Gå til innhold

Arkivering av bilder


Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd problemer med å lese gamle "egen-brente" cd-er.

hadde samme problemet nylig faktisk, korrupte filer på en eldre cdr av laber kvalitet. nå brenner jeg kun på plextor cdr og verbatim dvdr

Dette er et meget viktig poeng! Lagre gjerne bilder på flere cd/dvd-plater av forskjellig merke. Jeg lagrer f.eks på Plextor og Verbatim CD-R, i tillegg lagrer jeg bildene på DVD+R produsert av Taiyo Yuden, som er det beste å få tak i. Brenn DVD-platene på oppgitt hastighet, det blir gjerne dårligere brenneresultat av å brenne på lav hastighet enn det platen er beregnet for! Det er også forskjell på cd/dvd-brennere mht brennekvalitet/feilnivå.

 

Og for all del: ikke lagre originalene dine på billige dvd-plater! Disse kan ha helt ned i 6 månders levetid før de begynner å bli uleselige!

 

Det går an å sjekke kvaliteten på brente cd/dvd-plater ved å bruke et feilsjekkingsprogram hvis brenneren støtter det. Les mer på Hardware.no's Lagringsmedium forum, der står det mye bra info om forskjellige brennere, feilsjekking og media-id.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CANON har i sitt siste nummer en artikkel om META and other 4 letter words

 

http://www.cps.canon-europe.com/articles/a...rticleId=100405

 

Ment som ett tillegg til denne diskusjonen.

 

Sjekk også ut de andre Issueene (de har en 6-delt artikkelserie om farger)

http://www.cps.canon-europe.com/articles/a...rticleId=100405

 

Kan også lastes ned som PDF

http://www.cps.canon-europe.com/articles/a...rticleId=100226

Lenke til kommentar

Jeg lager bildene i Photoshop med Metadata feltene utfylt. Deretter har jeg en partisjon som jeg kopiere til og bruker "Build cache for subfolders" og "Export cache", dermed slipper jeg venter på File browser.

 

Dette brenner jeg på arkivbestandige gull cd-r plater for sikkerhetskopi.

 

Jeg regner med det kommer XMP programvare som vil tillate å søke i en indeks av CD-plater snart.

 

-d-

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Drar igang denne diskusjonen igjen.... :yes:

 

Driver av og tester 2 programmer som for meg virker ganske like.

Paint Shop Photo album og IMatch.

 

Paintshop virker som om har de fleste funksjoner IMAtch har, men at IMatch har en mye høyere brukerterskel. Der er de irriterende ulike..he-he.

 

Jeg kommer bevisst til å bruke programmet og databasen på 3 pc'r. En vil være "sjef" og de andre slaver. Katalogstrukturen skal forbli uendret, men stasjonsbokstaver vil nok være forskjellige. Vil dette være et problem?

 

Noen innspill på dette?

 

Runar

Endret av Flyveren
Lenke til kommentar
Katalogstrukturen skal forbli uendret, men stasjonsbokstaver vil nok være forskjellige. Vil dette være et problem?

Imatch har ingen problemer med dette. Flytt bildene dine hvor du vil. Når du så starter Imatch på den andre pc'en så er det første du skal gjøre å høyreklikke på topplevel mappen din og velge Relocate to other Disk/Media.

 

Når du skal flytte på basen og bildene er det bare å kopiere innholdet i mappene og lime det inn hvor du vil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser også etter et arkivprogram. Virker som IMatch har mye av det jeg ønsker, men har noen spørsmål (så jeg slipper å teste det ut) tar gjerne tips om andre programmer også :

 

1) Jeg ser etter et program hvor jeg kan legge inn et fritt antall ord som beskriver hvert bilde (keywords).

F.eks. var jeg på Svalbard og tok endel bilder. Vil da legge inn følgende keywords:

Svalbard sukkertoppen overskyet mose rød

2)Ønsker at exif-data (eller hva det nå heter) blir lagt inn automatisk.

