Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-5 Aero


Anbefalte innlegg

En ting som er fint med turbo er at man ofte får det stort dreiemoment; se bare på 2,0t motoren til Saab. "Kun" 150hk, men hele 240Nm! Det er tilsvarende som Audis 2.4 V6 i dreiemoment og BMW 5

 

2.3T som sitter i 9-5 Aero yter 350 Nm ved 1900 o/min. Audi A6 3.2 (egentlig ca. 3100ccm) yter 255 hk/6.500 o/min og har et maksimalt dreiemoment på 330 Nm ved 3.250 o/min. Sistnevnte uten turbo, selvfølgelig.

Men 3,2 literen til audi har jo sin store fordel i at det er en v6 og ikke en uttynt 4 sylindret motor. Gangen og lydbildet er utrolig mye mer behagelig på en v6...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting som er fint med turbo er at man ofte får det stort dreiemoment; se bare på 2,0t motoren til Saab. "Kun" 150hk, men hele 240Nm! Det er tilsvarende som Audis 2.4 V6 i dreiemoment og BMW 5

 

2.3T som sitter i 9-5 Aero yter 350 Nm ved 1900 o/min. Audi A6 3.2 (egentlig ca. 3100ccm) yter 255 hk/6.500 o/min og har et maksimalt dreiemoment på  330 Nm ved 3.250 o/min. Sistnevnte uten turbo, selvfølgelig.

Men 3,2 literen til audi har jo sin store fordel i at det er en v6 og ikke en uttynt 4 sylindret motor. Gangen og lydbildet er utrolig mye mer behagelig på en v6...

+kreften er over et bredere register, ikke slike "turbo hopp"

Lenke til kommentar
Nå er det minimalt med slike "turbo-hopp" på nyere turbomotorer, og turboen trekker bedre fra lave turtall. Saabs nye V6-turbo tror jeg blir åleit, den burde kombinere det beste fra turbo og vanlig V6 :w00t:

Hvor mye hester har de tenkt å ta ut av den?

Lenke til kommentar
nå oppgis, om jeg ikke tar feil, forbruk blandet kjøring på jaguaren vår til over 2 liter på milen...

Begynner fantasien å løpe litt vill eller? Hadde ikke dere en saab og en mondeo?

Jaguaren står i USA..

Riktig... Farfar som ble litt vill, og kjøpte den... En tåpelig investering deluxe, men han fikk seg en jaguar da... Er jo en del rimeligere i US...Vi har generelt sett hatt finere biler der... :p

Lenke til kommentar
"bare" 250 hk, men det er sikkert fordi saab vet at det er mer enn nok for forhjulene å håndtere, blir spennende å se hvordan den klarer 250 hk i det hele tatt. Hvis jeg husker riktig, kommer 9-5 snart med 280 hk i Aero(?), DET kan bli spennende å se hvordan går... :hmm:

Må ærlig innrømme at jeg synes det er helt på jordet... Husker å ha lest et sted at en av sjefene hos Saab sa at 220-230 var maks som hadde noe for seg på en forhjulsdrevet bil... For å ha så mye krefter bør du ha bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, noe annet blir bare "teit"

Lenke til kommentar

Egentlig enig, det mest sannsynlige er vel 4wd, mulig jeg har hørt noen rykter om det et sted, men det kommer nok ikke heelt med det første. Med fwd må de bare sette ned dreiemomentet enda mer på de lavere girene, og da blir vel strengt tatt den ekstra effekten litt meningsløs hvis man ikke får noe særlig bruk for den før 3-4 gir...

Lenke til kommentar
Egentlig enig, det mest sannsynlige er vel 4wd, mulig jeg har hørt noen rykter om det et sted, men det kommer nok ikke heelt med det første. Med fwd må de bare sette ned dreiemomentet enda mer på de lavere girene, og da blir vel strengt tatt den ekstra effekten litt meningsløs hvis man ikke får noe særlig bruk for den før 3-4 gir...

Ja må jo i tilfellet bli 4wd, kan ikke akkurat se for meg Saab bytte til rwd... Kanskje vi får se det når ny 9-5 lanseres?

 

 

 

Jeg elsker 9-7 jeg... Synd de ikke har den i Norge, en venn av bosatt i USA har den som familiebil. Kjempebil! Men hvor mye Saab det er i den, det kan vel diskuteres...

Er jo bare en forkledt Tahoe eller tilsvarende, men helt enig...En kjempe fet bil! Leste i Budstikka igår at enkelte forhandlere nok kommer til å importere den fra høsten av, men det ikke blir gjort sentralt fra Saab da markedet her er for lite... For lite? Trenger ikke å se meg så lenge rundt på parkeringsplassen til den lokale rema butikken før jeg ser både x5, xc90, range rover osv... 9-7x må jo kunne få endel kunder her i landet, suv er jo rimelig hett for tiden!

Lenke til kommentar
Quattro :thumbup:

SUV :thumbdown:

 

:yes:

Spørs litt på hva slags behov man har også da... Noen bor jo så gudsforlatt til eller har hytte med tvilsom vei at de trenger den ekstra bakkeklaringen en suv kan gi. Men jeg skal være enig i at det er mange i Asker, Bærum og Oslo vest som godt kunne klart seg uten....Er ikke såå mange kjerreveier her for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Jeg håper for guds skyld at Saab ikke går over til RWD- da mister de hvertfall pappa som kunde. Det beste ville være om de gjorde som Audi, både FWD og firehjulstrekk.. Akkurat her jeg bor er det ganske bratt, og det er ikke alltid like godt måkt hver dag. Har flere ganger måtte hjulpet til å dyttet opp bakhjulstrekkere her... :no:

 

En grunn til at 9-7X ikke vil bli tatt inn offisielt er vel kanskje på grunn at den kan skade ryktet. Den oppnår dårlige kræsjresultater (3 stjerner er det vel på Tahoe?), og er ikke noe "saabsk" i det hele tatt annet enn noen små designmodifikasjoner de har gjort. Dessuten tviler jeg på at den er like god å kjøre som f.eks X5, Cayenne osv.. Men jeg synes den ser litt kul ut for å være en amerikansk lastebil... Det skal den ha ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...