Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL, naboen får men ikke jeg


Anbefalte innlegg

Dette temaet er tatt opp tidligere uten at det har hjulpet meg.

Trenger sårt råd om hvordan jeg kan skaffe meg adsl.

 

Saken er at jeg bor i Trondheim og skal flytte til en annen plass sentralt i Trondheim til sommern. Tenkte jeg skulle forhånsbestille adsl slik at alt var klart til jeg skal flytte inn. Merkelig nok fikk jeg det ene avslaget fra ulike bredbånsleverandører til det andre. Mens naboene mine kan velge fra øverste hylle (låter kjent?!?)

 

i kapaks får jeg denne meldingen:

 

63 - Tilgjengelighet for ADSL må undersøkes manuelt av Telenor Networks.

Merknader:

Linjen går via utjevningskabel eller kabel med restriksjon for produktet.

Linjen har produktet analog telefoni

Total linjelengde inkludert inntak: 2919 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

Fabrikat på utstyr: ALCASH, ALCAUD, N17A48

Mulig produktklasse: ADSL 2048/448

 

 

naboene har kun ca 1600 meter linjelengde så da skjønner jeg såpass at jeg har blitt videreført fra den "hoved" sentralen via utjevningskabel til en "duste"sentral lengre unna. Om det er pga at hovedsentralen er full vet jeg ikke.

 

Hvordan skal jeg klare å få ADSL? Siden "bra" bredbånd er viktig for meg er jeg villig til å betale en del for å få det. Kan man "kjøpe" porter på den sentralen jeg egentlig tilhører? Hvis f.eks bluecom har utstyr på hovedsentralen og linja mi allikavel går innom der, kan de koble meg om på deres porter?

 

Er det noen som har forslag på hva jeg kan gjøre er jeg evig takknemlig.

 

Det finns ikke kabeltv i området (er nybygg), og å dele med naboene ser ikke ut til å la seg gjøre.

 

mvh Kenny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bekjent hadde egentelig for lang avstand for å få ADSL.

Romerike Bredbånd som elverket her i komunen ordner kunne alikevel bygge ut for han. Han hadde 5500 eller 6000m fra sentralen men fikk alikevel ADSL og han bor lang til skogs.

Mulig du kan få ADSL men kanskje ikke så rask linje som de som bor nermere sentralen. Men nå driver Telenor med ytbygging å oppgraderer linjene så kan muligheten værre større for deg å få ADSL der du skal flytte.

Lenke til kommentar

Siden du har kabel via utjevningslinje, betyr det i praksis at kabelen som du "egentlig" skulle gått på er full. ADSL via utjevningskabel betyr stort sett trøbbel i forhold til hva slags stabilitet og hastighet linja klarer, og derfor nekter ISP-er å levere på slike.

 

Eneste måten du kan få ADSL er hvis det blir ledig trådpar i hovedkabel, eller hvis netteier (les: Telenor) gidder legge en ekstra kabel fra skapet der du er kobla på og til sentralen! :p

Lenke til kommentar

Hei!

 

Dette trenger egentlig ikke bety så mye... Det det betyr at et eller annet sted på linja di så går kabelen mest sannsynlig fra 1 hovedskap til et annet.

 

Telefonlinjer går skjeldent mellom 2 sentraler. Eneste grunner til at de gjør det er hvis du har et stort firma og du flytter mellom 2 FSL... alså 2 nummersentraler og ville måttet bytte nummer ved flytting til ny sentral.

 

Forklaring

 

Antakelig går sikkert linja di slik: Sentral -> hovedskap B1 -> Hovedskap A1 -> Endefordeler A1-1.

Istede skulle den gått rett til skap A1.

 

Du kan høre med ISPen din... eller helst telenor om det er noe ledig i hovedkabelen rett fra sentralen... antakelig er det det. Det er alltid folk som sier opp og det skjer ofte at vi kobler om linjer som har gått på utjevning. Det kan også hende at telenor kan retningsbestemme utjevningskabelen... dvs at kabelen blir begrenset... at linjer kun kan gå en vei igjennom kabelen (f.eks fra b1 til a1, men ikke motsatt). Da er det også mulig å få ADSL selv om det er utjevning.

 

Uansett... sjekk litt opp... er ikke umulig at du kan få til noe... men hvis det går ann... regn med at du må ut med en tusenlapp ekstra for installasjon... siden montøren faktisk må ut å koble om linja ute i nettet.

 

Mvh telemontør.

Lenke til kommentar

Takker for det tipse, skal sjekke det opp. en tusenlapp eller to betaler jeg gladlig for å få bredbånd av bra kvalitet. montør må jeg nok ha hjemme i tillegg uansett da det er alarm koblet til telefonlinjen (må ta i bruk det andre linjeparet.

