ruban Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 hei. jeg lurer på om hvordan jeg gjør at pc en min blir en server.(mysql) sånn at folk på nettet kan komme og laste ned filmer og musikk fra pc en min. hva er det jeg trenger (software)?? noe mer? håper dere svarer tilbakke.
Gjest Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 mysql? ka trenger du det for for den oppgaven?? installer et ftp program,f eks bulletpro ftp og lag en bruker til alle vennene dine eller en feller account eller noe...
Admin'c Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 last ned slackware så følger proftpd med =). mysql er databaseserver til websider ;o)
gvalle Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 (endret) Det enkleste er å installer winXP PRO og bruke den innebygde FTP- serveren. Legg til/fjern programmer | windows- komponenter | IIS | FTP- tjenester Så går du til datamaskinbehandling og fikser instillingene til FTP- serveren. Hvis du har privat internett (ADSL), så må du aktivere port-forwarding slik at ekserne brukere kan nå maskina di utenfra. Ellers kan du legge inn hvilken Linux- distro som helst. Alle kommer med en FTP- server. Jeg anbefaler Ubuntu Linux Lykke til! Endret 22. mai 2005 av gvalle
ruban Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Skrevet 22. mai 2005 Det enkleste er å installer winXP PRO og bruke den innebygde FTP- serveren. Legg til/fjern programmer | windows- komponenter | IIS | FTP- tjenester Så går du til datamaskinbehandling og fikser instillingene til FTP- serveren. Hvis du har privat internett (ADSL), så må du aktivere port-forwarding slik at ekserne brukere kan nå maskina di utenfra. Ellers kan du legge inn hvilken Linux- distro som helst. Alle kommer med en FTP- server. Jeg anbefaler Ubuntu Linux Lykke til! hva blir addressen min da?? blir den ftp.minIP.??/fil ellr hva?? håper du svare tilbakke
gvalle Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 (endret) hva blir addressen min da?? Din ip- adresse er den du til enhver til får utlevert fra internettleverandøren din. For å finne din ip- adresse kan du enten gå inn på web- interfacet på routeren. Der står som regel adressa. Ellers kan du gå til nettsteder som whatismyip.com. IP- adressa du har på maskina di er kun gyldig på ditt hjemmenettverk og kan ikke nås utenfra bortsett fra ved port-forwarding som settes opp på routeren Flere og flere routere kan aktiveres for Dynamisk DNS. Det vil si at du registrerer deg og din IP- adresse hos f. eks. DynDNS.org og så legger inn brukernavn og passord du fikk inne på routeren. Eksterne brukere kan da skrive inn adressa f. eks "ftp://minMP3samling.dyndns.org" eller "ftp://123.123.123.123" (din ip-adresse fra internettleverandøren) og komme inn på serveren din. Ellers vil jeg si at standard FTP- port er 21. Endret 22. mai 2005 av gvalle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå