Gå til innhold

Guide til baking av snus


zatan

Anbefalte innlegg

klarer ikke bake snus i det hele tatt. og nå er jeg lei av bleiene.. :p noen som kan hjelpe ?

 

Moderatoredit: Emnefeltet er endret fra en grusom orddeling: "snus bake guide". Jeg fikk ikke noe respons fra trådstarter på PM så jeg tok saken i enge hender.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snus guide skrevet av wh1te:

Guide til den perfekte pris:

 

 

Nybegynner:

 

1. Gå i butikken og be om en iskald snus av typen General eller Grov Snus. Om du er i et tidlig stadie i "karrieren" er snustyper som Petterøe's Blå og Tiedemanns de letteste å bake, dog ikke de beste typene.

 

2. Bank boksen hardt i håndflaten et par ganger slik at snusen løsner. Dette er spesielt viktig for bokser som ikke er helt fulle.

 

3. Åpne den og plasser lokket under boksen som du holder stødig i venstrehånden. Ta så tommelfing, pekefing, langefing og ringfingeren ned i boksen og klem en del snus i sammen med høyrehånden.

 

4. Løft opp passende mengde snus og plasser det bak snusboksen i venstrehånden. Så bruker du høyrehånden til å lukke boksen å legge den i lommen, eventuelt et tryggere sted.

 

5. Press så snusen enda hardere sammen. Prøv å få med alt. Med tanke på at du bakte den litt i boksen først, vil den ikke flyte overalt (les: musematten). Fortsett denne prosessen til klumpen minner om en pyramide.

 

6. Har du tatt riktig mengde snus og bakt den passe fast, vil den ikke knuse når du med høyrehånden løfter den opp med de fingrene nevnt tidligere. Så bruker du tilsvarende fingrer på venstrehånden og begynner å trykke den hardt i sammen. Når du senere blir viderekommen vil du ikke bake den så hardt, da effekten har en tendens til å forsvinne litt under denne del av prosessen.

 

7. Har du gjort riktig nå, skal du ha fått noe som minner mer om en kule. Så plasserer du kulen mellom langefinger og tommel på høyrehånden. Pekefinger brukes til å støtte opp. Så tar du tilsvarende fingrer på venstrehånden og plasserer dem på snusen der det er "ledig plass".

 

8. Deretter bruker du venstrehånden og de fingrene jeg nevnte til å bevege den rundt og rundt mens du klemmer både med høyre- og venstrehånden. Deretter snur du den 180 grader (snusen har en tendens til å bli flatere på den siden du bruker tommelen til og vi ønsker balanse i verket), og fortsetter med samme prosess.

 

9. Når du har fått en fast masse, uten de mangfoldige (og fatale) sprekkene, sjekker du den for svakheter. Grunnen til det er at en nybegynner vil være mer følsom for snus i munnen enn de mer erfarne, derfor ønsker vi at den holder seg lik når du skal putte den inn under leppa.

 

10. De siste punktet går ut på å løfte den siden av leppene du er mest komfortabel med og plassere snusen så langt oppe så mulig, uten å presse. Du kan dytte den ytterligere opp med tungen, men prøv å hold deg unna denne vanen, da det forkorter prisens levetid.

 

Håper dette hjalp, gleden var på min side :thumbup:

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Neste steg på veien mot den perfekte pris og egenskapen til å bake den gang på gang er følgende punkter:

 

Viderekommen:

 

1. Ettersom ukene går og man baker oftere, legger man ofte på seg noen (u)vaner. Jeg har for eksempel en tendens til å blåse på snusen mens jeg baker, for å få den fastere. Prøv å skaff deg selv konstruktive vaner og sett særpreg på bakingen din, så vil plutselig alle bomme en pris.

 

2. Når du har fått teken på punkt 5 over, ønsker du gjerne at akkurat dette skal gå fortere. Om du beveger innsiden av venstrehånden mens du bruker fingrene på høyrehånden, vil snusen hurtigere ta form og du slipper å uroe deg for abstinenser grunnet for treg baking.