 

kenny

Lenke til kommentar
men det forklarer ikke hvorfor linjen er over 1000 meter lengre til meg enn til naboene rundt meg

du er helt klart på en annen sentral, ikke noe tvil, kjør en kapaks på telefonnummeret til naboen! linjelengden er ikke vesntlig i ditt tilfelle for om du kan få adsl eller ikke, men det er utgjevningskabelen som er feilen! så lenge du har en sentral koblet til ugjevningskabel kan du i de fleste tilfeller bare glemme å få ADSL. har en kompiss som sitter på en sentral med utgjevnngsforbindelse, han har gitt opp å gått over til trødløst;)

Lenke til kommentar

folk kobles også igjenom utgjevnings kabel hvis første sentral er undersentraler og ikke er utbygd for adsl, det måtte ihvertfall jeg, jeg hadde linjelengde på over 4000 meter når jeg hadde catch, nå har jeg sagt opp å får opprettet en ny linje mot DirectConnect til den sentralen som jeg bor nermest, 700meter ellerno.

Catch opplyste meg at jeg ikke fikk hastigheter over 2mbit (2100/512) pga jeg hadde linjelengde over 3000meter.

Lenke til kommentar
har kjørt kapaks til naboen (vegg i vegg i en tomannsbolig). Han har kun 1600 i linjelengde og ingen utjevningskabel. normal adslforhold. urettferdig!

Har du fått Telenor sin planleggingsavdeling til og sjekke mulighetene for og bli koblet til et annet par?

Lenke til kommentar

Pratet med bluecom i dag (de jeg helst vil ha bredbånd av),og forklarte problemet. Når de søkte på sin kapaks kunne de ikke finne noe problem overhodet for å gi meg bredbånd på gitt adresse. De nevnte også at den nye linjen de skulle ta i bruk ikke var på utjevningskabel og avstanden "bare" ble 1600meter. Jeg nevnte mine "undersøkelser" som viser linjelengde på 2900meter via en utjevningskabel. De dobbeltsjekket men kunne ikke finne noe problem. De sa også at selv om linjen hadde vært på utjevningskabel skulle det ikke vært noe problem.

Det endte med at jeg bestillte 4400/640 linja deres så no er det bare å vente og se. Jeg tar ikke gleden på forskudd men håpet mitt kom tilbake.

Lenke til kommentar
Pratet med bluecom i dag (de jeg helst vil ha bredbånd av),og forklarte problemet. Når de søkte på sin kapaks kunne de ikke finne noe problem overhodet for å gi meg bredbånd på gitt adresse. De nevnte også at den nye linjen de skulle ta i bruk ikke var på utjevningskabel og avstanden "bare" ble 1600meter. Jeg nevnte mine "undersøkelser" som viser linjelengde på 2900meter via en utjevningskabel. De dobbeltsjekket men kunne ikke finne noe problem. De sa også at selv om linjen hadde vært på utjevningskabel skulle det ikke vært noe problem.

Det endte med at jeg bestillte 4400/640 linja deres så no er det bare å vente og se. Jeg tar ikke gleden på forskudd men håpet mitt kom tilbake.

Lykke til med linja! Håper du får den. Jeg satt i samme situasjon for et års tid siden. Satt på modem fra 1997 til 2000 og ISDN fra 2000 til juni 2004. Var mange ISPer som sa de kunne levere bredbånd av en eller annen sort til meg mange ganger, men av en eller anne grunn trakk de seg.

Men en vakker dag sjekket jeg Catch sine sider, bestillte, så kom montøren, sa at jeg hadde 6500 meters linjelengde, å han ville vært veldig overrasket om det bynte å lyse på SDSL boxen min. Overrasket ble han når det lyste "SDSL connection available" :)

Sitter nå på min kjæreste 2mbit sdsl linje, og elsker hvert eneste sekund!

Lenke til kommentar
Pratet med bluecom i dag (de jeg helst vil ha bredbånd av),og forklarte problemet. Når de søkte på sin kapaks kunne de ikke finne noe problem overhodet for å gi meg bredbånd på gitt adresse. De nevnte også at den nye linjen de skulle ta i bruk ikke var på utjevningskabel og avstanden "bare" ble 1600meter. Jeg nevnte mine "undersøkelser" som viser linjelengde på 2900meter via en utjevningskabel. De dobbeltsjekket men kunne ikke finne noe problem. De sa også at selv om linjen hadde vært på utjevningskabel skulle det ikke vært noe problem.

Det endte med at jeg bestillte 4400/640 linja deres så no er det bare å vente og se. Jeg tar ikke gleden på forskudd men håpet mitt kom tilbake.

Lykke til med linja! Håper du får den. Jeg satt i samme situasjon for et års tid siden. Satt på modem fra 1997 til 2000 og ISDN fra 2000 til juni 2004. Var mange ISPer som sa de kunne levere bredbånd av en eller annen sort til meg mange ganger, men av en eller anne grunn trakk de seg.

Men en vakker dag sjekket jeg Catch sine sider, bestillte, så kom montøren, sa at jeg hadde 6500 meters linjelengde, å han ville vært veldig overrasket om det bynte å lyse på SDSL boxen min. Overrasket ble han når det lyste "SDSL connection available" :)

Sitter nå på min kjæreste 2mbit sdsl linje, og elsker hvert eneste sekund!

 

(sikkert 200 skrivefeil her)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...