Gå til innhold

Sommer mekka Baybus


Anbefalte innlegg

Her er iallefall noen av delene..

beibuss.jpg

beibussting.JPG

Er ikke sikker på om jeg skal bruke etsekortet eller testkortet men jeg kan jo alltids teste..

Siden elfa ikke hadde 3pins kontakt saker får jeg ikke startet helt...

 

Vil oppdatere så fort jeg orker å begynne :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg begynte var at "OverklokkingVidar" kom med Vidars Baybus.

Har gått lenge med kretskort baybus på tankene.

blir fett å lage den.

 

Den skal til slutt styre:

2x 2hastighetsvifter (motstand er fra Zalman vifte)

1x Rheostatstyrt vifte

2x vanlige strømgreier som evt skal ha en vifte og kathoden min.

 

Skal tegne designet i løpet av uka.

Og kanskje få opp en side eller no.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig!

Og for the record: ELFA - katalog har vært i Vidar's eie leeeeenge. :smile:

Hele hensikten - og gleden - med å skrive en slik artikkel, er jo at folk som leser det skal få en liten glødelampe over skallen og tenke: "hei! DET var en artig idé". BTW: den artikkelen har vært klar leeeeeenge, men vår eminente Cannoliboy (Lars Bjerke) hadde ikke fått den lagt ut, treigingen. :smile:

 

Send meg gjerne noen bilder, så kanskje vi kan "bygge ut" artikkelen littegrann. Jo mer, jo bedre!

 

Mvh. Vidar Fagerjord / yummy.

Lenke til kommentar

frontbei.jpg

 

Her er en liten sketch over hvordan det skal se ut sånn ca.

 

Svart sirkel med trekant i: Bryter

de to på venstre side er treveis (til-fra-til)

mens resten er (til-fra)

den klumpete saken i midten er rheostaten.

blåegreiene er leds.

Den skal være i riktige forhold og størrelser.

sånn ca.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-16 01:24, DJ-Sonic skrev:

hmm! likte denne bedre :smile:



jeg har laget en slik bare med noen modifiseringer her og der :smile:)


men Vidar sin var også fin da hehe



http://www.moddingzone.com/articles/fancon...ontrol/?m=index <-- den var bygd opp på samme måte som min forrige baybus. rotete!

Denne gangen har jeg orden på sakene

Alle komponenter skal kobles til eksternt (bryter, led) blir koblet til ved hjelp av (me untak av til-fra-til bryterne som har 3pins)

2pin.JPG

 

[ Denne Melding var redigert av: DCP på 2002-07-16 13:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-16 12:58, DCP skrev:

Quote:


Den 2002-07-16 01:24, DJ-Sonic skrev:

hmm! likte denne bedre :smile:



jeg har laget en slik bare med noen modifiseringer her og der :smile:)


men Vidar sin var også fin da hehe



<-- den var bygd opp på samme måte som min forrige baybus. rotete!

 

rotete ? det er der mine modifiseringer kommer inn i bilde da :smile: men jeg vil ikke si at det er rotete for det da ettersom alt er bygd inn i en boks :smile: ut fra boksen er det 6 4 pins molex kontakter , en til strøm inn og resten til ver sin vifte , kan det være mindre rot ? :smile: den andre typen har et kretskort , klart du kan sikkert gjemme det også men etter det jeg har sett så er kretskortet bindt fast i brønn rammen uten noen som helst beskyttelse og ledningene bare flyter rundt , hmmm ! det er det jeg kaller rot hehe men som sagt så likte jeg også den men valget falt på den med boksen pga mindre rot .

 

ps . jeg har ikke brukt lodde bolt på min type , ryker det noe der så tar det meg 2 sec å bytte led`en hehe ( den er ikke teipet )

 

_________________

hilsen DJ-Sonic

 

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-07-17 00:27 ]

Lenke til kommentar

Kretskortet er foreløpig lagt i en plasteske. Skal etterhvert (når jeg får tid og lyst) feste det i kabinettet på en ordentlig måte. Bildene mine viser at kortet ble hengt opp i noen tråder - dette var bare for å få det opp å kjøre i en testfase. Så lenge PC'n stod i ro, var det aldri noe problem med kortslutninger - men jeg sjanset ikke på det. :smile:

 

-y-

Lenke til kommentar

OK med manuell styring av viftene ! :smile:

men personlig liker jeg automatisk styring med manuell fininstilling av lav/høy temp.

så jeg slenger inn et annet eksempel på hvordan styring til vifter kan gjøres.

 

 

jeg har 2 stk "styringer". 1.føler i vannet til raddisen min(2x120mm vifter), og 1.føler bak northbridgen til 3x80mm vifter)kabinett.

 

dette systemet juster da viftene til riktig(minimum) hastighet hele tiden av seg selv.

og du kan "trimme" hastigheten manuelt til du finner riktig maks/min temp. med potmeter som er montert i front av pc.

 

meget enkelt å lage

1 stk transistor. ca 50 kr

1. stk ntc. ca 10-15 kr

1. stk potmeter. ca 50 kr

 

har lagt ut en skisse på websiden min.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-16 09:23, CaNaBiS skrev:

Hei! noen som husker hva den "Fremkaller" væska til kretskort heter=???



 

 

kautisk soda bruker man for å "fremkalle" banene. Et tips er at etter man har etset vekk bannene så belys kortet en gang til og la det ligge litt i fremkallingsveska igjen. da vil du slippe og pusse banene med sandpapir for å oppnå best kontakt når du skal lodde.

 

Som etseveske kan du bruke natriumpersulfat..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-17 01:05, sten skrev:

OK med manuell styring av viftene ! :smile:

men personlig liker jeg automatisk styring med manuell fininstilling av lav/høy temp.

så jeg slenger inn et annet eksempel på hvordan styring til vifter kan gjøres.



jeg har 2 stk "styringer". 1.føler i vannet til raddisen min(2x120mm vifter), og 1.føler bak northbridgen til 3x80mm vifter)kabinett.


dette systemet juster da viftene til riktig(minimum) hastighet hele tiden av seg selv.

og du kan "trimme" hastigheten manuelt til du finner riktig maks/min temp. med potmeter som er montert i front av pc.


meget enkelt å lage

1 stk transistor. ca 50 kr

1. stk ntc. ca 10-15 kr

1. stk potmeter. ca 50 kr


har lagt ut en skisse på websiden min.




 

nææææ! der har vi vann kjølinga mi jo :smile:

har snart alt komplett :smile:

deiligt å ha microplex rett oppi gata her hehe

Lenke til kommentar

Den 2002-07-17 00:29, yummy skrev:

Kretskortet er foreløpig lagt i en plasteske. Skal etterhvert (når jeg får tid og lyst) feste det i kabinettet på en ordentlig måte. Bildene mine viser at kortet ble hengt opp i noen tråder - dette var bare for å få det opp å kjøre i en testfase. Så lenge PC'n stod i ro, var det aldri noe problem med kortslutninger - men jeg sjanset ikke på det. :smile:

 

-y-

 

[/quote

nei kortsluttning var det jeg tengte på hehe,det vil vi vel helst ungå da , nei få kortet inn i en boks da kan jo til og med du dra på lan med kassa di hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...