Gå til innhold

skal lage spudgun, men trenger deler


raid2

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kompiser har bestemt oss for å lage en spudgun, potetkanon, eller hva du nå vil kalle det..

 

Men vi trenger noen deler... Så, er det noen der ute som vet hvor man kan skaffe PVC rør, deler i PVC, PVC lim og PVC "vaskemiddel" ?

 

Helst så billig som mulig :roll:

 

PS: bor i Oslo

 

Edit: Kan også bruke ABS- plast istedet for PVC

Endret av raid2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygde min første spudgun for tre års tid siden. Bodde da i Asker og kjøpte alt av deler fra en lokal rørlegger. Bygde den i ABS plastrør med gjenger og skrudde hele greia sammen. Piezo-tenneren kjøpte jeg på en butikk som solgte gassgriller. Den ble flittig brukt i et halvt års tid og er enda ikke ødelagt.

Lenke til kommentar

Rørlegger.. Du trenger:

 

Til ekspansjonskammeret:

1 endeplugg

1 dobbeltmuffe

1 Rørdel som har utgang på siden med skrubart lokk (som du lufter med)

1 overgang til mindre dimensjon

 

Til løpet

1 og en halv meter med rør av denne mindre dimensjonen, her kan du spare penger med å kjøpe kapp.

 

 

Slik gjør du:

Skru sammen delene med bolter (skrudd på innsiden og utsiden av ekspansjonskammeret), ha en bolt tvers gjennom løpet langt nede for å stoppe gjenstander fra å falle helt ned i ekspansjonskammeret, mekk en utløsermekanisme

 

Hvis du har en avansert utløsermekanisme må du nok finne en eller annen måte å få startgass i ekspansjonskammeret på.

 

Jeg gjorde det den enkle måten: borra et hull i det skrubare lokket som var akkurat like stort som en peislighter, så sprøyta jeg startgass inn der og stakk peislighteren inn og fyrte av. Ulempen med dette er at hullet vil utvide seg over tid, men det er billig å kjøpe nytt lokk.

 

 

En potetkanon av denne størrelsen er ikke særlig farlig i seg selv, bare du ikke sikter på noen. Jeg har aldri vært borte i at de har eksplodert i fillebiter selv om vi har plugga løpet for å teste om dette gikk.

Lenke til kommentar

Kjøp lightergass, synes det funket best... Hvis du er på et trangt budsjett funker hårspray ofte greit. Husker vi brukte en fra wella, eneste problemet var lukta av svidd hårspray :) Det viktigste er at du får en bra luft/gass blanding, for mye gass kan gjøre at den ikke antenner i det hele tatt, for lite kan føre til at det bare blir et lite blaff...

Lenke til kommentar
Tusen takk for "oppskriften" GolfBag  :thumbup:

 

Hva er best å bruke som startgass? Parfyme(deodorant), butangass..eller hva?

Det heter startgass... det er en ekstra brennbar gass som man bruker til å få start på gamle motorer med. Kjøpes på bensinstasjon... koster vel 40-50 kroner for en boks som varer uendelig lenge.

 

Ikke spray for mye, da må du lufte for det tenner ikke. Hold et halvt sekund, ikke mer. Vent 10 sek til at gassen har blandet seg skikkelig med lufta.

 

 

Smøringsspray ala. WD-40 eller CRC anbefales ikke...

 

 

Edit: finnes sikkert der du finner turtle-wax siden startgassen vi brukte var et turtle-produkt.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Trykkluft er:

 

- komplisert

- dyrt

- uutprøvd (ingen garanti for at det virker)

- sannsynligvis ikke kraftig nok, tenk på de enorme trykkene paintballmarkører opererer på i forhold til hva en vanlig kompressor kan klare +at de skyter ganske mye kortere enn min potetkanon gjør hvertfall

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Trykkluft er:

 

- komplisert

- dyrt

- uutprøvd (ingen garanti for at det virker)

- sannsynligvis ikke kraftig nok, tenk på de enorme trykkene paintballmarkører opererer på i forhold til hva en vanlig kompressor kan klare +at de skyter ganske mye kortere enn min potetkanon gjør hvertfall

Komplisert - Ja

Dyrt - Nei

Uutprøvd - det er noen som har prøvd det...tror jeg..

Sannsynligvis ikke kraftig nok - Jeg tror den er kraftig nok! 10bar, den dreper et menneske når den treffer, og det holder ærlig talt for meg!

Lenke til kommentar
Trykkluft er:

 

- komplisert

- dyrt

- uutprøvd (ingen garanti for at det virker)

- sannsynligvis ikke kraftig nok, tenk på de enorme trykkene paintballmarkører opererer på i forhold til hva en vanlig kompressor kan klare +at de skyter ganske mye kortere enn min potetkanon gjør hvertfall

Komplisert - Ja

Dyrt - Nei

Uutprøvd - det er noen som har prøvd det...tror jeg..

Sannsynligvis ikke kraftig nok - Jeg tror den er kraftig nok! 10bar, den dreper et menneske når den treffer, og det holder ærlig talt for meg!

Krangler du med meg bare for å ha noe å gjøre eller hadde du noe å bidra med? :thumbdown:

Lenke til kommentar

Noe stort bedre enn den oppskriften min vil jeg ikke tro det er, dessuten er det veldig upraktisk i og med at du må ha strøm... vi har hatt med potetkanon på tur på fjellet, på hytta, i skogen osv.

 

Den blir kraftig nok med startgass, vi bretta et vanlig veiskilt rundt stanga det sto på. Dette var et skilt av stor størrelse, ikke et gateskilt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...