Gå til innhold

Trenger innspill til ny AMD dual core maskin


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å bygge meg en ny maskin i sommer, og skal for første gang satse på en AMD. Hvis dere ser i handlevognen min ønsker jeg tilbakemeldinger på oppsettet.

 

Er litt usikker på om hovedkortet er det rette valget for meg siden jeg må ærlig innrømme at jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å satse på SLI, men jeg har en forkjærlighet for Asus og dette var det kortet som så best ut.

 

Nå som X2 prosessorene leveres blir det vel sluppet ny BIOS for dette kortet, eller bør jeg finne ett kort som er bedre egnet for dual core?

 

R520 kortet fra ATI er noe jeg gjerne skulle valgt, men siden jeg ikke kan forhåndsbestille det lurer jeg på om noen kan fortelle meg når det er planlagt å komme i butikkene?

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er høyst usikkert når R520 kommer ut. Et kjapt søk på google ga noen indikasjoner. theinquirer.net mener den kommer i løpet av høsten en gang. Det sies at ATi har fokusert på å bli ferdig med multi-VPU-løsninger.

 

Dersom du har planer om å benytte multi-VPU kan det lønne seg å vente litt med kjøpet, noe du uansett gjør for å vente på X2-CPUen. hw.no melder i dag at multi-VPU-kompatible hovedkort er på vei.

 

Som du kanskje vet så kan multi-VPU brukes med to ulike grafikkort. Og kan da være kjekt å ha støtte for.

Lenke til kommentar

Har ikke satt meg inn i multi-VPU-løsningene du skriver om, men det høres jo spennende ut. En slags konkurrent til nVidias SLI hvor man ikke er avhengig av at kortene er like?

 

Jeg må vente uansett, ikke bare pga lanseringen til X2, men også den økonomiske delen. Så jeg har planer om å bestille komponentene i juli/august dersom alt er klart til da.

 

Men det jeg er usikker på i oppsettet mitt er hovedkortet, om jeg kan finne ett som er bedre siden jeg har null planer om å gå for ett SLI oppsett.

Har også fått med meg at northbridge kjøleren på A8N-SLI Deluxe bråker en del, men etter å ha lest testen av Asetek WaterChill i går fant jeg løsningen på det problemet ;)

 

Sitter i dag med ett luftkjølt Intel Pentium 4E oppsett (3.2GHz 800MHz) og ett Powercolor X800XTPE (AGP) og må ærlig innrømme at jeg har ikke peiling på AMD hovedkort -men jeg tror og håper at jeg har funnet riktig RAM til X2 prosessoren så da er det som sagt hovedkortet jeg er usikker på.

 

Og skulle jeg være på bærtur med andre komponenter ønsker jeg tilbakemeldinger fra dere.

Lenke til kommentar

ATi-s AMR (multi-VPU) er en konkurrent til SLI ja. Det ryktes at man kun trenger ett grafikkort som er kompatibelt med denne standarden, det andre kan være et eldre ATi-kort. Merk at det kommer til å kjøre på PCIe, så AGP kort kan sannsynligvis ikke brukes. (Har hørt noe om agp -> PCIe bro.)

 

I henhold til AMD så kommer alle dagens socket 939 kort til å være kompatible med AMD X2 med en BIOSoppdatering, men jeg vet ikke hvilket som er best egnet. Mer informasjon kommer etter hvert som X2 kommer i butikkene, så det er dumt å låse seg i hovedkortvalg allerede i dag.

 

Forresten: jeg kommer ikke inn i handlevognen din. Du må gi tillatelse til at andre skal kunne se den, og gi oss linken som står på handlevognsiden.

Lenke til kommentar
Forresten: jeg kommer ikke inn i handlevognen din. Du må gi tillatelse til at andre skal kunne se den, og gi oss linken som står på handlevognsiden.

Jeg har lest om PCIe til AGP broen, men jeg tror ikke jeg vil satse på det. Kommer til å bygge veldig mye ut og dessuten tror jeg nok ett X850XTPE vil gi god nok ytelse.

 

Merkelig.. den var krysset av for at andre skulle få tillatelse til å se den.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=14707

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...