Gå til innhold

Hjelp! Harddisken min har krasja!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg satt og så på en film fra harddisken min, plutselig låste bildet seg. Etter en stund begynte harddisken å lage noen rare lyder, så startet filmen igjen, men etter en stund låste den seg helt.

Da jeg restarta maskinen så kommer ikke denne harddisken opp lenger under min datamaskin og jeg finner den ikke lenger.

Finnes det noen muligheter for å redde disken? Er det noe jeg kan gjøre for å feilsøke etc.?

Disken er en Maxtor diamondmax 9, ATA 133.

Setter pris på alle forslag. Og nei, jeg er ikke så lur at jeg har backup av disken...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Etter å ha ventet en stund prøvde jeg å starte maskinen igjen, og nå funker disken igjen.

Hva betyr dette? Hva kan ha skjedd? Disken er 1,5 år gammel, bør jeg kjøpe en ny og erstatte den gamle?

En ting er ihvertfall sikkert. Jeg skal sette igang og ta backup av alle data...

Edit: Æsj, nå datt den ut igjen. Jeg vet ikke hva som feiler den hersens harddisken.

Endret av Azaz
Skrevet (endret)

Ta backup av alt du trenger så fort som mulig. Ikke la disken gå mer enn nødvendig.

Deretter henter du ned Ultimate Boot CD, brenner ut ISOen, og booter med denne. Her har du diagnoseverktøy for Maxtor og en del annet. Kjør diagnoseprogrammet. Dette vil fortelle deg om det er noe galt med HDen.

Edit: Og husk at dersom det er HDen det er noe galt med, har du antakelig igjen garantitid på den.

Endret av Ratleto
Skrevet (endret)

Åpnes igjen sidan det var eit tvilstilfelle

Men:

Bumping er lov først etter 24 timer, ikkje 24min ;)

Editkanppen kan ofte brukast i dei fleste tilfella. Spesielt når det er under 1 time sidan siste post blei posta av trådstarter.

For denne ekstra posten sendte tråden berre 2 plasser oppover i lista.

Endret av Jankee
  • 3 måneder senere...
Skrevet
Ta backup av alt du trenger så fort som mulig. Ikke la disken gå mer enn nødvendig.

Deretter henter du ned Ultimate Boot CD, brenner ut ISOen, og booter med denne. Her har du diagnoseverktøy for Maxtor og en del annet. Kjør diagnoseprogrammet. Dette vil fortelle deg om det er noe galt med HDen.

Edit: Og husk at dersom det er HDen det er noe galt med, har du antakelig igjen garantitid på den.

Litt gammel post, men.

Jeg har fremdeles problemet. Disken virker når jeg skrur på maskinen. Dersom jeg begynner å bruke den noe nevneverdig begynner den å lage hakkelyder og så låser hele maskinen seg.

Jeg har kjørt diagnose programmet på den 2 ganger og får beskjed at det ikke er noe galt med disken.

Er det disken som er ødelagt eller kan det være andre ting som gjør det?

Skrevet

Jeg har opp gjennom årene opplevd at 3 harddisker har tatt kvelden. Hver gang har det oppstått hakkelyder som har blitt verre og verre inntil disken til slutt har sluttet å fungere. Jeg kjørte aldri noen diagnoseverktøy, men det høres ut som om disken din synger på siste vers.

Skrevet (endret)

Det kan jo være at kabelen mellom hovedkort og harddisk ikke er 100%. Det kan også være lurt med en sjekk av minnet (Memtest86, ligger på UltimateBootCD den også), selv om jeg egentlig ikke tror det er minneproblemer du har.

Men jeg tror fortsatt det egentlig er harddisken som holder på å dø...

Endret av Ratleto
Skrevet

Får nok bare bite i det sure eple og kjøpe meg en ny disk ja... Garantien kan jeg nok glemme, jeg husker ikke engang hvor jeg kjøpte disken. Har kjøpt en del forskjellig utstyr fra forskjellige nettbutikker..

Skrevet

Ikke gi opp garantien. :) De fleste nettbutikker har lagret de gamle bestillingene/fakturaene, så det er bare å kikke gjennom nettbutikker etter disken. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...