Gå til innhold

Asus A7N8X-E Deluxe 3 minnebrikker og dualchannel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil kunn kjøre dual-channel hvis det er like mye minne i hver kanal. Dvs at du f.eks kan kjøre med to 256 MB-brikker i channel A (de sporene som står tett inntil hverandre) og én 512 MB-brikke i channel B (det sporet som står litt for seg selv.

Det samme med 2x512 MB + 1024 MB.

 

Du vil altså ikke kunne kjøre dual-channel med 3x512 MB eller 3x256 MB.

 

Men vær obs på at det kan være vanskelig å få tre brikker til å kjøre på DDR400-hastighet, spesielt hvis alle er dual-sided (brikker/svarte firkanter på begge sider).

Lenke til kommentar
Du vil altså ikke kunne kjøre dual-channel med 3x512 MB eller 3x256 MB.

Det stemmer ikke. To like store brikker vil kjøre i helt balansert dual channel, mens med tre like store brikker vil den tredje bare adresseres i 64-bits modus. Men det hemmer ikke dual channel-utnyttelsen til de to øvrige brikkene, derfor vil det bli dual channel i akkurat samme grad som med to brikker. En ekstra brikke er udelt positivt, så lenge det ikke fører til stabilitetsproblemer eller divider.

 

If you were to use three modules of the same size, then only the first two modules would be running in 128 bit Dual Channel Mode. Example, using 3x 256 Mb modules will have the first 512 Mb running in 128 bit Dual Channel mode, while the remaining 256 Mb will be in 64-bit Single Channel mode.
Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
For jeg har 2 stk 512MB og et ledig spor. Hvis jeg kjøper en 512MB brikke til og kjører da 3 stk 512MB, dvs ikke dualchannel, vil jeg merke noen stor forskjell? Har dualchannel så mye å si?

Lurer på om det verdt oppgraderingen? Har egentlig ikke noe behov for ekstra minne, fikk bare et tilbud om en ekstra brikke.

Du har altså et A7N8X? Denne plattformen har "kvasi" dual channel. Minnekontrolleren er i og for seg 128-bits, akkurat som på Intel-plattformer. Men dessverre er ikke prosessorens bindeledd til minnet (FSB) høyere enn båndbredden til én brikke. Derfor er det egentlig svært lite å hente på dual channel, bare noen få prosent i ren minneytelse. nForce2-kort kan også få stabilitetsproblemer med mye minne, så du gambler litt hvis du kjøper en ekstra 512MB-brikke. Derfor ville jeg bare ha beholdt de to du har inntil videre.

 

Men som nevnt, tre like store brikker gir dual channel.

Lenke til kommentar

OK, takker for utfyllende svar.

Tror jeg dropper den tredje brikken, merker sikkert ikke så altfor stor forskjell, hvis noe i det hele tatt.

Er sånn noenlunde fornøyd med PC'en, har egentlig bestemt meg for å ikke oppgradere før jeg får minst 50% mer generell ytelse.

 

AMD XP3200+

Asus A7N8X-E Deluxe nForce 2

2 stk 512MB GB Corsair

2 stk Raptor 37GB i RAID 0

AGP 9800 PRO

Lenke til kommentar
OK, takker for utfyllende svar.

Tror jeg dropper den tredje brikken, merker sikkert ikke så altfor stor forskjell, hvis noe i det hele tatt.

Er sånn noenlunde fornøyd med PC'en, har egentlig bestemt meg for å ikke oppgradere før jeg får minst 50% mer generell ytelse.

Jada, skal du ha 50% bedre ytelse kan man trygt si at en ekstra minnebrikke ikke er veien å gå. Da er det nok bedre å vente til neste fullstendige oppgradering.

 

Hvis jeg skal anbefale en midlertidlig oppgradering (bedre ytelse i nye spill), ville jeg heller ha kjøpt et mellomklasse grafikkort av siste generasjon. F.eks. nVidia 6600GT. Men heller ikke det ser jeg på som noen nødvendighet, da jeg mener at 9800PRO fortsatt er fullt brukbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...