Gå til innhold

får ikke eksisterende RAID0 oppsett til å virke..


tbend

Anbefalte innlegg

Fått nytt HK, men mit "gamle" raid Arry virker ikke på det nye hovedkortet.

 

Hadde før P4P800 Deluxe når har Jeg P4C800Edeluxe, så jeg har satt diskene som Master og Slave på en kabel siden det bare er en Ide kontakt på det nye hovedkortet.

 

Har jeg kjans til å få det til å virke?

Endret av tbend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg formoder at du ikke har os på dette raidet?

det eneste jeg kan komme på er om du ikke allerede har gjort det mangler riktig drivere til raid på ditt nye kort. Etter hva jeg kan se er det en Promice kontroller på det ene, mens det andre har Via. Vil anta at disse trenger forskjellige drivere.

 

Bare som et tips :)

Lenke til kommentar
tbend Skrevet 24/05/2005 : 11:45

  Stemmer det! Det er forskjellige kontrollere.

 

Jeg har ikke OS på de, men har Uhorvelig mye musikk som ikke kan går bort 

 

Synes dette er rart, må jo finnes en løsning! 

Ja, jeg mente ikke at det ikke var så farlig med det du hadde der, men hadde det vært os disken er det ikke så greit og få inn riktig drivere. Så lenge os er på en annen disk, legges jo de nye driverene på den andre.

 

Nå kjenner ikke jeg av erfaring til noen av dine raid kontrollere, men du har vel en eller annen raid bios i oppstarten, eller evnt mulighet for å sette opp et software raid?

Lenke til kommentar

raidløsninger er tett knyttet til kontrolleren, regner det som lite sansynlig at du vil få viakontrolleren til å se arrayet laget av den gamle kontrolleren.

Løsningen er å benytte det gamle kortet midlertidig, kopiere innholdet fra arrayet over til midlertidig lagringssted og opprette raidet på nytt på det nye kortet og til slutt kopiere tilbake musikken din. Om ikke dette er mulig er det bare å brette opp ermene, ta frem cd-samlingen du stuet vekk da du hadde rippet dem ferdig og gå i gang på ny.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
raidløsninger er tett knyttet til kontrolleren, regner det som lite sansynlig at du vil få viakontrolleren til å se arrayet laget av den gamle kontrolleren.

Løsningen er å benytte det gamle kortet midlertidig, kopiere innholdet fra arrayet over til midlertidig lagringssted og opprette raidet på nytt på det nye kortet og til slutt kopiere tilbake musikken din. Om ikke dette er mulig er det bare å brette opp ermene, ta frem cd-samlingen du stuet vekk da du hadde rippet dem ferdig og gå i gang på ny.

Lykke til :)

Hva om ikke det gamle kortet virker da? :p

 

Skal prøve Software Raid bare for å få fram dataene hvertfall!

Lenke til kommentar
raidløsninger er tett knyttet til kontrolleren, regner det som lite sansynlig at du vil få viakontrolleren til å se arrayet laget av den gamle kontrolleren.

Løsningen er å benytte det gamle kortet midlertidig, kopiere innholdet fra arrayet over til midlertidig lagringssted og opprette raidet på nytt på det nye kortet og til slutt kopiere tilbake musikken din. Om ikke dette er mulig er det bare å brette opp ermene, ta frem cd-samlingen du stuet vekk da du hadde rippet dem ferdig og gå i gang på ny.

Lykke til :)

Hva om ikke det gamle kortet virker da? :p

 

Skal prøve Software Raid bare for å få fram dataene hvertfall!

da bør du prøve og skaffe et lignede raid kort. raid0 kan "dø" veldig lett, men det er jo selvklart litt tøft med "en" stor disk på flere 100GB..

 

men den som vil være på leken må tåle steken.. :whistle:

og nei, du får ikken tinga tilbake med soft. raid..

Lenke til kommentar
raidløsninger er tett knyttet til kontrolleren, regner det som lite sansynlig at du vil få viakontrolleren til å se arrayet laget av den gamle kontrolleren.

Løsningen er å benytte det gamle kortet midlertidig, kopiere innholdet fra arrayet over til midlertidig lagringssted og opprette raidet på nytt på det nye kortet og til slutt kopiere tilbake musikken din. Om ikke dette er mulig er det bare å brette opp ermene, ta frem cd-samlingen du stuet vekk da du hadde rippet dem ferdig og gå i gang på ny.

