Gå til innhold

Ett år i USA


Anbefalte innlegg

Jeg poster under "Annet" fordi hensikten med denne turen ikke er å gå på skole, men å oppleve ett annet land.

 

 

På begynnelsen av videregående skole spurte rådgiveren meg om jeg hadde lyst til å være med på ett utvekslingsprogram og tilbringe hele VK1 på en High School i USA.

Dessvere takket jeg nei til dette :(

 

Og nå begynner jeg egentlig å angre litt på dette.

Ett år i USA hadde vært ganske spennede og jeg hadde sannsynligvis møtt mange interesante menesker.

Uansett er det nå for sent å være utvekslingselev så jeg begynner å tenke ut andre måter til å komme meg til USA på.

 

Å begynne på ett universitet eller college ville nok være det enkleste.

Problemet med dette er att dette koster nok en del penger og i tillegg så tar det lenger enn ett år før jeg da blir ferdig, jeg vet nemlig ikke om noen studier som bare varer 1 år.

 

Jeg har ikke tenkt til å bruke mer enn ett år på dette, og hensikten med turen er ikke at jeg skal få en utdannelse, men å treffe nye menesker og oppleve ett annet land.

Jeg kommer derfor til å bruke skolen som ett verktøy for å bli kjent med andre.

(Neida, det betyr ikke at jeg kommer til å gi F i skolen, jeg skal jobbe like hardt som de andre elevene)

 

En annen mulighet er rett og slett å dra til USA for å jobbe, men da tviler jeg på på at jeg får opplevd så mye som jeg kunne få gjort på en skole.

 

 

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette?

 

EDIT: jeg glemte å si at jeg nå går VK1 allmenfag, og derfor blir ikke dette aktuellt før året 06/07.

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp gått ett år på universitet i USA, og programmet jeg gikk på passer nok ganske bra til det du leter etter. Det heter Georgia Rotary Student Program, og er et fullt stipend for ett år, betalt av lokale Rotaryklubber. Riktignok finnes stipendet bare i Georgia, så det funker dårlig hvis du vil andre steder i landet.

Fokuset i dette programmet er ikke bare det akademiske, men også å lære om andre kulturer og sånt. Man blir kjent med folk fra hele verden, og man kommer til å få et kjempebra år, så jeg ville absolutt anbefalt å prøve.

 

Jeg kunne fort skrevet ganske mye om dette programmet og hva jeg har opplevd etc, men det hadde vel blitt lengre enn hva folk gidder å lese. Men du kan lese om programmet på GRSP sine hjemmesider, og søknadsinformasjon finnes i Legathåndboka.

Ellers kan du godt stille meg spørsmål senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...