3) Mulighet til å legge inn keywords på flere bilder samtidig. F.eks. tok jeg 10 bilder av samme mose på Svalbard. Så er det fint om det er mulig å legge inn keywords på alle "like" bildene samtidig.

4) Så hva jeg setter som veldig viktig er søkemuligheter. En må kunne søke fritt på alle keywords og exif-data. F.eks. finn alle bilder med følgende : Svalbard mose grønn ISO100

5) Resultatet av et søk bør vises som thumbnails

6) En form for backup er fint slik at det er mulig å restore keywordbasen med link til bilder ved diskkrasj.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei til å finne mulige programmer så jeg slipper å teste ut mange før jeg finner noe som virker ok for meg.

Lenke til kommentar

For backup så er jeg altfor lat til å brenne cd'er.

 

I stedet bruker jeg rsync (unix-programvare, men finnes også for Windows hvis man installerer Cygwin) og synkroniserer alle bildekatalogene mine med en maskin som står på jobben.

 

Dette krever at man har noenlunde uthastighet på adsl'en sin, og også en maskin på jobb som har god plass og som man har ssh-innlogging på. Man får det til på Windows, men på Unix er sånt noe standardverktøy.

 

Etter å ha lagt inn nye bilder hjemme, setter jeg typisk igang backupprosessen før jeg går og legger meg, dvs at terskelen min for å ta backup er å kunne spandere to sekund av min tid, i stedet for å bruke 10 minutter på brenne.

Lenke til kommentar

IMatch har kategori-system som gjør at du kan tagge 1 eller flere bilder samtidig med alle de kategoriene du ønsker.

 

Du kan også importere EXIF data inn i databasen for søking, men det forutsetter at du først legger til "custom properties" for alle de exif-tinga du vil søke på senere og så kjører en import. Hjemme har jeg klart å sette opp automatisk exif-import etter import av nye bilder, men klarte ikke helt å se her på jobb hvor jeg satte opp det.

 

Søkebilde har en del valg, deriblant søking på slike custom properties og kategorier samt en del andre ting samtidig.

 

ISO100 blir derimot ikke noe kategori/nøkkelord direkte som sådan så hvis du ønsker å kunne søke etter teksten "svalbard mose grønn iso100" må du nesten lage en kategori som heter iso100. Derimot kan du lage en "virtuell kategori" som automatisk inneholder alle bildene som har custom property iso med verdien 100 og da kan du søke kun i kategoriene for å finne bildene.

 

Resultatet vises som thumbnails eller liste eller hva du ønsker.

 

Kategorier må legges inn på forhånd, i en tre-struktur. Alternativt kan du legge inn fritekst på hvert bilde hvis du vil bruke det slik.

 

Backup er mulig, dog ikke direkte intuitiv, og den tar kun med seg selve database-filen, ikke bildene. Backup av alt dette bør du kanskje da gjøre selv.

 

Hvis du ønsker mer spesifikk informasjon om IMatch får du heller bare spørre. Det er et relativt avansert program som kan gjøre en hel masse.

 

Uansett tror jeg at det å bruke litt tid på å teste ut noen slike programmer er noe du ikke kommer utenom da det er umulig for oss andre å vite hva slags krav og ønsker du har til programmet. Noen elsker det enklere interfacet til Adobe Photoshop Album mens jeg ikke liker at det er *for* enkelt slik at jeg ikke får til det jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Uansett tror jeg at det å bruke litt tid på å teste ut noen slike programmer er noe du ikke kommer utenom da det er umulig for oss andre å vite hva slags krav og ønsker du har til programmet. Noen elsker det enklere interfacet til Adobe Photoshop Album mens jeg ikke liker at det er *for* enkelt slik at jeg ikke får til det jeg ønsker.

Takker, tror i grunn du har gitt meg nok informasjon til at jeg vil test IMatch :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Drar igang denne diskusjonen igjen.

