Gå til innhold

Asus A8nSLI Deluxe strømforsyning

Gjest Slettet+87128734

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+87128734
Skrevet

Da jeg hadde montert pc'en min (amd Ath 3500+ winc, Radeon x800xl, Kingston 1024MB 400MHz DDR PC3200), kom det ikke lys i tastaturet og null skjermbilde. Testet cpu og gfx i annen maskin.. funket fint.

Jeg har gått ut ifra Hardware.no anbefalning av "spiller"-oppsettet når jeg kjøpte delene til PCen min. Her står det at hovedkortet går på 350W strømforsyning... er dette riktig?

Dette funker definitivt ikke hos meg! Kjøpte et AC t1 silentium m. 350W, men har en stygg mistanke om at jeg må kjøpe meg ny strømforsyning.

litt kjipt siden jeg trodde det var hovedkortet som var defekt, og sendte dette tilbake til forhandler.

Er det noen som vet om jeg må ha ny strømforsyning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvilken CPU og skjermkort har du?

kan hende disse er med på å trekke for mye strøm.

Men man burte uansett ha 400w+ for dette.

husk at alt trekker strøm, også harddisker osv.

Gjest Slettet+87128734
Skrevet

som nevnt har jeg et ATI Radeon x800XL og en AMD AThlon 3500+ winchester. Jeg stolte på hardware.no's guide når jeg bestilte delene der det sto at 350W var nok.

Er ganske fersk på å bygge pc'er, men synes det er litt kjipt hvis de har oppgitt feil info og jeg må bestille meg en svindyr ny strømforsyning når jeg nettopp har svidd av godt over 10000 på ny pc.

Jeg sendte et sint brev sammen med hovedkortet i retur til netshop der jeg kjeftet fordi de hadde sendt meg defekt hovedkort. Flaut hvis det viser seg at jeg har feil strømforsyning.. noe jeg har en sterk mistanke om.

Skrevet

350 watt skal klare å dra dette her etter hva jeg tror, men det kan hende den bruker alt den har av "juice".

Hvor mange harddisker og cd-romer har du? Mange kabinett vifter?

Har du mange harddisker osv kan 350w kanskje bli litt for lite..

Gjest Slettet+87128734
Skrevet

1 harddisk, 1 kortleser, 1 dvd-brenner/leser, 1 dvd-leser

kabinettet (ac silentium t1) har to vifter på strømfors. og to bak

Skrevet

At du ikke skulle få liv i den i det hele tatt pga lite strøm med en 350W psu, syns jeg høres helt usansynelig ut. I værste fall kunne det bli ustabilt under hard belastning, men at den ikke starter opp...?

Sikker på at alt var riktig koblet og satt sammen?

Skrevet (endret)

Hvilke slot'er bruker du til rammen? Brukte selv de blå, maskinen ville ikke starte når jeg brukte de svarte. Kan være mye annet som kan gjøre at maskinen ikke vil starte opp.

Endret av Lord_Linus
Gjest Slettet+87128734
Skrevet

Jeg testet ram'en i alle slotene... alt skal være koblet rett, maskinen starter helt normalt bortsett fra det at det ikke kommer lys i tastaturet eller skjermbilde. Satser på at det er hovedkortet som er defekt da!

Skrevet (endret)

Det kan være for lite strøm. Har flere kjente som har måtte kjøpe ny mend a med X800XT eller 6800U. Du kan ikke få nok strøm for å si det slik. Kjøp en 500w. MIST feks.

Endret av kasol
Gjest Slettet+87128734
Skrevet

Kjenner jeg blir litt forbanna på hardware.no som anbefaler en strømforsyning som ikke er bra nok i så fall.

Men burde man ihvertfall ikke klare å fra dette igang med en 350w?

Skrevet
moraf Skrevet 16/05/2005 : 15:28

Kjenner jeg blir litt forbanna på hardware.no som anbefaler en strømforsyning som ikke er bra nok i så fall.

Men burde man ihvertfall ikke klare å fra dette igang med en 350w?

Vel ja, det er jo godt å ha noen å skylde på når ting ikke virker...

Men som sagt, at pga strømangel ikke skal få startet opp med 350W er helt usannsynelig.

Men en liten ting når det gjelder dette med Watt, alle har liksom hengt seg opp i at det MÅ være minst 500W osv, og det er vel og bra, men det er skjelden snakk om hvordan psu leverer sine 500, eller 350W. Det er faktisk en del foskjell på psu'er hvor mye de klarer på de forskjellige voltstyrkene, og hvor mye de kan belastes samtidig. Så at man har feks 350W tilsammen er i og for seg ingen garanti for at man har nok på feks 12V.

Men dette ble forsjåvidt en liten avsporing, ettersom disse problemene først dukker opp ved hard belastning. Men vil bare påpeke at man ikke kan stole blindt ene og alene på totalt antall Watt på psu.

