Gå til innhold

Objektiv til portretter


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt Nikon D70 og gleder meg til å bruke den. I tillegg til kitlinsa 18-70 mm har jeg kjøpt en teleobjektiv på 70-300 mm. Vil bruke kameraet mest til familie og noe landskap. Kan noe fortelle meg om objektivene duger til portrettfotografering eller bør jeg gå for objektiv med fast brennvidde (f. eks 50 mm)?

 

Hilsen amatør

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noe fortelle meg om objektivene duger til portrettfotografering

 

Der er ikke noget i vejen for at bruge disse objektiver til portrætfotografering, men har selv for nylig anskaffet en Nikkor 50mm f1.8 til netop det formål. Og både skarphed og boekh er klart bedre end på 18-70 mm objektivet ved samme brændvidde.

Og så er prisen for f1.8 udgaven også ganske fornuftig, og ser du dig lidt omkring kan du få den brugt.

 

Mvh

 

Jens Hansen

Akam.dk

Lenke til kommentar

AF 70-300G elled D ED?

 

D utgaven har bedre optiske egenskaper og er dyrere. Begge er greie å starte med, men sulten etter noe bedre blir fort stor. Liten&lett, treg AF og og generelt billig.

 

Veldig mange som kjøper disse ender opp med en 70/80-200f/2.8. Nypris på disse er 10-15000,-. Brukt kan du få de forskjellige utgavene fra 3-12000,-

 

 

Edit: Søk litt på forumet så finner du masse snakk om de begge.

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

70 til 150 mm er bra brennvidde for portretter. I tillegg gir det deg en fin uskarp bakgrunn dersom du har mulighet til å bruke en stor blenderåpning.

50mm er også bra, men mange synes den er litt for kort. Med 50mm og portrett av kun ansiktet vil du starte å se effekter av perspektivet. De fleste foretrekker portretter med det "flate" perspektivet som et objektiv med lenger fokallengde gir deg.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Nikon, så hvorvidt objektivet er bra eller dårlig veit jeg forsåvidt ikke, men jeg ser at Nikon lager en 85/1.8 som høyst sannsynlig vil fungere svært bra til formålet - og uten å sprenge banken som det heter, rett under 4k.

 

Andre alternativer er seff. 3djeparts makrooptikk (90/105 mm), det er jo en glimrende busjettløsning som tar deg relativt langt i lysstyrke (2.8) eller som andre her nevner 70(80)-200/2.8.

Lenke til kommentar
Takker så meget for svar. Har nok det billigste av det billigste av teleobjektivene (kostet omtrent 1100 kr), men det er ekte Nikon så kvaliteten håper jeg er bra nok for mitt formål. At AF er litt treg er noe som jeg kan leve med.

50mm f/1.8 vil ha en skarphet som blåser billige teleobjektiver av banen. På relativ åpen blender (2.8 er et godt utgangspunkt til portrett) vil den også ha en bakgrunn som telelinsen vil ha vanskelig for å matche. dpreview-forumene har nok en rekke eksempler på portretter tatt med denne linsen, både gode og dårlige.

Lenke til kommentar

Bruk litt mer tid før du kjøper deg flere objektiv. Både kit objektivet og zoomen er greie å starte med, men du vil sannsynligvis snart selv erfare at lysstyrken er litt svak og mulighetene til å få bakgrunnen ut av fokus begrenset. Et objektiv med 1.4 eller 1.8 i lysstyrke vil etterhvert stå høyt oppe på ønskelista til bruk i dårlig belysning (sammen med masse annet..). "Mest for pengene" får du nok ved å velge 1.8 varianten av 50 eller 85 mm. MEN feelingen og bildekvaliteten med en 85 f1.4 kan ikke beskrives....

 

Her er et eksempel:

 

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=154401

 

Her er en link til andre lykkelige D70 eiere som har diskutert temaet:

 

http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/d...D6&viewmode=all

Lenke til kommentar
Hva med å slå to fluer i et smekk? Sigma 105mm f2,8 Nydelig macro objektiv og et veldig bra portrett objektiv. Passer veldig godt sammen med D70.

 

Mvh Kyrre Lien

Veldig enig har selv sigma 105 f2,8. Men jeg har også nikkor 85 f1,8. Føler selv at jeg har fått mer igjen for sigmaèn, pga. det å slå to fluer i en smekk. Men begge er bra til portrett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...