 

Ser at det har dukket opp et norskutviklet program som heter Digital Photo Cataloger.

Finnes som prøveversjon, men er dessverre laget i engelsk språkdrakt.

 

Har testet litt inntil progammet trynet og jeg ikke får det igang igjen. Så da er det vel bare å gjøre jobben på nytt igjen?

 

Jeg er ute etter et program som kategoriserer bilder etter egne søkeord.

Så før DPCat trynet at det er enkelt å bruke.

Lite fjas, men savnet umiddelbart det å kunne isolere/finne bilder basert på flere søkeord.

Eks kan bildet være tatt i OSLO og inneholde KJÆRESTEN og HUNDEN din.

DPCat kan bare søke på en av kategoriene på en gang ser det ut til.

 

Har det førøvrig siden denne tråden ble sist brukt skjedd endringe og forbedringer i de andre nevnte programmer?

 

Tenker på PICASA, Paintshop Album, Imatch som vel er de ledende programmer.

 

Noen som også kan gi meg en god forklaring på hva IPTC-data er.

Kan jeg benytte denne og lage en haug med kategorier der og bruke IPTC-data i stedet for kategorier.

 

 

Undrende

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Har anskaffet Lightroom med ambisjoner om å bruke keywords flittig. Syns det er et poeng at informasjonen følger fila så jeg må huske på manuelt å ”Save Metadata to File”. Tags og Title kommer da fram i Utforsker. Det syns jeg er kjekt til eget bruk + at dataene ikke lenger er avhengige av Lightroom om det skulle skjære seg en gang. Men problemet blir når jeg skal sende bilder til andre. Ikke at mine tags er hemmelige, men de er beregnet til privat bruk, så jeg ønsker ikke å sende den informasjonen videre. Noen som har en enkel løsning på dette? For meg ser det ut til at jeg må lagre kopi av bildene i egen ”e-postmappe”. Åpne mappa i Lightroom og ta vekk, evt. skrive nye ”offisielle” nøkkelord.

Lenke til kommentar
Best om du lager din egen tråd om dette, fremfor å "kapre" en tre år gammel tråd.

 

Ikke lett å vite hvordan folk vil ha det. Andre steder får man på pukkelen fordi man lager ny tråd. Denne gangen tenkte jeg å følge opp en allerede eksisterende tråd for ikke å rote det til. Det er overhodet ikke snakk om kapring. Jeg skrev søkeord og fikk denne tråden først.

Lenke til kommentar

Backup av bilder er et meget viktig tema, og det er godt å se at folk er opptatt av dette. Jeg har selv prøvd ut mange varianter av dette, og og føler vel at jeg nå har kommet frem til en løsning som fungerer. Merk at jeg tilhører de mer paranoide av oss.

 

Arbeidsflyt:

- Bildene hentes fra minnekort vha. "Get images" i Adobe Bridge. Disse blir lagret i en tmp-mappe

- Skummer gjennom grovt, og fjerner de som jeg aldri i verden kommer til å bruke.

- Adobe Bridge: Gir bildene navn på malen år-måned-dag@time-minutt-sekund.

- Kopierer bildene over på ekstern harddisk. Mappestruktur: 2009-01 osv.

- Formaterer minnekort.

- Adobe Bridge: Tagger bilder med all relevant informasjon; navn på personer, sted, fremtredende elemtenter (sterke farger osv.) og all annet som dukker opp i hodet mitt. Det er en tidkrevende jobb, men det gjør det mye enklere å søke i bildene senere. Adobe Bridge lagrer alle denne informasjonen i bildefilene, noe som gjør det veldig enkelt å flytte filer rundt. Man kan t.o.m. bruke søke-funksjonen i Windows for å søke i bilder.

- Flytter filene lokalt fra tmp-mappa over i bilde-mappa ("Pictures/2009-01" osv.).

- Kopierer alt på nytt over på ekstern harddisk, erstatter nå de jeg kopierte over tidligere.