Lykke til :)

Hva om ikke det gamle kortet virker da? :p

 

Skal prøve Software Raid bare for å få fram dataene hvertfall!

da bør du prøve og skaffe et lignede raid kort. raid0 kan "dø" veldig lett, men det er jo selvklart litt tøft med "en" stor disk på flere 100GB..

 

men den som vil være på leken må tåle steken.. :whistle:

og nei, du får ikken tinga tilbake med soft. raid..

Oi, 400Gb rett til Hell#)¤¤#..

 

Takker for svar gutter. ;) Ikke nå å gjøre med det... ALDRI MER RAID0!

Lenke til kommentar
Oi, 400Gb rett til Hell#)¤¤#..

 

Takker for svar gutter.  Ikke nå å gjøre med det... ALDRI MER RAID0!

Aldri mer ikke ha backup bør vel være moralen. At faren for tap av data er større er vel ikke ukjent for deg...? :blush::)

 

Men hvis du gir opp, kan du jo prøve og sette opp array igjen, er jo en viss fare for at det ikke funker, og at alt forsvinner, men har lest om denne metoden på noen Asus:

Gå inn i RAID-konfigurasjonen på oppstarten (CTRL-F ?), velg Delete Raid, og så Autoconfigure Raid. Dette skal vistnok gjenopprette raid uten og slette. Men det er såvidt jeg vet snakk om Sata raid. Men om du gir opp er det verdt et forsøk.

 

Jeg skjønner liksom ikke helt hvor langt du kommer enda, ser du diskene i Windows, og har du forsøkt og sette opp raid, eller hva har du gjort så langt?

Lenke til kommentar

Jah, vet alt med det med Sikkerhet :dremel:

 

Kontrollern ser diskene., men den ser ikke det gamle arryet.

Har vært en tur i kontrollern og sett akkurat det du beskriver her, skal teste det i morgen.

Ser ikke diskene i Windows nå, er vel bare drivere det er snakk om, men er så godt i gang her at jeg restarter ikke med det første.

 

Det var 2x200Gb IDE disker. :love:

Lenke til kommentar
tbend Skrevet 25/05/2005 : 00:03

Har vært en tur i kontrollern og sett akkurat det du beskriver her, skal teste det i morgen.

Ja, har som sagt ikke prøvd dette selv, men om du ikke har noen bedre tips har du lite å tape på denne metoden. Ser ut til og virke for mange med liknende problemer.

tbend Skrevet 25/05/2005 : 00:03

Jah, vet alt med det med Sikkerhet 

 

og

Det var 2x200Gb IDE disker. 

Og hva er da det første du skal gjøre om du er så heldig å få dette i gang igjen??? :p

 

he he, lykke til :)

Lenke til kommentar

Enda en grunn til aldri å bruke raid :tease:

 

Man skal ikkje følge med på forumet lenge før man ser en masse folk som har problemer, problemer de ikkje hadde hatt om de ikkje rota med RAID-oppsett som de ikkje har bruk for, ei heller kunnskap om det de driver med.

 

Eg skal aldri bruke raid :cool:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Ja, må si meg litt enig i det Snabel. Hvorvidt nytteverdien veid opp mot risikoen gjør at man syns det er verdt det er jo opp til hver enkelt. Det er i alle fall det i mine øyne. Det som undrer meg litt er at så mange tydeligvis bare gambler på at det ikke skal skje noe. Risikoen er jo velkjent, og tar man sine forholdsregler har det absolutt noe for seg og kjøre raid.

 

Dragavon Skrevet 25/05/2005 : 07:23

  Enda en grunn til aldri å bruke raid 

 

Man skal ikkje følge med på forumet lenge før man ser en masse folk som har problemer, problemer de ikkje hadde hatt om de ikkje rota med RAID-oppsett som de ikkje har bruk for, ei heller kunnskap om det de driver med.

 

Tja, man kan vel egentlig si det samme om alt annet man gjør i forsøk på og øke ytelsen, klokking, vannkjølig osv... Det er fali det!!

