Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dagens problemer med hovedlyspærer


Anbefalte innlegg

Vi har idag fått et hav av forskjellige lyspærer og betegnelser samt forskjellige + 30% m.m betegnelser.

 

På 80 tallet har vi nesten bare H4 (halogen), som faktisk er den mest holdbare pæra den dag i dag. Nå er det kommet masse forskjellige andre halogenlamper H7,H4,H3,H2,H1 samt xeon lys (glødeutladingslampen) m.fl.

 

Men hva skjer med de nye halogenlampene, de ryker stadig vekk!

 

+30% , +50% er å finne på de nye pakkene, bra hva? Det er slett ikke bra, de gir faktisk ofte et bedre lysbilde (hvitere/gulere/blåere lys) men hva skjer med holdbarheten? Den blir nemlig halvert, det tror jeg ikke alle de enøyde bandittene vet (les: biler med kun en lyspære som virker) anbefalingen er å bruke long life pærer eller vanlige pærer samt å skifte parvis.

 

H7 er nok en del skyld i enøyde banditter, samt at alle bilfakrikanter skal ha smale sexy lykter. H7 ble utviklet for å få et bedre lysbilde, pæra ble mindre , lykta ble mindre , resultatet blir derfor mer varme og mindre holdbarhet på pæra.

 

Xeon lys som kun er lovlig m/automatisk nivåregulering holder fra 80-100000 km, alt etter hvor mange start/stop du har . Alle pærer som ikke varer så lenge ville jeg ha reklamert da pærene har en utsalgspris på 12-1500 kroner pr. stk. Det er sikkert mange som har ettermontert dette men bilen skal ikke gå gjennom Eu kontoll uten automatisk regulering av lyktene (det holder ikke med manuell regulering inne i bilen) Sikkert et fantastisk lys men et mareritt for oss andre i trafikken.

 

Så har du ikke tenkt å irritere deg på enøyde banditter, kjøp rette sorten pærer og skift begge sider mens du holder på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok desverre ikke helt enig i deg på mange av punktene

Varer virkelig 30/50%+ halogenpærer kortere en de vanlige?

nei, Det som er gjort med de ekte 50%+ halogenpærene

er følgende: En bedre gassblanding inni pæra halogen+ xenon

og noen andre gasser som produsenten ikke vil ut med, glødetråden

er også forandret på, selve pæra er designt i en datamaskin noe som

gjør at lysutbytte, glødetrådplassering og belegg i selve pæreglasset

alt er nitidig kalkulert, testet og utprøvd , og det ferdige produktet er mye bedre en de halogenpærene en hadde tilgjengelig på 80 tallet

 

Og så var det de enøyede bandittene da.. vel det kommer rett og slett

av at de fleste ikke kan bytte lyspærer på bilene sine eller at lykteinsatsene er vanskelig å komme til, om sokkelen heter H1 H3 H4 eller H7 spiller ingen rolle, pæra må jo gå engang...

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Da tror jeg du skal sette i 2 long life pærer , skriv ned km stand og dato og kjør til den første pæra ryker, deretter gjøre det med en + 50% pære.

 

I min bil holder LL pæra nesten 1 år , mens 50 % pæra ikke holder et halvt år engang og km standen er nesten lik (selvsagt beregnet etter et halvt år)

 

Har også snakket med andre om saken og etterat de byttet til LL pærer holder pærene mye lenger.

 

Snakket også med min lokale butikk som har sluttet å selge +30/50 pga problemer med holbarheten

Lenke til kommentar

Angående pærene vet jeg ikke helt, egentlig, fordi jeg har kjørt på samme pærene siden jeg kjøpte bilen min, og det er 9mnd/24.000km siden. Funker gull enda.

 

Men det jeg vet er at det er voldsomt mye enøyde banditter ute på veiene. Irriterende, og tidvis farlig.

Lenke til kommentar

Når en bor så langt nord som jeg gjør så er det mange mnd

med mørketid ,og godt lys på bilen er utrolig viktig og jeg har

derfor testet flere pærer (H4) opp mot Osram Standard 55/60 pære for å finne ut hvilken av dem som holder de de lover og ikke, dette fant jeg ut:

 

Biltemapærer: 55/60 +50% holdbarhet: 2mnd lys: dårlig, gulnet fort

 

Osram Bilux 30% Extra: holdbarhet: 7mnd lys: ingen merkbar forskjell

over standard 55/60

 

General Electrics +50% Holdbarhet 1år lys: veldig hvitt lys, mye bedre en standard Osram 55/60, lyste opp veikantene bedre ( Har holdt meg

til disse)

 

Disse testene er gjort i høst og vinter mnd da det er mørkt hele dagen.

bilen var en Audi 80 1978 mod med orginale H4 innsattser fra Bosh

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Jeg for min del har veldig positiv erfaring med Osram Bilux Silverstar 50%+ pærer, med tanke på lysbildet og styrken på lyset. Det var mye kraftigere enn f.eks. Phillips sine standard halogen pærer iH4 utførerelse. Da tenker jeg på billigste sort.

Men når det gjelder levetid på Osram Bilux pærene så varte de ikke mer enn, ca. 4-5 mnd. og det er ganske dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...