Men om du leser i Asus boka di, vil du se at de også oppgir 350W (min 17A på 12V) Om man har 3400+ 2x 6600GT, 2 hd, 1 cd rom, 3 usb devices, 2 minnebrikker og et pci kort.

De sier 400W (min 20A på 12V) om du har 2x6800GT, 3800+ 2 hd, 2 cd rom, 2 pci kort, 4 usb devices og 2 minnebrikker.

Merk da at begge disse er med 2stk skjermkort. Vet ikke helt hvordan X800 er på strømforbruk, men er vel neppe mer enn 2x 6600GT... Så om du da feks forsøker og starte opp uten annet enn det som er helt nødvendig vil du nok ligge godt under det faktiske strømbehovet.

Gjest Slettet+6132
Skrevet

Er ganske fersk på å bygge pc'er, men synes det er litt kjipt hvis de har oppgitt feil info og jeg må bestille meg en svindyr ny strømforsyning når jeg nettopp har svidd av godt over 10000 på ny pc.

Ikke for å være "slem" altså... :) :

Dersom du er ganske fersk.. så er det en relativ stor sannsynlighet for at du har koblet/montert noe feil..

Å montere CPU/skjermkort i ett system som beviselig virker *før* bytte CPU/GPU er *definitivt ikke* ett bevis på at det er noe galt med ditt kabinett/PSU/HK.

Kan heller ikke se helt bort ifra at det *kan* være noe galt med PSU'en i kabinettet du har kjøpt.., men det er ikke så sannsynlig som at du har gjort en liten "blunder" ved montering.

350w PSU er mer enn nok for det oppsettet du beskriver.. Har kjørt "verre" ting med langt dårligere PSU enn den som sitter i "silentium'en"..

Gjest Slettet+87128734
Skrevet

Ikke for å være "slem" altså... :) :

Dersom du er ganske fersk.. så er det en relativ stor sannsynlighet for at du har koblet/montert noe feil..

Å montere CPU/skjermkort i ett system som beviselig virker *før* bytte CPU/GPU er *definitivt ikke* ett bevis på at det er noe galt med ditt kabinett/PSU/HK.

Kan heller ikke se helt bort ifra at det *kan* være noe galt med PSU'en i kabinettet du har kjøpt.., men det er ikke så sannsynlig som at du har gjort en liten "blunder" ved montering.

350w PSU er mer enn nok for det oppsettet du beskriver.. Har kjørt "verre" ting med langt dårligere PSU enn den som sitter i "silentium'en"..

Vel, at noe er koblet feil er alltid mulig... men jeg fikk hjelp av en fyr som har drevet en del med montering av pc'er da jeg satte den sammen. Hadde jeg gjort dette alene kunne jeg gått med på at noe var koblet feil, men jeg tror ikke det.

Skrevet

Sjekk linken jeg ga deg du, "problem 2". Dvs du bør prøve å oppdatere bios, få en dreven kompis til å gjøre det for deg :)

Skrevet
Sjekk linken jeg ga deg du, "problem 2". Dvs du bør prøve å oppdatere bios, få en dreven kompis til å gjøre det for deg :)

Er vel "riski" å ta ei oppdatering av Bios uten bilde (hoppa over å flytte Bios "brikka" til et annet hovedkort av samme type).

Hadde et ATI kort som "døde", gjorde at maskina ikkje starta, D-Led sa noe om "floppy drive controller" (MSI K8N Diamond) - spørs om "dama" til ASUS sier noe før drivere for lydkort er lagt inn. Siden maskina har "nekta" å starte (gi skjermbilde) fra første stund kunne ei "nødløsning" vært å prøvd et anna skjermkort.

Når ATI kortet mitt nekta "redda eg meg" med et gammalt PCI skjermkort fra ei gammal maskin på huset (PCI-Express skjermkort er det langt mellom ute på "bygdene").

PCI kortet mitt gjorde at eg beholdt CPU og hovedkort som leverandøren ville ha inn sammen med skjermkortet - tok sjangsen og bestilte nytt skjermkort før det "døde" var returnert - fikk pengene tilbake for det "døde"..

Ekstra powerkabel til skjermkortet fulgte vel med og er i bruk?

Skrevet

Det er ikke "powerkabel" til 6600gt pci express, det skal kobles en 4pins drevkontakt på hovedkortet ved siden av skjermkortet.

Skrevet (endret)

Heisann!

Ser at flere enn meg har skjerm problem. Det er ikke nødvendigvis PSU problem.

Jeg fikk et HK med bios 1002, denne bios overklokket dårlig. Flashet bios til 1007 med det samme radeon x800xl pci-e skjermkortet ombord, fikk jeg melding om "vga failure" når systemet startet fra flashing. Jeg søkte litt på nettet for å finne en løsning. En lang historie litt kortere: FJERN den brikken/PCB som velger "single/dual" VGA Card.

Kjører nå en Winchester 3000 @ 2400.

Og den lille biten som ASUS hadde montert mellom PCI-E16 portene ligger i en skuff. :(

Endret av GARDNR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...