Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en starter ikke lenger


Anbefalte innlegg

:cry:

Hjelp

Den er et par år gammel. Hk: Asus A7N8X Deluxe. AMD XP2700+. Radeon 9600XT. Win XP Pro. I fjor høst hadde den noen lignende tendenser; om den ikke startet momentant så var den umulig å starte. Dvs. om den hang litt i oppstarten så måtte den stå en 15 minutters tid før det var vits i å prøve igjen. D nyttet ikke å prøve restart med en gang. Siden den gang har den stort sett ikke vært av fram til nå.

En søndag kveld jeg kom hjem etter å ha vært bortreis, sa de andre at noe var galt. Da sto den på med sort skjerm. Det viste seg at vifta på skjermkorttet var stanset. Jeg reklamerte og fikk nytt, men den starter ikke.

Prøvde å Reparere Win XP, men det virket som den ikke fant Windovs på HD.

Jeg tengte at muligens HD var kaputt. Men jeg fikk låne en Cd med "Bart PE" som kjører Win XP fra CDn. Og da kom jeg inn på begge HD og alt virket OK. Men da jeg restartet gikk det ikke. Jeg lot den stå en stund og prøvde igjenn, å starte i sikker modus men det ender bare med en strek i venstre hjørne.

Tok ut batteriet på HK, da fikk jeg cmos=error. Hva betyr det?

D virker som den blir for varm ganske fortt.

D var nokk ganske varmt der når vifta på Skjermkorttet stoppet.

Hva er neste skritt? Please.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan bruker jeg clear cmos, hva er D?

Det er en jumper på hovedkortet som står i posisjonen 1-2, du skal da flytte den til 2-3, starte opp maskinen i 10 sekund(det kommer ikke skjermbilde) og så slå av og sette jumperen tilbake til 1-2. Du finner dette i manualen til hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Hei igjenn og takk for tips.

I kveld har jeg hadd batteriet ute i et par timer, men det hjelper ikke. Får meldingen: CEMOS checksum error - defaults loaded

Og jeg finner ikke boka mi. Hadde den for tre uker siden.

På Asus.com finner jeg lite. Den eneste jumperen jeg finner noe om er:CPU_FSB.

Er d noen andre der ute som har boken tilgjengelig og kan hjelpe, eller er mitt HK for gammelt allerede?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er helt normalt å få "checksum error " etter du har clearet C mos. Du skal ut i bios og sette tid og dato. Det har du jo også "clearet" når du resetter din bios. Kan godt være den er riktig ennå, men den vil altså at du skal ut og sjekke det.

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

:hmm:

Har justert tid og dato i bios, men etterpå virker d som om den er for varm til å starte allerede. Får prøve igjenn senere etter en stund.

Er åpen for andre tips og muligheter. Dette er slitsomt og frustrerende.

Er d noen som har synspungter på det med varmen? Kan det være riktig det jeg har inntrykk av, at den blir for varm til å starte?

Kjøleren jeg bruker er en Volcano 11 -Xaser Edition P/N: A1607 fra Thermaltake, med tempsensor under CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...