Gå til innhold

Spenningsregulatorer. Hva og hvordan?


Anbefalte innlegg

Hvis jeg kjøper en slik spenningsregulator (12V, 2A) og putter 8V på den, blir spenningen ut 8 eller 12V da?

 

Kan spenningsregulatorer "transformerer" lav innspenning til høy, og høy innspennig til lav? Eller bare fra høy til lav?

 

Funker de på både veksel og likespenning, eller bare likespenning?

 

Sitter og mekker på opplegg til båt der jeg skal ha 12V ut fra en kontakt med variert vekselsspenning (tomgang 8V, gass over 15V). Jeg har tenkt på denne rekkefølgen: motor - sikring (4A) - likeretter (4A fra clasen) - kondensator (i parallell) - 2x spenningsregulator i parallell (4A clasen) - 2x dioder i serie (for å få opp spenningen, skal lade batteri) - batteri - dingser. Vil det funke?

 

Edit: Jeg fant et datablad på spenningsregulatoren (78S12), hvis det er til hjelp.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan på ingen måte transformere oppspenningen uten bruk av viklinger rundt en jernkjerne.

Dette gjelder både for spenningsregulator og diode.

 

Hvis jeg forstår deg riktig vil du sette to dioder i serie etter utgangen som er på 12V for å få over 12V til lading av batteri.

Dette går absolutt IKKE. spenningen vil bli omtrent 12-2*0.7 = 10.6V

 

Putter du inn 8V på inngangen til 12V spenningsregulatoren får du mindre enn 8V ut.

Lenke til kommentar
Du kan på ingen måte transformere oppspenningen uten bruk av viklinger rundt en jernkjerne.

Dette gjelder både for spenningsregulator og diode.

 

Hvis jeg forstår deg riktig vil du sette to dioder i serie etter utgangen som er på 12V for å få over 12V til lading av batteri.

Dette går absolutt IKKE. spenningen vil bli omtrent 12-2*0.7 = 10.6V

 

Putter du inn 8V på inngangen til 12V spenningsregulatoren får du mindre enn 8V ut.

Jeg hadde en anelse om at spenningen ikke kunne transformeres opp ja.

 

Jeg hadde tenkt å sette to dioder i serie på referansen (jord), ikke utgangen, vil ikke det øke spenningen på utgangen (12V)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...