Gå til innhold

Hva er det beste sikkerhetsopsettet?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hva som er det beste sikkerhetsopsettet en PC kan ha.

Altså programvare for alt mulig av trojaner, virus, hacker angrep osv.

Jeg kjørte Norton SystemWorks2003 og Ad-aware og det endte med krasj.

 

Hvilket sikkerhetsoppsett er det beste med tanke på hva som kjører godt sammen? :hmm:

 

På forhånd takk :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes forøvrig en lignende tråd her fra før: Hvordan har du sikret datamaskinen?

 

Jeg kan anbefale følgende sikkerhetsoppsett:

Nod32 (antivirusprogram)

Sygate Personal Firewall (Brannmur)

 

Fjerne spyware/ads:

Adaware SE

Spybot S&D

Microsoft Antispyware

 

Annet:

Safe XP: Med dette programmet kan man forandre diverse innstillinger (tweake) i XP for å gjøre det mer sikkert.

HiJackThis: Identifiserer oppstartsprosesser, for å se om man finner virus/spyware/trojanere osv.

 

Du bør også installere sp2, hvis du ikke allered ehar gjort det og jevnlig laste ned kritiske oppdateringer gjennom Windows Update.

Den som ikke ønsker å gjøre det gjennom Windows Update kan benytte seg av programmet Autopatcher som kommer ut hver måned med alle oppdaeringene til windows.

 

Håper dette hjalp deg litt! :)

Lenke til kommentar
Ja i massevis, TUSEN TAKK :D

Ingen årsak :)

Du finner ganske mye i den linken jeg ga deg, så det kan også være lurt å lese den.

Har du sp2?

Du bør også vite at man ikke bør bruke IE (Internet Explorer), da denne er veldig usikker og slettes ikke bra. Jeg bruker Firefox og er storfornøyd (se i signaturen min for mer info.)

Hvilken nettleser bruker du?

Endret av _Adler_
Lenke til kommentar
Jeg har sp2, men får ikke slettet IE til fordel for MF :cry:

 

 

 

Skal formatere snart, så må ha alt klart til da :cool:

Men jeg har cracket windows og norton2005 :tease: hehe

 

Vet du hvordan man får slettet IE og windows messenger permanent?

Nei, du trenger ikke å avinstallere IE. Det er for det første vanskelig å fjerne den helt og det er heller ikke lurt for IE er så godt innebyggd i XP at det bare fører til problemer hvis man prøver å fjerne den.

Det du bør gjøre er å bare slutte å bruke IE, jeg blokkerer til og med IE med Sygate :)

 

For å avinstallere Windows Messenger gjør du følgende:

Run/Kjør-->Skriv:

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\inf\msmsgs.inf,BLC.Remove

Lenke til kommentar

Beklager dobbelpost.

 

Har enda et program som du bør prøve: Spywareblaster

# Prevent the installation of ActiveX-based spyware, adware, browser hijackers, dialers, and other potentially unwanted software.

# Block spyware/tracking cookies in Internet Explorer and Mozilla/Firefox.

# Restrict the actions of potentially unwanted sites in Internet Explorer.

 

Husk å oppdatere regelmessig.

 

En annen ting du også bør gjøre er å immunisere systemet ditt med Spybot S&D: Åpne Spybot-->Til venstre finner du "Immunize".

Immunize Search & Destroy

Beginning from version 1.2, Spybot-S&D allows you to immunize your computer against some spyware. It currently offers three different immunities:

 

Permanent Internet Explorer immunity

 

Similar to JavaCools SpywareBlaster, this allows you to tweak some internal Internet Explorer settings to block the installation of known spyware (and similar threats) installers. Spybot-S&D is able to set all entries for those that are in its database to be blocked. If you want to distinguish, you should install SpywareBlaster.

 

Permanently running bad download blocker for Internet Explorer

 

This is a second layer of protection for IE. While the Permanent Immunity blocks installers by their ActiveX ID, this one blocks anything that should come through by different aspects.

You can view a log of blocked installers in the Tools / Resident section.

 

Permanent Opera immunity

 

This list shows all Opera profiles, and how many of the plugins that Spybot-S&D knows as bad are already blocked in each profile. To set the complete protection, just tick the checkbox in front of the profile you want to protect. To remove the protection, untick the checkbox.

 

Not many browser plugins are currently working for Opera, but the try to install some may crash Opera, and ActiveX support for Opera is available in third-party beta software, so use this function as a pre-caution against future misuse of Opera through spyware.

Selv om du ikke bør bruke IE, kan det likevell være lurt å gjøre dette.

 

Ang. Norton 2005, du bør vurdere å skifte til et annet antivirus program. Det er vanskelig å fjerne helt, så det kan være lurt å ikke installere Norton 2005 etter at du har formatert.

 

 

Har du gjort alt dette som jeg har nevnt er du rimelig sikker ;)

Endret av _Adler_
Lenke til kommentar
tusen takk....msn ble "nuka":p

har alltid lurt på hvordan man fjerner det, og nå er det i boks.

 

så nå er det bare å få tak i sygate og nod32

 

 

er begge programmen gratis?

Nod32 er ikke gratis, men det er ikke dyrt heller. Billigere enn mange andre antivirusprogram. Sjekk DENNE siden for mer informasjon. 328 kr for en 1 års lisens.

Sygate Personal Firewall finnes i en gratis versjon og i en pro (betale-versjon).

Anbefaler den gratis. Den kan bla. lastes ned HER.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...