Gå til innhold

Tester++ av nikon Coolpix 2000?


Anbefalte innlegg

Har etter mye om og men bestemt meg for å kjøpe coolpix 2000. Tror det kan bli et sinnsykt bra kamera for meg. ITbutikken.no har ikke fått det inn ennå, noen som vet om en webshop som har?? :smile:

 

Har ikke lest noen store tester av det ennå, bare sett noen bilder og lest litt om brukervennligheten osv.

 

Noen som vet hvor jeg kan lese en test av kameraet?

 

Lurer dessuten på litt annet også..

 

Hvilket minnekort burde jeg kjøpe?

Hvordan batterier bruker kameraet? Vanlige oppladbare, eller et eget batteri som f.eks coolpix 2500?

 

Noen annet tilleggsutstyr jeg strengt tatt behøver? :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> noen som vet om en webshop som har??

 

Hør med butikkene på denne lista:

 

http://prisguide.digitalkamera.no/vis_prod...kt=Coolpix+2000

 

> Noen som vet hvor jeg kan lese en test av kameraet?

 

Digitalkamera.no lanserer en test snart, trolig i løpet av et par dager.

 

> Hvilket minnekort burde jeg kjøpe?

 

CompactFlash 128 eller 256 MB.

 

> Hvordan batterier bruker kameraet? Vanlige oppladbare, eller et eget batteri som f.eks coolpix 2500?

 

Vanlige oppladbare. Du kan regne med 30-40 bilder på vanlige alkaliske batterier, så oppladbare batterier er et must.

 

> Noen annet tilleggsutstyr jeg strengt tatt behøver?

 

Egentlig ikke. En bæreveske kan være fint hvis du skal ha det mye liggende å slenge i ryggsekken.

 

MLW

Lenke til kommentar

Flott! :smile: (Bare dere ikke slakter kameraet fullstendig så.. :smile:)

 

Lurte litt på om jeg skulle kjøpe to 64MB brikker istedet for en 128MB? Er det noen særlig fordel? Tenkte at det kanskje gikk fortere å ta og se bilder siden det er mindre minne å lete gjennom? Er vel neppe noen målbar forskjell når jeg tenker meg litt om... :smile:

 

Dere må forresten skrive litt om hvordan kameraet funker uten optisk søker. Er litt skeptisk til at de har utelatt det. Funker sikkert greit, men av og til må det jo nesten være bedre med optisk søker.

Lenke til kommentar

Jeg har også bestemt meg for dette kameraet, anbefaler å sjekke de to følgende testene:

 

Tester av coolpix

http://www.steves-digicams.com/2002_review.../nikon2000.html

 

http://www.imaging-resource.com/PRODS/CP2000/CP2A.HTM

 

Her er også en .pdf fil med spesifikasjoner o.l.

http://www.nikon-image.com/eng/news_releas...002/e2000nr.pdf

 

http://www.itbutikken.no hadde den rimligste prisen til 2450,- men det ser ut til at det tar en stund før de får den på lager.

Jeg endte derfor opp med å bestille kameraet fra http://www.flexi-data.no til 2750,- + 128 MB Flash til 456,-

Dette passet bra for meg siden jeg bor i Bergen og slipper frakttilegg.

Lenke til kommentar

Gode tester det der. Har lyst å se noen bilder tatt med coolpix 2000 though, så gleder meg til digitalkamera.no's test! :smile:

 

Nå har jeg plutselig blitt litt mer hekta på olympus c-220 zoom. Det virker som et veldig bra kamera, og det er jo litt biligere.. :smile: Dessuten har det optisk søker! (Er veldig skeprisk til bare en lcd-skjerm..)

 

Men det er vel uansett bildekvaliteten under forskjellige forhold som er viktigst, og her er kanskje coolpix 2000 et hakk bedre.. :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du trykker på 800x600 versjonene ser du det originale bildet (ca. 1600x1200).

 

Alle bildene er lastet opp nøyaktig slik de ble tatt.

 

Coolpix 2000 mangler fullstendig mulighet for å sette blenderåpning og lukkertid selv, men hvis du ikke trenger dette vil kameraet være et godt kjøp.

 

Du MÅ imidlertid ha et større minnekort og oppladbare batterier. 8 MB holder ikke lenge, og med vanlige batterier tok jeg 37 bilder før batteriene gikk ut. Med gode 1800 mAh batterier kunne jeg ta 612 bilder - meget bra.

