Gå til innhold

"Autokorrektur-lister" Warning i Word...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På alle pc'er jeg har vært borti som har Word, kommer det meldinger om "Vil du installere Autokorrektur-Lister?" mens man skriver, selvom man skriver helt rett. Kommer gjerne når man bruker litt forskjellige tegn.

Da tar Word helt av og spør deg gjerne flere ganger i samme setning.

Alle jeg snakker med har det problemet...

Skrevet

De færreste jeg snakker med har det problemet, og hvis de har det så løser de det ved å installere det de får beskjed om. Hvis man ikke velger fullstendig installasjon vil man stadig vekk få slike meldinger fordi programmet leter etter funksjoner som ikke er installert. Løsningen er altså enten å godta forslaget fra Word eller å kjøre en fullstendig installasjon.

Grunnen til at du får det i disse situasjonene er antakelig at du har slått på automatisk gjenkjenning av språk. Hvis du da begynner å skrive spesielle tegn eller ord vil Word anta at det er på et annet språk og foreslå å installere Autokorrektur-lister for øvrige språk. Du kan delvis omgå det ved å slå av automatisk språkgjenkjenning men før eller siden vil det dukke opp igjen. Det er ingen fornuftige grunner til å ikke foreta en fullstendig installasjon som beskrevet over.

• 2 uker senere...
Skrevet

Sett at man sitter på mammas tre år gamle pc uten noen form for andre CDer enn OEM-cden som kom med maskina? Da er det ikke så greit. Faen, jeg hater dette forbaskede autokorrektursystemet til beinet.

Skrevet

Hva er problemet? Får du ikke kjørt en fullstendig installasjon? Hvis du mangler CD-en eller det er noe galt med den kan du kontakte Microsoft og få en ny så fremt du har en gyldig lisens.

Skrevet

Probelemet er jo at word kødder det til på generlt grunnlag. Kan jeg ikke bare få lov å skrive i fred? Hvis jeg ikke ville installere autokorrekturlister for 5, 10, 15 og 20 sekunder siden, er det lite trolig at jeg plutselig ombestemmer meg.

Samme gjelder med autoformatteringshelvetet. Kan jeg ikke få lov til å klippe og lime og flytte på tekst uten at hele dokumentet plutselig får fete typer, eller dra et bilde dit jeg vil, uten at word skal finne en "bedre" plassering for meg?

:(

(Word kom OEM-installert med maskina da mamma fikk den gjennom jobbe for en del år siden. Fint lite dokumentasjon her i gården...)

Skrevet

Word er stilt inn slik av den enkle grunn at det er det flest folk ønsker. At du ikke vet hvordan du installerer eller slår av slike funksjoner og heller ikke har forstått hvordan Word behandler bilder på ulike måter for ulike behov er knappest programmet sin skyld ;)

Hvis Office var pre-installert fra arbeidsgiver er det bare å kontakte bedriften for å få en gyldig installasjons-CD. Eventuelt kan de henvise deg til Microsoft hvor du får en ny CD så fremt, som sagt, du kan vise til en gyldig lisens.

Skrevet

sliter med samme problemet. Word ble instalert akkurat likedan på laptopen som på desktopen. Men har ikke problemet på desktopen. Den feilmeldinga er ufattelig irriterende og finner ikke ut av hvordan å slå av autokorrektur tullet. Greit jeg kan jo bare la den instalere det, men må jo finne plata først...

Må da gå å slå av det tullet på en måte? Sikkert bare jeg som har oversett noe som er alt for åpenlyst men...

Skrevet

Vel, hvis du tenkte på det med automatisk språkgjennkjenning så må jeg bare si at jeg ikke har sett no innstilling for det noen steder.

Dessuten, hvorfor fungerer det fint på ene maskinen men ikke på andre, når det ble instalert helt likt. Like mye full instalasjon på begge..

Nei gg MS sier jeg bare :p Fant forresten officeplata nå. Sier seg jo selv at den dukket opp først ETTER at jeg er ferdig med prosjektrapportene... :roll:

Skrevet

Hvis full installasjon innebærer hele officepakken med access, frontpage og slikt så har jeg ikke full instalasjon. Men hvorfor i allverden skal man måtte legge inn masse unødvendig Møl som aldri blir brukt for å kunne bruke word problemfritt?