- For de bildene som blir redigert, tar jeg vare på RAW-fil, PSD-fil og JPG-fil. Heldigvis er GB'ene rimelige :-)

- En gang i måneden kopierer jeg forrige måneds arbeid over på en annen ekstern harddisk som jeg oppbevarer på jobben (sikret mot brann/tyveri i leiligheten).

 

Viktig å tenke på:

- Man må alltid ha lagret filene på minst to forskjellige steder (sikret mot disk-krasj). Og helst en av disse bør være et annet sted enn der man normalt jobber med bildene. Slik sikrer man mot brann/tyveri. For online lagring vil JungleDisk fungere bra.

- Tagging av bilder tar tid, men det er verdt det. Om man f.eks. ønsker å delta i en konkurranse hvor temaet er "rødt", er det greit å kunne gjøre et søk på "rød". Om man har 20.000 bilder kan man ikke manuelt begynne å lete etter bilder med rødt i seg.

- Min prosess er tidkrevende, og passer ikke for alle. MEN NOE BACKUP ER BEDRE ENN INGEN BACKP, OG TAGG BILDENE

 

Sjekk også ut et blogg-innlegg av Thomas Hawk for gode(?) tips: http://thomashawk.com/2009/05/my-photograp...kflow-2009.html

 

 

Lenker:

Synctoy: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

JungleDisk: www.jungledisk.com

Lenke til kommentar

Jeg tar backup av alle bildene - brenner på DVD - før jeg fjerner bilder fra PCen. Er redd at jeg skal slette bilder jeg angrer eller at noe blir slettet ved en feil. Prøver alltid å få tatt backup før jeg sletter bildene på minnekortet. (Formaterer bare innimellom.)

 

Jeg har som oftest med meg GPS. Bruker ikke geotagging, men tar backup av sporet samtidig med bildene.

 

Som Thomas, gir jeg også bildene navn med dato og klokkeslett og starter GPSfilnavnet med år, måned og dag. På den måten er det enkelt å finne fram til riktig spor om jeg blir i tvil om hvor et bilde er tatt. (Ved å gå inn i sporet kan jeg finne riktig klokkeslett og nøyaktig sted – om klokkene er stilt likt på GPS og kamera, vel og merke.)

 

Er ganske fornøyd med mine rutiner så langt. Videre behandling er ikke like systematisk. Backup på eksterne disker blir gjort med ujevne mellomrom. I blant bare med det som jeg ikke har tatt backup av tidligere og andre ganger tar jeg alle bildene/filene. Jeg sparer flere versjoner, men ser at om jeg på et tidspunkt f.eks har mistet noen bilder uten at jeg legger merke til det, så vil jeg etter noen backuper ikke lenger ha kopi av det jeg har mistet – bortsett fra DVDen (om den fortsatt er lesbar) med de ubehandlede bildene.

 

Det er her jeg burde hatt et synkroniseringsprogram, for med mye jobbing med tagging og annet, så trenger jeg å ta backup oftere. Ser at Thomas har oppgitt lenker, men jeg har aldri greid å sette meg inn i slike programmer. Går i surr om hva som blir synkronisert med hva og stoler ikke helt på at det fungerer heller. Dessuten, hvordan kan et program vite om bildene har blitt borte ved en feil eller om jeg har slettet dem bevisst?

 

Spesifikt om Lightroom har jeg flyttet til egen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1113515&hl=

 

Kanskje noen kan starte en tråd om synkroniseringsproblemer ved lagring? Eller er det noen som kan tipse om en god tråd?

Lenke til kommentar
Kanskje noen kan starte en tråd om synkroniseringsproblemer ved lagring? Eller er det noen som kan tipse om en god tråd?

Har både bilder og IDimager database på en NAS med backup av database på PC hardisk (hver uke) og bildebackup på annen disk (hver måned).

Dermed bruker jeg samme db fra alle pc'er og alt blir med på backup'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...