 

MLW

Lenke til kommentar

Gode bilder i alle fall! Ble positivt overrasket faktisk..

 

Men er det ikke ganske slitsomt at kameraet mangler mulighet for selv å kunne stille blenderåpning og lukkertid? Man er vel avhengig av at de forskjellige "basis-instillingene" funker bra når de skal? (Noe det virker som om de gjør utfra bildene.. :smile:) Men jeg vil ikke ha et kamera som låser meg fast liksom. Selv om jeg ikke har så stor peiling kan det vel være greit å kunne stille inn slike ting selv en gang iblant, kanskje bare for å lære mer om fotografering osv....?

 

Noen som vet om dette er mulig på olympus c-220 zoom?

 

Syns dere kan ta en rask sammenlikningstest av olympus c-220 zoom og coolpix 2000! God ide? :smile:

Lenke til kommentar

Leste testen, og den var jo bra! Virker som kameraet passer veldig bra for det jeg skal bruke det til i alle fall.

 

Bestilte likevel et olympus c-220 zoom idag, istedet. Tror ikke det er så mye bedre enn coolpix 2000, og jeg hadde helt sikkert blitt fornøyd med begge.

 

Mine grunner var:

-c-220z er 16 gram mindre. Det merkes i ryggsekken! :smile:

-Designet virket litt mer konvensjonelt. Coolpix så litt "barneaktig" ut.. Coolpix 2500 har jo bra design, men forsøket på å lage noe likens har bare strandet helt med 2000.

-Optisk søker. Hadde sikkert klart meg fint uten, men hvorfor ta det bort? Sikkert bra å ha det også..

-c220-z er et hårstrå billigere.

-c220-z har litt flere funksjoner som jeg sikkert ikke trenger.. :smile: Tv-ut osv

-Det bruker smartmedia. Går det som jeg håper så kommer prisen på smartmedia til å gå noen hakk ned når den nye typen innføres. (Bare det ikke går andre veien da.. :smile:) Da kan det hende jeg får flere kort for en slikk og ingenting.

 

Ellers har vel coolpix bedre makro, og litt enklere menyer. (Etter å ha lest noen tester av c220-z fant jeg ut at det ikke var så ille rent brukermessig det heller.)

Lenke til kommentar

Jeg var idag og hentet mitt Coolpix kamera, ser meget bra ut, bortsett fra at det spiste opp de medfølgende alkaliske batteriene på ca 30min ):

Her må vi tydligvis ut å handle oppladbare kvalitetsbatterier.

 

Noen små bemerkninger til AntifA:

 

Coolpix har TV ut, den er faktisk valgbar mellom NTSC og PAL. Den amerikanske Camedia 520 hadde kun NTSC, vet ikke hvordan det er på den tilsvarende europeiske Camedia 220.

 

Camedia tok kun 2stk AA batterier, Coolpix to 4 stk.

Men på Camedia kan du sikkert spare strøm ved å slå av LCD skjermen, og bruke den manuelle søkeren når du tar bilder.

 

En sak som betydde litt for mitt valg av Coolpix var at den hadde endel eksterne innstillings knapper, blandt annet motiv-programs hjul på toppen, antar at hvis du skal forandre motiv-program på Camedia, så må du inn i meny systemet å grave. Ser for meg at Coolpix er endel enklere i praktisk bruk på dette området. Coolpix hadde også andre knapper som, macro, Quick knapp for kjapp visning av siste tatte bilde etc.

 

For meg var det faktisk et pluss at Coolpix tok CompactFlash over SmartMedia, jeg tenker slik at hvis jeg senere skal kjøpe meg en elektronisk dings, så vil jeg muligens har mulighet til å velge en enhet som tar CompactFlash, siden SmartMedia nå ser ut til å være en døende standard, vil jeg nok ikke ha denne muligheten med Camedia. Jeg kan ikke få det til å bli noe positivt å velge en døende standard som lagringsmedia i ett nytt kamera.

 

Ellers kikket jeg over spesifikasjonene til begge kameraene, og de ser veldig, veldig like ut, så her blir det vel mye hipp som happ og hvilke små detaljer en har sansen for.