 

3. Man kan droppe hele forrige punkt om man baker snusen fast nok i boksen, før man tar den ut. Hvis du klarer å presse den fast nok til at den ikke drysser, kan du med en gang begynne å la den ta form med fingrene, istedet for å bake den fastere først.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Inntaksmuligheter:

 

Det finnes mange måter å putte en snus i munnen på. Her er noen.

 

Standard: Løfte leppen med en hånd og stappe den inn med den andre.

 

En hånds: Har man stor leppe, kan man bare trykke opp snusen med en hånd og dytte den videre (om ønskelig) med tungen.

 

Tungen: Man kan også legge snusen rett på tungen (eller gjøre det enda mer spektakulært, ved å kaste den inn i munnen) og plassere den under leppa. Her anbefales det å ha bakt snusen i tønneform først.

 

Flatevarianten: Etter man har bakt, liker man å tørke av seg løs snus på hendene. Dette gjøres ofte etter man har tatt snusen under leppa, men av og til havner noen snuskorn inn i gapet og det er ikke alltid like gøy. Derfor kan man plassere snusen på en flate av typen bord eller pult foran seg. Tørke av seg på hendene, bøye hodet ned mot bordet og bare gape over snusen. Da fanger man den opp med tungen og gjør som i forrige punkt.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

De forskjellige formene:

 

Sylinder/tønne: Den vanlig snusform. Tønnen er enten avrundet (er nok det beste) eller flat på begge kanter. Kanskje den beste formen, dog mange sliter med å få til denne.

 

Patron: En forbedret versjon av tønnen. Hvis man er vant til å bake tønner med flate kanter, er man kanskje også vant til at den knuser fra tid til annen. Dette er fordi leppen ikke er like slakk/stram over det hele. Hvis man er i en heftig diskusjon hender det at man strammer leppen, uten å være klar over det, og da vil den flate siden som er lengst borte fra strengen gjøre slik at hele snusen kan knuse. Dette kan unngås. Om man kombinerer de to tønnevariantene ved å bake den ene siden flat og den andre avrundet, vil snusen ikke ha noen svakhetspunkter (om man ser bort fra sprekkene som forekommer hos noen) og snusen vil ikke knuse under normale omstendigheter.

 

Kule: Jeg ser på dette som en nybegynner bakst. Man klarer simpelten ikke å bake den halvferdige kulen til en sylinder, så man velger å bake den helt rund i stedet. Dette går greit om man har stor leppe, men de fleste andre former er å foretrekke, selv om mye går på smak.

 

Pyramide: Jeg har opplevd at noen hopper over visse punkt i prosessen og nøyer seg med en heller uferdig pris. De baker en pyramide form inni neven (punkt 5 på "nybegynner") og stapper den opp. Snusen vil da forme seg selv og ha en større effekt. Den vil også svi litt mer, for dem som er nye, men det kommer seg etter hvert.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Tips og triks:

 

Prismaster: En nett liten sak som kan kjøpes på diverse tobakksforetninger for rundt 25 kr. For de som ikke vet hvordan denne fungerer, er det slik at man først velger størrelse på prisen, så trykker man den ned i boksen for å så stappe det opp under leppen. Denne anbefales ikke for dem som er redd for å få snus på tungen.

 

Bake-i-boks: Jeg vet ikke hvor kjent dette er, men det er i alle fall ganske genialt. Om man har en tom snusboks, en gammel porsjon er å foretrekke da denne ikke har gamle rester i seg. Man følger punkt 5 og 6 på "nybegynner". Deretter legger man den uferdige prisen nedi en tom boks. Merk; prisen må være relativt hard for at dette skal funke. Så tar man lokket på. Om lokket ikke vil på grunnet størrelsen på prisen, holder man det så nærme man klarer, uten å være borti. Så begynner man å bevege boksen slik at prisen følger kantene hele veien rundt. Begynn med en treg bevegelse, så fortsetter du kjappere og kjappere. Jo lengre du holder på, jo hardere blir den. N.B. Slike bakster kan ha konstruksjonssvakheter, men det får man bare leve med.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Undertegnedes anbefalinger:

 

General 50 g.: Snusen over alle snuser. En legende på markedet som nærmer seg 100-års jubileum (i underkant av 15 år til). En snus som er relativt lett å bake, dog ikke den letteste, renner ganske lite og smaker ikke så helt forferdelig på tungen som fersk.

