god del for hva slags ram-brikke jeg kan bruke. Så derfor sakser jeg inn info'n fra Everst om det også:

 

 

 

Field Value

Motherboard Properties

Motherboard ID 02/02/2000-VT693-596A-PELICAN

Motherboard Name Asus P2B-VT (Kestral)

 

Front Side Bus Properties

Bus Type Intel GTL+

Bus Width 64-bit

Real Clock 133 MHz

Effective Clock 133 MHz

Bandwidth 1067 MB/s

 

Memory Bus Properties

Bus Type SDR SDRAM

Bus Width 64-bit

Real Clock 100 MHz

Effective Clock 100 MHz

Bandwidth 800 MB/s

 

Chipset Bus Properties

Bus Type PCI

Bus Width 32-bit

Real Clock 33 MHz

Effective Clock 33 MHz

Bandwidth 133 MB/s

 

Motherboard Manufacturer

Company Name ASUSTeK Computer Inc.

Product Information http://www.asus.com/products1.aspx?l1=3

BIOS Download http://www.asus.com/support/download/download.aspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en veldig gammel pc så det å oppgradere vil lønne seg i veldig liten grad i forhold til det du får igjen for pengene.

 

Men til saken, slik ram får du billig brukt på qxl.no, finn.no og bruktmarkedet her på hw.no =) PC100 er som du sier det du burde fortsette med

Lenke til kommentar

Ditt hovedkort, Asus P2B-VT, kan ha maks 384 Mb PC100 SDRAM(maks 128 Mb pr. slot)

PC133 vil også kunne brukes, da den er tilbakekompatibel, men vil da gå i PC100 hastighet.

 

Du kan dessverre IKKE bruke DDR SDRAM som f.eks PC3200 RAM! :thumbdown:

 

Ellers er jeg enig med Admin'c, at det neppe lønner seg å oppgrader...

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Uhm, kan nesten 99% sikkert bruke 256MB brikker også. Det må da være 16 brikker med 16Mx8, dvs. 16M bit med 8 bits databuss.

 

Dette er ihvertfall gjeldende for alle 440BX hovedkort + endel andre chipset fra den tiden. Slik RAM koster mye mer enn 'vanlig' PC66/100/133.

 

Du kan trygt bruke PC133 som er litt billigere. Sett da PC100 brikken slik at den blir detektert først (rett SPD) eller tving systemet til å kjøre med PC100.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg åpnet maskinen og så at ram-slotene lå så kronglete til at jeg ikke gidder å styre med å skru ut annen hardware for å få inn nye rambrikker. Det er ikke min maskin en gang .. :)

 

Jeg skjønner uansett ikke dette med at det ikke "lønner" seg. Lønner det seg å kjøpe en helt ny data liksom? Jeg har en annen maskin som er like gammel og med mer eller mindre den samme hardwaren. Tok en 128MB-brikke fra en annen maskin og satte inn, fikk 256MB, installerte XP Pro - går som en drøm.

Lenke til kommentar

Maskinen er utgått på dato. RAM idag, CPU i morgen, disk i neste uke, skjermkort etter det, og plutselig passer ikke delene sammen for man har gått glipp av 5 års utvikling av standarder.

 

Er vel det man mener med at den ikke er verd problemene. En ny maskin til 3000 kr er mye bedre (ikke sammenlignbar engang) enn den du vil oppgradere. Bruke 5-800 kroner i RAM er da 1/3 av hva en ny maskin kommer på. Alt etter hvordan man regner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...