Lenke til kommentar

Hehe.. Kanskje jeg som har blanda forskjellige reviews når det gjelder tv-ut.. :smile: Er uansett ikke så viktig for meg.

 

Tror du har helt rett når det gjelder menyer. Det er et herk å måtte gå inn på forskjellige menyer via lcd displayet, og her er vel coolpix mye bedre. Men jeg trodde c220 var mye verre enn det faktisk er. Derfor hadde jeg egentlig avskrevet c220z.

 

Pappa har et ganske gammelt minolta kamera. Det er 2 knapper i tillegg til utløseren, og alt må skje via displayet. Der snakker man om irritasjon!

 

Når det gjelder minnet har du nok også et poeng, en utdødd minnestandard er i utgangspunktet ikke en fordel. Uansett regner jeg med at jeg ikke kommer til å trenge noe minne i en ny dings før jeg kjøper meg et nytt kamera, og da vil sikkert ikke 128MB være særlig stort uansett.

 

Gleder meg uansett som en unge til å få et kamera! :smile:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg kjøpt meg et Nikon Coolpix 2000 fra Komplett. Samtidig bestilte jeg Kodak 1600 milliampers batterier og et 128 MB Compakt Flash minekort.

Da jeg åpnet pakken i dag oppdaget jeg at minnekortet imidlertid ikke var kompatibelt med kameraet - det stod og blinket "This card cannot be used" med rød skrift mitt på skjermen. det går ikke an å gjøre noe med kameraet så lenge dette kortet står i (så formatering er ikke mulig). Det er et type 1 CF kort, og stod under kategorien tilbehør til kameraet på webshopen som dere kan se her:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...l=&view=related

 

Kortet er et TwinMOS CFCZZ-128 et bilde av kortet kan sees på denne linken:

 

http://www.twinmos.com/img/product/compact...flashtmcard.jpg

*red.* merk: bildet viser et 256 MB kort...

 

Dette er til stor frustrasjon for meg at jeg ikke kan bruke dette kameraet (det medfølgende 8 MB kortet er en vits...) siden jeg skal reise på ferie på tirsdag (det er lørdag nå), og hadde store planer om å virkelig "forevige" denne utflukten nettop med dette kameraet.

 

Hvilke løsninger på dette problemet har jeg?

Hvilke rettigheter har jeg overfor webshopen som anbefalte meg å kjøpe meg dette kortet (Jeg ringte til dem for å skjekke dettei tillegg)?

Kan jeg forlange at de skal sende meg et nytt kort på mandag med "pakke over natten" slik at jeg får det før jeg må reise med flyet tirsdag?

Kan jeg gå på en annen butikke å kjøpe et slikt kort, og sende regninga til dem?

 

- Jeg er svært oppgitt over situasjonen, og håper noen kan hjelpe meg...

 

Mvh.

Studenten :smile:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Studenten på 2002-08-03 12:03 ]

Lenke til kommentar

Kjøpte Coolpix 2000 i tyskland for 299 Euro, men ettersom vi kjøpte 2 stk, fekk vi dei for 280 Euro per stykk. Minus moms vart det litt billigare (betalte ikkje norsk moms :smile:

 

Ikkje prøvd kameraet så masse enda, men virker som ett greitt kamera utifrå prisen. Har kjøpt 1700mAh oppladdbare batteri (Freeman MTU).

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kosh på 2002-08-03 14:39 ]

Lenke til kommentar

> Da jeg åpnet pakken i dag oppdaget jeg at minnekortet imidlertid ikke var kompatibelt med kameraet - det stod og blinket "This card cannot be used" med rød skrift mitt på skjermen.

 

Hm, det ser ut til at dette er et problem med dette kameraet. Det samme skjedde med mitt Apacer minnekort, som jeg nevner i testen av kameraet her på Digitalkamera.no.

 

> Hvilke løsninger på dette problemet har jeg?

 

Du kan bruke angreretten og få pengene tilbake. Eller du kan høre med Komplett, det kan hende at de kan finne et minnekort som passer kameraet.

 

> Kan jeg forlange at de skal sende meg et nytt kort på mandag med "pakke over natten" slik at jeg får det før jeg må reise med flyet tirsdag?

 

Neppe.

 

> Kan jeg gå på en annen butikke å kjøpe et slikt kort, og sende regninga til dem?

 

Nei. Men bruk angreretten, og det vil fungere tilsvarende.

 

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...