Gå til innhold

Oppsett med 2 tanker


Anbefalte innlegg

Burde dette fungere? Vil den klare å trekke vannet opp fra tank nr 1 (den store) og suge videre gjennom tank nr 2 (den lille)?

Har samme oppsett nå, bare uten tank nr 1 og chipset, med ac 240 radiator, aquastream-pumpe, cpu, gpu og ac-tank. Tenkte å montere Alphacool tanken fra microplex.

 

Se pilene for hvilken vei strømningen går.

 

pc70winkit%20copy.jpg

Endret av Stingher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil høyst sannsynlig få problemer med å få det der til å fungere.

Håper endelig at årsaken til en ekstra tank ikke har sammenheng med en tro på bedre kjøling / kaldere vann?

I så fall kan du bare glemme hele greia. Du får ikke bedre temps eller på annen måte bedre ytelse med en ekstra tank, uansett!

Lenke til kommentar

Kun utseendemessig ja, tenkte jeg skulle ha en tank synlig bak plexiglass og.

 

Tror personlig at den vil klare det men er ikke 100% sikker. Ellers går det vel an å koble inn pumpa mellom tankene og. Eneste er at det vil skape trykk i topptanken og at det vil flyte over når jeg åpner den.

 

En annen mulighet er kanskje å snu tank nr 1 opp-ned slik at begge niplene er under vann? Da burde den klare å suge hvertfall. Det blir jo det samme som å ha en ekstra stor slange imellom.

Endret av Stingher
Lenke til kommentar

Ok.

Du må imidlertid ikke glemme at de aller fleste pumpene har en svært begrenset sugeevne.

Du må da sørge for at du får statisk likevekt i systemet. Det oppnår du på sett og vis ved å snu tanken opp-ned ja, slik at begge niplene står under vann.

Problemet kan imidlertid bli å fylle opp den tanken som står på hodet.

Mye "fix&trix" for lite, synes jeg. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg får prøve og se hva som skjer. :hmm: Hvis pumpa er sterk nok skal jeg prøve løsning 1, hvis ikke får jeg prøve å gå for den siste.

 

Specs på pumpe:

Max. : 300 liter/time

Max. mottrykk: 0.12 bar

 

Vet ikke hvor stort mottrykk som genereres på veien opp mot den andre tanken men.

Lenke til kommentar

Jeg må nesten hive meg på alle andre her: Hvorfor?

 

Men det vil nok fungere greit når du omsider har klart å fylle hele systemet med vann. Som nevt tidligere i tråden har pumpen null sugevne, men det gjelder kun for luft. For vann har den samme sugeevne som trykkevne (for pumpene vi bruker i vannkjølingen vår).

 

Det vil også være en fordel om du har innløpe og utløp, for begge tankene, under vannoverflaten i de respektive tankene. Hvis ikke kan du risikere at kretsen tømmer seg til en viss grad på engenhånd når du slår av pumpen. Da kan du risikere at du får luft i pumpen og da fungerer ikke pumpen.

 

Siden den øverste tanken står oppned kan du putte inn en T-kobling mellom tank og pumpe i påfyllingsøyeblikket så slipper du å drive med akrobatikk :p

 

 

Øh .. og ja det er mulig å bruke tank til å kjøle vannet med. Jeg hadde et midlertidig system med en 8 liters plasttank og en Barton 2500 med vanntemp 15-20(?) grader over luft. MEN den stod utenfor kabinettet og hadde ca en millimeters veggtykkelse. En liten tank, inni kabinettet med en veggtykkelse på ca 5mm vil naturligvis ikke kjøle vannet, heller omvendt siden kabinettempen kan bli høyere enn vanntempen.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Det heter ikke hvorfor, det heter derfor :!:

 

For å ta det en gang til: Den ekstra tanken er ikke ment for å kjøle ned vannet enda mer. Det er kun utseendemessig. :) Har ingenting med temperaturen å gjøre som jeg forsjåvidt er ganske fornøyd med allerede. (Selv om jeg er sugen på en peltier :yes: )

Lenke til kommentar

Tror det vil fungere slik som du har tegnet det. Trykket etter kjøleblokkene vil presse vann fra den nederste tanken, opp til den øverste (selv om det er litt luft i den nederste ). Så det skal ikke bli problemer på sugesiden til pumpen.

 

Men som andre sier så vil det ikke ha noe positiv virkning på kjølingen, heller motsatt. For friksjonen øker med flere komponenter, slik at vannstrømmen i systemet reduseres.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Med ei SÅ lite kraftig pumpe, er det ikkje da mulig at pumpa vil kavitere pga løftehøyden blir for stor. Og vanne vil da implodere ved pumpe innløpet,som igjen vil føre til at pumpa blir ødelagt. Og samtidig at det blir dannet luft i systemet, som heller ikkje er bra..

Lenke til kommentar
Med ei SÅ lite kraftig pumpe, er det ikkje da mulig at pumpa vil kavitere pga løftehøyden blir for stor.

Men pumpa får ingen løftehøyde på sugesiden, fordi den får vann fra den øverste tanken.

 

Bortsett fra friksjon, vil det ikke utgjøre forskjell om den nederste tanken er en slange, eller en tank.

Lenke til kommentar
Vannet vil bli trykket inn i den nederste tanken av pumpa og videre ut den eneste veien, som er opp til tank nr 2, hvor den vil bli sugd videre av vaakum gjennom pumpa igjen. Skulle jeg tro.

Tja, det er nok pumpen som suger fra den nederste tanken gjennom den øverste. I den nederste tanken blir trykket en atmosfær, deretter minker trykket helt opp til pumpen, i pumpen økes trykket og deretter minker det gradvis til en atmosfær i den nederste tanken.

 

Forresten; utgangen fra tank nr 1. har en slange som står under vann, så den får jo vann uansett. Så det blir vel ikke forskjell på hvilken vei tanken står, så lenge jeg har nok vann over slangen?

 

Dersom du har tanken montert stående og innløpet øverst kan dette skje:

Når systemet er i drift får du sildrelyd i tanken og du mister litt kapasitet siden systemet ikke gjennvinner den mekaniske energien til vannet. Når du slår av pumpen kan du risikere at vannet i slangen, opp til et vendepunkt, renner ned i tanken og slangen fylles med luft. Ingen av delene er farlige, men kanskje litt unødvendige.

 

På en annen side skal bekkesus virke beroligende har jeg lest en eller annen plass :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...