 

Grov Snus: Ikke la deg lure av folk som sier at dette er REN snus (there is not such a thing). Den er nok den "reneste" av snusene, noe som gjør den til en av de kraftigste. Grovkornet, ergo litt vanskelig å bake, men en fryd å putte i munnen som ferdig pris.

 

Petterøe's Blå: Dette er nok fjortissene's favoritt. En snus med en dash peppermynte. Jeg vil nesten gå så langt som å kalle den frisk. Meget lett å bake, nesten som strandsand i forhold til de andre, og den renner tilnærmet ingenting.

 

Ettan: For meg virker dette som en blanding av General og Grov. Blir lei av den i lengden, men en boks i ny og ne er ikke å forakte.

 

Porsjon:

 

Catch porsjon: Lakrissnus som passer i de fleste anledninger. Ganske habil avkobling fra bakesnus og passer like godt i hverdag som til fest. Renner ikke. Merk; Denne blir du garantert lei av om du overdriver!

 

N.B. En boks porsjon inneholder 24 gram mot løssnusen's rundt 50 gram (varierer litt).

 

Styr unna disse:

 

General porsjon: Dette er nok den mest populære porsjonssnusen, noe som er utenfor min fatteevne. Ikke en anbefalt nybegynner snus. Den renner og smaker/lukter ikke bra. For de mer erfarne funker den greit.

 

Röda Lacket: Konsistensen er akkurat som leire og virkningen er ikke noe å skryte av.

 

Gustavus: Kjøp en boks og lukt på den eventuelt smak. Liker du den, så er du en av de få. Porsjonsvarianten er grei.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

More to come, men klokken er 06:05.

 

Gi tips om forbedringer :thumbup:

Lenke til kommentar

jeg baker som regel på lokket, eller i boksen om den ikke er alt for full. det er jo en kunst, for når jeg først begynte husker jeg det var vanskelig og få til en brukbar pris som holdt seg i munnen. Nå er det egentlig så vidt jeg baker i hele tatt, for jeg liker ikke når prisen blir for fast. bak den sånn at den former seg etter overleppa. høres kanskje lattis ut, men øvelse gjør mester.. om du snuser om noen år er det så vidt du baker i det hele tatt. tror det gjelder og bli vant til snussmaken..

Lenke til kommentar
Det må jeg si Wh1te, utrolig fin guide!

Hvis signaturen til wh1te stemmer tror jeg ikke du hører noe fra han på en stund, desverre. :(

Jeg bråket med en kompis i fylla og endte opp på plastikk-kirurgiavdelingen i Stavanger med avkuttede sener i høyre pekefing. Dette var midt i russetiden, if I might add. Ser dere om 13 uker...
:no:
Lenke til kommentar

Jeg bruker å pakke nede i boksen. Bruker tommel og pekefinger til å pakke snusen inn mot kanten. Når jeg har fått en passelig dose snus mellom fingrene så tar du opp snusen med høyrehånden og stapper den opp under leppa(venstrehånden skal man kun holde snusboksen med). Kan ta litt tid å få dette til å fungere, men snusen blir bedre da.

Lenke til kommentar
Ingen som gjør som meg her? Baker i kjeften! :) Tar en dose med fingerne mine, legger det på tunge, dytter den sammen og legger den opp i overleppa med tunga! :thumbup: That's schmoood.. Men det er et helvette å øve det inn, for du svelger jo halve snusen i starten.. :p

wow helten min.. prøvd det der en del ganger men går til hælvete hvertfall

 

og drit i skrivefeila mine. er ikke min skyld at jeg har dysleksi

Endret av zatan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...