 

tbend, du holder oss vel oppdatert på fremdriften? ;)

Lenke til kommentar
Ja, må si meg litt enig i det Snabel. Hvorvidt nytteverdien veid opp mot risikoen gjør at man syns det er verdt det er jo opp til hver enkelt. Det er i alle fall det i mine øyne. Det som undrer meg litt er at så mange tydeligvis bare gambler på at det ikke skal skje noe. Risikoen er jo velkjent, og tar man sine forholdsregler har det absolutt noe for seg og kjøre raid.

 

Dragavon Skrevet 25/05/2005 : 07:23

  Enda en grunn til aldri å bruke raid 

 

Man skal ikkje følge med på forumet lenge før man ser en masse folk som har problemer, problemer de ikkje hadde hatt om de ikkje rota med RAID-oppsett som de ikkje har bruk for, ei heller kunnskap om det de driver med.

 

Tja, man kan vel egentlig si det samme om alt annet man gjør i forsøk på og øke ytelsen, klokking, vannkjølig osv... Det er fali det!!

 

tbend, du holder oss vel oppdatert på fremdriften? ;)

Prøvde det du sa uten hell. Diskene ble sletta siden det måtte settes opp på nytt.

Men hadde jo ingenting på å tape ved å gjøre det. :dontgetit:

,men så, skal ikke kjøre raid om dette hovedkortet også tar kvelden :love: Vcore :love:

Sliter med IDE nå skal se hva jeg klarer å få ut av det, er ikke enkelt med drivere her :blush:

post-24-1117050145_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Prøvde det du sa uten hell. Diskene ble sletta siden det måtte settes opp på nytt.

Men hadde jo ingenting på å tape ved å gjøre det.

,men så, skal ikke kjøre raid om dette hovedkortet også tar kvelden  Vcore 

Sliter med IDE nå skal se hva jeg klarer å få ut av det, er ikke enkelt med drivere her 

Ok, kondolerer :(

Kjører selv Ghost backup av mine raid, tar mindre plass, og er helt genialt og kunne formatere og få 8 timers innstallasjonsarbeid inn i løpet av 15min. Men det problemet du hadde har jeg også brent meg litt på før. Hvis jeg vil gjenopprette til en non raid disk, eller som hos deg, ny kontroller sitter jeg med sjegget i den berømte postkassen... Driver problemer...

Da er det liksom bare god gammel kopi backup som nytter.

 

Men får du ikke vekk utropstegnet til promice kontrolleren nå eller?

prøvd både automatisk, og med cd til hk formoder jeg?

Men om det kun er raid kontroller, og du ikke skal kjøre raid, kan du kanskje bare skru den av i bios, eller trenger du den for ide diskene også?

Lenke til kommentar
Prøvde det du sa uten hell. Diskene ble sletta siden det måtte settes opp på nytt.

Men hadde jo ingenting på å tape ved å gjøre det.

,men så, skal ikke kjøre raid om dette hovedkortet også tar kvelden  Vcore 

Sliter med IDE nå skal se hva jeg klarer å få ut av det, er ikke enkelt med drivere her 

Ok, kondolerer :(

Kjører selv Ghost backup av mine raid, tar mindre plass, og er helt genialt og kunne formatere og få 8 timers innstallasjonsarbeid inn i løpet av 15min. Men det problemet du hadde har jeg også brent meg litt på før. Hvis jeg vil gjenopprette til en non raid disk, eller som hos deg, ny kontroller sitter jeg med sjegget i den berømte postkassen... Driver problemer...

Da er det liksom bare god gammel kopi backup som nytter.

 

Men får du ikke vekk utropstegnet til promice kontrolleren nå eller?

prøvd både automatisk, og med cd til hk formoder jeg?

Men om det kun er raid kontroller, og du ikke skal kjøre raid, kan du kanskje bare skru den av i bios, eller trenger du den for ide diskene også?

Kan velge ide og raid i bios, men så instalerte jeg Raid driverne for å se om det virket i windows, og det gjorde det.

 

Men så satte jeg kontrollern til vanlig IDE slave og master, og da vil win bruke raid drivern til IDE oppsettet, selv om jeg lokker den til å oppdatere til IDE kontroller drivere! :mad: Skjønner ikke hva det er.

 

Uansett hva jeg gjør, så popper RAID driverne opp ved omstart, selv om jeg har fjerna de fra system32\drivers +++ ... Noe register driverne ligger i eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...