Officen jeg fant var forresten en nyere versjon enn de jeg har inne, skjønner ikke helt hvorfor jeg har en gammlere versjon inne, men men. Oppstår det samme problemet igjen etter at ny office er lagt inn. Så kan MS Office brenne og dø. Går jeg heller og knoter med OpenOffice ellerno

Skrevet

Nei, det betyr at du kjører en fullstendig installasjon av Word. Når det gjelder din mening om "unødvendig møl" er det din mening. De aller fleste jeg kurser i dette lærer seg funksjonene og de er ofte uunnværlige for å kunne gjøre en effektiv jobb. De som er misfornøyde er de som først og fremst bruker Word som et skriveprogram og ikke som et tekstbehandlingsprogram.

Skrevet

unødvendig møl var ment mot diverse andre ting i office pakken som frontpage og access. Selvsagt kjekkt til sitt bruk og sine brukere. Men som sagt min mening.

Når det gjelder word vil jeg heller bruke det en openoffice feks. Hovedsaklig pga at word av en eller annen grunn ikke alltid liker dokumenter lagd i openoffice, var i hvertfall slik for et par år siden. Og siden fleste parten av de som skal lese det jeg lager benytter seg av word så...

Men det forsvarer alikevell ikke at word begynner å mase om å legge inn autokorrekturting flere ganger i løpet av en setning når det faktisk skal være lagt inn. Og som nevnt tidligere, hadde meldingen kommet en gang per økt, og det var det hadde det vært greit, men når det kommer om og om og om og om igjen i det uendelige, blir man en smule lei... Ei på prosjektbruppa mi led samme skjebne, og når jeg tenker meg om fikk vi ikke lagt inn det word maste om pga at det var skolens office vi hadde lagt inn så vi fikk ikke tak i cd'n. Ikke var det noen av oss som tenkte på at det hadde noe med automatisk språkgjennkjenning å gjøre.

Men men. Prosjektet er innlevert, ny officepakke er innlagt for min del (kos at man finner det når man er ferdig :wee: ) og det er snart sommer og sol :fun:

Skrevet

Frontpage og Access er ikke en del av Office Standard, de følger med Office Professional. De har valgt å ikke ta med det "unødvendige mølet" nettopp fordi de fleste ikke har bruk for det til vanlig. At der er "unødvendig møl" bare fordi du ikke har bruk for det er en annen sak... ;)

Autokorrektur-lister er ikke lagt inn hvis du får den meldingen. Og for å gjenta meg selv: Hvis du foretar en fullstendig installasjon av Word vil listene bli lagt inn. Du kan ikke ha foretatt en fullstendig installasjon hvis du får den meldingen. Jeg har allerede foreslått to løsninger: Installere det og være kvitt problemet en gang for alle, eller slå av automatisk gjenkjenning av språk for å redusere problemet midlertidig.

Hvis man får slike meldinger på en skole-PC tyder det på at administratoren ikke har vært klar over problemstillingen. Han bør da fortelles at han bør gjøre fullstendige installasjoner konsekvent. Problemer kommer til å dukke opp i alle Office-programmer når brukerne ønsker å benytte funksjoner som ikke ligger med i en standard installasjon.

Skrevet

Dette "problemet" har vært der siden ihvertfall Office 2000, og for en del andre funksjoner helt fra starten av. Tanken har vært å redusere diskforbruket ved å la en standard installasjon kun legge inn de vanligste funksjonene og ikke de som man sjelden har bruk for.

Skrevet

Dette irritasjonsmomentet (som kjekjlulf skriver er det ikke akkurat et problem) oppstår oftest på skoler, særlig der man ikke kjører Word fra en felles server, altså der man må innstallere disse funksjonene på hvert sabla maskin. I hvertfall det som var problemet på skolen min (sånn skjer når KRL-læreren blir datalærer :) )

Skrevet

Det er dessverre et velkjent problem. Når skolen skal spare penger og lærerene er mer opptatt av å beskytte sin egen posisjon enn å få ting til å fungere så er dessverre resultatet at lærere blir satt til å gjøre jobber de helst burde holde seg langt unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...