Gå til innhold

forebygging av senebetennelse og pekeredskap


Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Har noen erfaringer med bruk av pekeredskap à la logitech trackman optical eller logitach trackman fx som forebygging mot belastningsskader?

 

 

Etter at jeg nå i 5 måneder har sittet framfor skjermen enten på skolen eller hjemme store deler av dagen begynner jeg å merke en senebetennelse komme krypende i høyre håndledd. På skolen har jeg begynt å bruke musa i venstre hånd.

 

Data kommer jeg nok til å bruke aktivt på fritiden resten av livet, og som aspirerende akademiker er det sannsynlig at mye av tiden på jobb blir framfor pc. Utifra hva jeg hører må jeg jobbe hardt for ikke å få belastningsskader. Jeg skal prøve å begynne å strekke ut jevnlig.

 

Er det noen som har noen tips til hvordan man kan forebygge senebetennelse?

 

mvh

Are-Harald Brenne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den norske Anir-musen (www.animax.no) kan være en idé, da den har en helt annerledes joystick-aktig design. Om den er bedre er nok en smakssak så jeg ville ikke kastet den gamle musa med det første - det beste er kanskje å veksle mellom Anir og en vanlig mus. For selv om Anir kan begrense "musesyke" kan den også føre til andre belastningsskader på enkelte fordi man beveger armen mer med denne musa.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Logitech Trackman FX og kan ikke annet enn og anbefale denne! Ingen problemer med belastningskader overhodet. Bruker den på jobb og på fritida. En ting er sikkert. Kommer aldri til og gå tilbake til vanlig mus igjen. :wink: (Phun intended)

Har lagt merke til at veldig mange trådløse pekeredskaper bruker batteriene opp fort. Det er ikke tilfellet på denne. Den bruker kun et vanlig AA batteri, i motsetning til trådløse mus som i hovedsak bruker to. (As far as I know) Men har merkbart lengre holdbarhet likevel. Har vel ikke byttet batteri på 5 mnd. nå og den fungerer finfint enda.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-15 11:55, arehb skrev:


Er det noen som har noen tips til hvordan man kan forebygge senebetennelse?


mvh

Are-Harald Brenne


 

Dette er vel ikke det svaret du er ute etter, men det beste er egentlig å ta en uke fri :wink:

 

Jeg hadde det samme problemet som deg for en måneds tid tilbake, og klarte å holde meg borte fra PC'en en ukes tid. Det gjorde underverker.

 

swanky

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-15 12:15, Langbein skrev:

Den norske Anir-musen (www.animax.no) kan være en idé, da den har en helt annerledes joystick-aktig design. Om den er bedre er nok en smakssak så jeg ville ikke kastet den gamle musa med det første - det beste er kanskje å veksle mellom Anir og en vanlig mus. For selv om Anir kan begrense "musesyke" kan den også føre til andre belastningsskader på enkelte fordi man beveger armen mer med denne musa.


 

Har selv ANIR mus og den anbefales !!! Du hater den som pesten i en uke men etterpå er konvensjonell mus ei plage. Husk bare å kjøp rett størrelse, tror det er tre varianter. Kunne godt tenkt meg en optisk evnt trådløs variant av samme sak neste gang.

 

Alternativt kan en kjøpe et WACOM tegnebrett, da får en både mus og 'digitaliseringsbord' i et og kan selvfølgelig bytte om etter behov.

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldingene,

 

Jeg tror senebetennelsen allerede er der, dessverrre. Det blir nok mus-karantene for høyrearmen de neste ukene. Fritidsplanene mine med Morrowind og NWN må nok endres noe :razz:

 

 

Jeg tror jeg vil kjøpe en trackball. Logitech har tre trådløse varianter.

 

På trackman wheel blir pekeren styrt av kun tommelen. Det virker ikke som noen god løsning.

 

Valget står mellom trackman fx og trackman optical. Hva er den vingen på trackman fx? Er det noen som har prøvd begge?

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Quote:


arehb skrev (2002-07-16 09:05):


Takk for alle tilbakemeldingene,


Jeg tror senebetennelsen allerede er der, dessverrre. Det blir nok mus-karantene for høyrearmen de neste ukene. Fritidsplanene mine med Morrowind og NWN må nok endres noe :razz:



Jeg tror jeg vil kjøpe en trackball. Logitech har tre trådløse varianter.


På trackman wheel blir pekeren styrt av kun tommelen. Det virker ikke som noen god løsning.


Valget står mellom trackman fx og trackman optical. Hva er den vingen på trackman fx? Er det noen som har prøvd begge?


mvh

Are-Harald.



 

Å ronke forebygger museskader, du kan jo øke intensiteten og hyppigheten på ronkingen din!

Lenke til kommentar

Jeg hadde litt problemer med dette i fjor. Kjøpte meg da en Logitech Cordless Tracman Marble FX (den med den svære kula). Denne bruker 2 batterier, og jeg synes de blir oppbrukt litt i raskeste laget (selv om jeg ikke bruker musa). Kula er heller ikke så god som jeg kunne ønske. Men plagene blir merkbart mindre når jeg veksler mellom denne og vanlig mus (er jo umulig å spille spill med trackball, både FPS og andre spill). Tips er derfor:

1. Kjøp trackman eller lignende for å forebygge musesyke

2. Ikke kjøp trådløs

3. Prøv forskjellige først (på elkjøp, binders, e.l. så du vet hvem som passer hånda best).

 

PS: Noen som har trackman og vil bytte med min trådløse? :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...